Klättermusens Mjölner och Norröna

Hej!
Jag undrar om det är någon som har använt Klättermusens mjölner på en längre tur och isåfall kan säga hur bra deras nya höft bälte fungerar.
Sedan undrar jag om någon har prövat Norrönas Jostedal eller Skagadal.
Hur stor är prisskillnaden på att köpa Norrönas säckar i Norge eller Sverige?


Teresia
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Bälte på Mjölner

Det nya bältet på Mjölner? Mitt är från -97, men det kanske finns en nyare modell? I så fall har de äntligen tagit sitt förnuft till fånga där i Umeå. Det som jag har med de lösa höftkuddarna är i alla fall näst intill oanvändbart. Faktiskt det sämsta bälte jag har haft! För att över huvud taget kunna använda säcken har jag sytt ett eget, betydligt bättre höftbälte. Det var ett jäkla besvär vill jag lova. Hör av dig om du vill ha fler synpunkter på Mjölner.


Peter Ask
 

x3m@team (Cliff Jumper)

Gäst
Världens bästa ryggsäck!

Hej!


Ryggsäckar väljer man oftast efter hur man är byggd som person och efter hur man tänker använda säcken.


Efter många år av testande måste jag få säga att kvalitet inte alltid är bättre en låg vikt och bärkomfort.


Klättermusen Mjölner är en ryggsäck som har mycket hög kvalitet och samtidigt låg vikt (100-130 liter) och utomordentlig bärkomfort.


Höftbältet, toppstramarna, rullöppningarna och användningsområdena är väl det bästa med Mjölner 100.


Ett vanligt höftbälte utan kuddar låter under längre vandringar inte blodet rinna ut i benen, vilket långsamt leder till (svårt att upptäcka ibland) att marschhastigheten sänks och att du blir trött i benen. Kuddarna gör så att det ständigt är ett luftrum mellan dig och bältet. Kuddarna lägger trycket exakt där det skall vara, på höfterna, ingen annanstans.


Toppstramarna sitter fästa i toppen av ryggsäcken vilket gör att du kan få en känsla av att "bära 20 kg utan att känna det" om du ställer in säcken rätt.


Rullöppningarna gör att du dels har möjlighet att pressa i ytterligare saker, dels har möjlighet att slippa snölås och alla dessa små snören och "lås" som tillkommer, du kommer dessutom blixtsnabbt ner i ryggsäcken när det krävs - tex vid hårdsnöstorm eller om du står i marschkläderna och fryser och inser att du glömt att lägga ner värmetröjan... Rullöppning är utan tvekan ÖVERLÄGSET alla andra konstruktioner (obs! Min personliga uppfattning).


Användningsområdenan är, för att använda ett uttjatat ord, extremt många. Du kan ha den på sydpolsexpeditionen, sarekturen, toppturen i Kebnekaise, Fjällsemestern i Sälen, shoppingen i Stockholm, kanotturen, etc. etc....


Vikten kompenseras av det grymma bärsystemet vid toppturer.


Säcken är i orginalutförande väldigt ren. Kopplar du på sidofickor, slingor, spännband, etc etc Kan du bygga säcken till det du vill.


100 litersmodellen skulle jag rekommendera eftersom den mindre modellen är något smalare och det kan bli problmem med tex att lägga sovsäcken på bredden längst ner i packningen. Men det är sådant som man får kolla själv.


Mina erfarenheter är dock att Klättermusen, rätt använd, är överlägsen andra ryggsäckar både i bärkomfort användnings möjligheter och snabbhet - Norröna har säckar i samma klass.


Du kan dela in säcken i två delar. Längst ner kan du lägga köket, dygnsmaten, och värmetröjan eller varför inte helt enkelt pula ner vintersäcken där? Blixtsnabbt (Ursäkta om jag lägger för mycket vikt vid snabbhet, men jag tycker att det krävs när förhållanden blir svåra).


Eftersom säcken är så stor kan du också ha den som extra skydd när du sover (om du hade 2 säcker skulle du nästan kunna bo i dessa ;)


Materialet är vattenavvisande och vintertid behövs ingen innersäck (men man packar ju iaf alltid i plastpåsar motsv).


Problemet med säcken är om det riktigt vräker ner vatten så kan det bli blött i "nyckelfodralet" längst upp på säcken. Dragkedjan ligger nämligen tämligen exponerad, men å andra sidan så spelar det ingen större roll. Fördelen är att du utan problem kan både öppna och stänga dragkedjan utan att ta av dig ryggsäcken (dvs. du kan ha godis, kniv, plåster etc där som du snabbt kommer åt utan att behöva ta av dig hela ryggsäcken.


Ha de så bra där ute i skogen!


/Cliff Jumper
X3M@TEAM 99
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
82-barn vägledning til Klättermusens Mjölner Transportera 34
estetdrägg Klättermusens nya stora ryggsäck? Transportera 40
snusmomrik klättermusen mjölner 2.0 75L vs Arvaker 60L Transportera 2
aksello Skillnaden på mjölner 2 och äldre varianter? Transportera 4
Bora problem med mjölner 1.0 eller 2.0? Transportera 4
nmr klättermusen mjölner - funkar den? Transportera 17
Vandringshyveln Hjälp med nya Mjölner 75?? Transportera 2
indi Klättermusen Mjölner Transportera 3
nmr klättermusen och mjölner Transportera 15
flindra Mjölner: Sidofickorna?? Transportera 6
estetdrägg Mjölner och Motion på väg ur produktion?!? Transportera 7
Filiop Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner?? Transportera 8
marcusen den eviga mjölner diskussionen. Transportera 17
icarus Klättermusen-Mjölner 100 hjälp?? Transportera 5
srpp Mjölner - kapsejsning och svårinställd Transportera 11
resenaren Mjölner klättermusen Transportera 6
Bora Nya Mjölner Transportera 2
Aleggs Norröna 45l Transportera 1
s.svensk Norröna para ranger vs Norröna Recon Transportera 13
Farbrorvattenmelon Norröna Hadeng La - bärsystem Transportera 5
jotho Norröna Recon Pack 125 l impulsköp. Transportera 19
Pappan Ryggsäck Norröna Svalbard 65L Transportera 0
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Crilloan Norröna Falketind Transportera 0
Swisspack Få tag på Norröna Combat Pack Transportera 6
da_flower Lundhags Alpha vs Haglöfs Oxo vs Norröna Nansen Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
Rocke Norröna Nansen 100 l Transportera 1
kongratul Norröna Combat Pack? Transportera 12
PÅK Norröna Hadeng La Transportera 3
ih82loose Norröna Pararanger Transportera 0
Mangster Rand 38 som alpinsäck el Norröna Integral 45 Transportera 0
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
perssona Norröna Para Ranger vs Recon Pack Transportera 10
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
hansthomas Prissänkning på Norröna Transportera 0
henkepenke86 Norröna Fusion 30 Transportera 7
unisoldier BERGAN vs NORRÖNA?? Transportera 2
jark Norröna Beito om 193 cm lång? Transportera 0
fson Norröna Para Ranger Transportera 7
Gujo Norröna Pararanger synchron2 Transportera 5
peterp Norröna Stetind 90l?!! Transportera 1
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
gråben Norröna? Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
hanspers Norröna Stetind vs. Lundhags v.8/v.12 Transportera 19
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
rubing Bach eller Norröna Transportera 4
Nanobell Norröna Trolltind? Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.