Norröna Stetind vs. Lundhags v.8/v.12

Hej!
JAf måste köpa en ny ryggsäck snart och av dom ryggsäckar jag har tittat på fastnade jag för Norrönan, men jag tycker att den är lite dyr.

Annars så är favoriten någon av lundhags säckarna (båda 70l).

JAg skulle gärna ha några jämförelser säckarna emellan och också förslag på andra säckar i prisspannet. Är det någon som har provat stetind med synkron II under en vandring så vill jag gärna ha synpunkter.

En annan säck som är intressant är haglöfs viktor men jag tycker det verkar vara lite mycket lösa delar på den.

Den sista frågan är kommer jagg ångra att jag sparade 1600 spänn (om jag väljer lundhags) varje gång jag är trött.

/Björn
 
Norskt

Jag var på jakt efter ryggsäck förra året (det blev en Bergans). Tittade på bl a Lundhags (modell V90?) men tyckte att den var "vekt" konstruerad. Avbärarbälte, spännen, lock etc kändes inte riktigt genomtänkt, inte för att bära mycket och länge i fjällen iaf. Kollade även Norröna Storen som verkar vara en mycket bra säck. Jag fastnade som sagt för en annan norsk ryggsäck, Bergans Alpinist.

Min slutsats efter att ha scannat ryggsäcksmarknaden är: Köp norskt, svenska tillverkare som Haglöfs, Lundhags, Fjällräven, Tierra klarar inte att göra bra större säckar (med reservation för Klättermusen som gör mycket bra ryggsäckar, men som oxå kostar väldigt mycket).

/Håkan
 
De är ju generellt billigare, och det är ju positivt. Men sen har de t ex för mjuka avbärarbälten/axelremmar, för klena spännremmar, små spännen/dragkedjor. Påsydda hålremmar etc för klena/dåligt infästa i säcken.

Alltså, oftast kändes den sydda säcken helt ok och konstruktionen med snölås, fickor, ergonomi (bortsett från stoppningen i avbärarbälten/axelremmar) var helt ok, det är främst val av detaljer som blixtlås, spännen, material i avbärarbälten etc som brister. Helt enkelt har man en ganska vettig grundkonstruktion men sparar in på materialet för att få ner priset, och sänker på så sätt ryggsäckens robusthet.

Sen måste man ju se till hur säcken ska användas, kanske är det tillräckligt att köpa en billigare säck. Jag tyckte dock att det definitivt var värt att slanta upp 500-1000 kr extra för en säck som klarar tuff användning i ett antal år framöver.

Jag kan erkänna att jag inte provat att bära nån Fjällrävensäck, jag har fördomar mot deras bärsystem.

/Håkan
 
Svag konstruktion?

När jag började intressera mig för hekton för några år sen så kom jag fram till att min ryggsäck vägde dubbelt så mycket som den jag återgick till! För samma volym!(Haglövs Jägarryggsäck 70L gentemot Fjällräven Expedition 70L)
Jag har under åren lärt mig var de svaga punkterna sitter och en efter en reducerat bort dem, genom egna modifikationer, tillverkaren har visat föga intresse.
Nyare modeller har kommit, men vikten är högre år för år och jag vill ha ner vikten, inte upp den! Så det gäller att våga ställa krav och hålla vid dem.
Om en säck har 8 fickor och hållband utanför samt håller för 90 dagars tungt bärande är jag rätt ointresserad av sålänge en med samma volym går att finna till halva vikten.
Att en stark konstruktion skulle vara detsamma som en tung konstruktion vill jag inte tro!
Nästa ryggsäck håller jag på att sy själv, den kommer att bli 60% lättare än den jag nu har, med samma volym!
Sen återstår att se om bäranordningen blir bra eller behöver justeras ytterligare.
Men att infästningar för avbärarbälten inte håller, att bältena inte är figurskurna, dvs passar runt kroppen och inte hänger i luften, att axelremmarna sitter för tätt för halsen och inte passar till tjejer, det skall man inte acceptera!
Fick fö reda på att även män kan ha känsligare bröstkörtlar och behöva rätt remmar där!
Det enda sättet är att pröva utrustningen under marscher hemmavid och i terrängen. Trimma och modifiera till dess att du är nöjd. Packa lätt!

Go tur!

