Norska Stryn..

Hej!

Har hört en del om norska Stryn, och undrar hur bra själva åkningen verkligen är? Är det någon här som vet, som har varit där?

Är lite dugen på att testa, men som allting annat så kostar det ju pengar...och dessa växer ju oturligt nog inte av sig själva i plånboken.. =/

Men, är som sagt intresserad av lite information om stället!! Ha det!

Sara
 
TV4 6/5 kl 2030

PÅ TV4 i gårkväll tis 6 maj kl 2030 i deras reseprogram (minns inte om det heter "när&fjärran" eller "packad och glad" men det andra är på statstelevisionen 1 eller 2) var det ett reportage omskomamrskidåkning i Stryn och de trivdes bra. Inte så slaskig snö utan mer grova iskristaller men se upp för glaciärsprickorna om man ska sammanfatta kort.

/Patrik
 
Rödluvan; sa:
Hej!

Har hört en del om norska Stryn, och undrar hur bra själva åkningen verkligen är? Är det någon här som vet, som har varit där?

Är lite dugen på att testa, men som allting annat så kostar det ju pengar...och dessa växer ju oturligt nog inte av sig själva i plånboken.. =/

Men, är som sagt intresserad av lite information om stället!! Ha det!

Sara

Är det lift/pistskidåkning du är ute efter eller är det toppturer?

Toppturer är det enda jag provat i Stryn. Det är fantastiskt bra. Otroligt vackra omgivningar med höga berg och djupa fjordar. Nu på våren är det fint med nästan sommargröna ängar i dalarna och fin snö på topparna.

Det finns mycket bra åkning, det beror mycket på vilka toppar man väljer att gå upp på. Vi gick bla. upp på Kyrkjenibba (med reservation för stavning). Det är stora fina ytor att åka på uppifran, sen är det ett ganska jobbigt mittparti med skog som skall passeras lite på skrå.

Skålatoppen är en väldigt trevlig tur. Uppför börjar det med skidorna på ryggan ett par hundra höjdmeter. Sedan är det bitvis ganska brant, men inte värre än att det går att ta sig upp på skrå. Underbar utsikt från toppen och ett torn man kan fika i. Utför är det mycket bra åkning om snön är fin.

Jag kan rekommendera Stryn. Vi boode på Strynsvattnets camping. De har stugor man kan hyra. Bra och trevligt ställe.

/Henrik
 
Toppturer mest intressant

Jag är mer intresserad av åkning utanför pisterna, men då är frågan om man kan sticka iväg på det själv, eller om man bör ha någon med mycket erfarenhet alt. lokalkännedom innan man ger sig iväg..? Någon skrev om issprickor, och dessa är ju inte att leka med...

Vilken tid finns den bästa skidåkningen? På försommaren?

Tackar å bockar för svaren hittills!! =)

Sara
 
Vi var där 1:a maj helgen för ett par år sedan. Det var bra förutsättningar då. Jag gissar att mellan april och juni funkar det bra med toppturer. Det beror förstås på hur snötillgången är.

Man bör kanske inte gå själv, jag skulle i alla fall inte göra det. Om det händer något så är man helt utlämnad till sig själv utan någon som kan hjälpa till eller larma. Man skall ha respekt för bergen, men man skall väl heller inte vara för rädd för dem. Sunt förnuft gäller här precis som i många andra situationer.

Kolla denna länken, där finns många turer i området beskrivna.

http://w1.131.telia.com/~u13106411/

/Henrik
 
Hej!

Jag var i Stryn för två veckor sedan och bodde på Strynsvatns camping. Uruselt med snö. Vi var uppe på Kyrkjenibba som var fin skidåkning men alltför mycket traskande i skogen. Sedan hade vi stora förväntningar på Lodalskåpa på Jostedalsbreen som väl är den finaste skidbestigning i trakten, men en lavin blockerad grusvägen så vi kom aldrig fram med bilen.

Sedan åkte vi till Sunmörsalpane som är otroligt fina, men även där dåligt med snö.

Däremot var det mycket fina snöförhållanden i Jotunheimen där vi tältade och gjorde toppturer i fyra dagar. Överlag var det alltid mycket goda åkförhållanden. Jag bor i Italien och här är snökvaliteten mycket ojämn, kanske beroende på de större höjdskillnaderna, medan i Norge så var det alltid mycket lättåkt.

Hälsningar Kalle
 
Längdåkning?

Tyckte mig se nånstans att det fanns en slinga på 8km där man kunde åka längdskidor... Någon som testat, eller som vet mer om hur det är?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anna Haglöf Norska toppturer Skidalpinism 3
asabet Stryn i påsk Skidalpinism 1
carl Eikesdal/Sunnmör/Stryn? Skidalpinism 1
8256 Stryn Skidalpinism 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.