Norröna Fusion 30

Hej!

Funderar på att inhandla en Norröna Fusion 30 eller 35. Ryggsäcken ska användas till dagsturer och kanske en och annan stugövernattning med scouterna. Det jag funderar på är om storleken räcker och vad det finns för andra modeller i samma storleksordning, jag har även kikat på Haglöfs Orc som alternativ. Vad säger ni vilken ryggsäck ska jag köpa. Har en Norröna Trolltind på 60+ samt en Patagonia Aquila daypack som ligger på ca 26 liter. Jag vill ha en ryggsäck som är ett mellanting mellan dessa. Det jag saknar på Patagonian är framförallt möjligheter att fästa saker på utsidan. Jag undrar också vad ni säger om Norrönas konstruktion av lock på Fusionsäcken.
 
Se till att köpa en ryggsäck med stabil rygg. Många dagssäckar är alldeles för veka i ryggen eftersom den enda förstyvningen består av skum. Så fort man har mer än ett par äpplen i lasten tappar säcken formen och saker börjar sticka in i ryggen.

Jag har en 30-liters Norröna Besshö (verkar ha ersatts i år) som tål en dagsturspackning och lite till. Jag tror jag skulle kunna ha 15 kg i den utan att baxna.

Sök runt lite på forumet och recensionsbanken så hittar du nog fler alternativ, tex stridssäck 2000.
Men om Orc är så stabil som de påstår kan den nog vara ett alternativ. Locket verkar vara korkat, dock.

Kolla även Utemagasinet nr 5/04, jag tror att både Orc och Fusion testades där.
 
dagstursäck

jag hade en norröna fusion 30 för ett par månader sedan. väldigt skön att bära fast saken som du kan ha en vattenflaska gick sönder. det inbyggda regnskyddet höll tyvärr inte måttet heller. jag reklamerade säcken och köpte mig en osprey eclipse 26+5. väldigt nöjd med säcken. den har dessutom två ryggsäckar i en då du kan plocka ut en liten väska för typ camelpak eller liknande.

nackdelen med norrönan som jag såg var det ganska lilla locket. jag hade iofs mkt skolböcker i, men ganska generellt så var det svårt att få ner och upp saker ur den.

fördelen med båda de här säckarna är att avbärarbältet är avtagbart. detta gör att du kan ha den som en vanlig "skol" ryggsäck men också ha på små hajker med avbärarbältet på. båda har en stel platta i ryggen där båda är sköna, fast eclipsen är något skönare.

hoppas du hittar en som passar!

// Filip
 
samma problem

Vad blev det för rygga? Jag är i ung. samma situation som du var. Behöver en rygga som mest kommer användas till vardags, släpa pärmar och böcker, men som också bör funka hyggligt på kortare dagsturer.
 
30L

Hålller fortfarande min ratatosk (klättermusen)som otroligt bra allt iallo säck inga bekymmer ens med 15kg i den,men visst i dyraste laget, stabil o ren inga massar remmar som hänger o slänger, passar även min längd 189cm vilket brukar bli rättsåjobbigt på små säckar, blir förkorta i ryggen
 
Re: 30L

glanne; sa:
Hålller fortfarande min ratatosk (klättermusen)som otroligt bra allt iallo säck inga bekymmer ens med 15kg i den,men visst i dyraste laget, stabil o ren inga massar remmar som hänger o slänger, passar även min längd 189cm vilket brukar bli rättsåjobbigt på små säckar, blir förkorta i ryggen

Kollade på Ratatosk också, verkade väldigt bra. Men dubbelt så dyr som Flux. Känns lite väl mycket, i alla fall som jag kommer använda min ryggsäck.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aleggs Norröna 45l Transportera 1
s.svensk Norröna para ranger vs Norröna Recon Transportera 13
Farbrorvattenmelon Norröna Hadeng La - bärsystem Transportera 5
jotho Norröna Recon Pack 125 l impulsköp. Transportera 19
Pappan Ryggsäck Norröna Svalbard 65L Transportera 0
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Crilloan Norröna Falketind Transportera 0
Swisspack Få tag på Norröna Combat Pack Transportera 6
da_flower Lundhags Alpha vs Haglöfs Oxo vs Norröna Nansen Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
Rocke Norröna Nansen 100 l Transportera 1
kongratul Norröna Combat Pack? Transportera 12
PÅK Norröna Hadeng La Transportera 3
ih82loose Norröna Pararanger Transportera 0
Mangster Rand 38 som alpinsäck el Norröna Integral 45 Transportera 0
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
perssona Norröna Para Ranger vs Recon Pack Transportera 10
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
hansthomas Prissänkning på Norröna Transportera 0
unisoldier BERGAN vs NORRÖNA?? Transportera 2
jark Norröna Beito om 193 cm lång? Transportera 0
fson Norröna Para Ranger Transportera 7
Gujo Norröna Pararanger synchron2 Transportera 5
peterp Norröna Stetind 90l?!! Transportera 1
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
gråben Norröna? Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
hanspers Norröna Stetind vs. Lundhags v.8/v.12 Transportera 19
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
rubing Bach eller Norröna Transportera 4
Nanobell Norröna Trolltind? Transportera 1
mafr Norröna Storen ? Transportera 2
Tasche Norröna i Sverige? Transportera 10
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2
Norröna vs. Berghaus ? Transportera 6
Norröna Combat Pack Transportera 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.