Johan K



[Ändrat av johankse 2001-09-20 kl 13:39]
 
Utnyttja öppet köp

Köp i första hand den som sitter skönast, i andra hand kan du titta på detaljlösningar. Har själv köpt säck efter omfattande provning av allehanda säckar. Mitt råd är att utnyttja öppet köp och packa ner rubbet, ja även mat. Detta tyckte jag räckte för att bedömma vilken säck som jag skulle köpa efter att ha gått omkring med den hemma någon timme i olika omgångar. Jag provade säckar mellan 2000-4000 kr på öppet köp vid flera tillfällen och mitt intryck är att detaljkvaliten avspeglas lite på priset men detta skall sättas i relation till användandet. Norska säckar håller mycket hög kvalitet och har mycket kompetenta bärsystem, såväl Bergans som Norröna. En het konkurrent till de säckar du tittat på kan vara Bergans Trollhetta 90l, 2800 kr. Tänk på att du skall ha säcken länge. Kvalitet kostar bara vid inköpet. Min gamla hängde med sedan 1979 och funkar ännu...
 
köp Norskt

Norröna och Bergans har jag tittat på i flera års tid. Jag använder nu en Haglöfs sho-sho som jag är missnöjd med. Jag har provat Norröna Stetind och Storen otaliga gånger i butik och de verkar oerhört bra. Jag skulle nog välja Storen eftersom man kan höja topplocket på den, det kan man inte på Stetind. En konkurrent är också Klättermusens säckar. Jag gillar att de rymmer 100 liter, det behöver jag ibland.

Lundhags verkar hyfsade, bra höftbälte verkar det som. Arcteryx säckar sägs också ha grymma höftbälten (har ej provat så mkt själv).

Jag gillar dock säckar utan så mkt finesser därför blir nog min nästa säck en Norröna. Arcteryx, Lundhags tycker jag har en massa icke nödvändiga finesser.Dock bör man ju väga bärkomforten mot detta.

MVH Mats
 
Kolla recensionsbanken

V8 och Storen finns med i recensionsbanken. Storen och Stetind har identiska bärsystem endast volym och lockets utformning skiljer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peterp Norröna Stetind 90l?!! Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
Aleggs Norröna 45l Transportera 1
s.svensk Norröna para ranger vs Norröna Recon Transportera 13
Farbrorvattenmelon Norröna Hadeng La - bärsystem Transportera 5
jotho Norröna Recon Pack 125 l impulsköp. Transportera 19
Pappan Ryggsäck Norröna Svalbard 65L Transportera 0
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Crilloan Norröna Falketind Transportera 0
Swisspack Få tag på Norröna Combat Pack Transportera 6
da_flower Lundhags Alpha vs Haglöfs Oxo vs Norröna Nansen Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
Rocke Norröna Nansen 100 l Transportera 1
kongratul Norröna Combat Pack? Transportera 12
PÅK Norröna Hadeng La Transportera 3
ih82loose Norröna Pararanger Transportera 0
Mangster Rand 38 som alpinsäck el Norröna Integral 45 Transportera 0
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
perssona Norröna Para Ranger vs Recon Pack Transportera 10
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
hansthomas Prissänkning på Norröna Transportera 0
henkepenke86 Norröna Fusion 30 Transportera 7
unisoldier BERGAN vs NORRÖNA?? Transportera 2
jark Norröna Beito om 193 cm lång? Transportera 0
fson Norröna Para Ranger Transportera 7
Gujo Norröna Pararanger synchron2 Transportera 5
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
gråben Norröna? Transportera 1
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
rubing Bach eller Norröna Transportera 4
Nanobell Norröna Trolltind? Transportera 1
mafr Norröna Storen ? Transportera 2
Tasche Norröna i Sverige? Transportera 10
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2
Norröna vs. Berghaus ? Transportera 6
Norröna Combat Pack Transportera 7
soljesp Storen 90+ eller Stetind 75? HJÄLP!!! Transportera 3
niklaz Stetind/Victor/Badlands Transportera 20
Corbu Bergans Rondane 85 / Norrona Stetind Transportera 1
stormfrog Hur står sig Lundhags Saruk Expedition 110+10 L mot konkurrenterna? Transportera 1
Vindskydd Lundhags ryggsäckar Transportera 4
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Lappen69 Lundhags Jamten 75 Transportera 6
Farbrorvattenmelon Lundhags Gneik - topplocket? Transportera 0
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
Valpish Lundhags V12 90L Transportera 1
volodymyrp Lundhags V8 vs V8 spirit vs V12 as a first backpack Transportera 3
Nuppenizer Skillnaden på Lundhags V8 och V12 Transportera 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...