Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse

Jag är på ryggsäcksjakt och har lyckats sålla ner alternativen till två kandidater: Norröna Recon och Bergans Powerframe.

Båda känns bra och sitter bra, och båda har fått alltigenom höga betyg vilket gör beslutsproblematiken ännu större!

Hur ser det ut med forumets samlade erfarenheter? Har någon kanske erfarenhet av båda två? Är det någon som har extra bra elelr dåliga erfarenheter från någon av dem?

Alla tips som kan leda fram till beslut mottages tacksamt!
 
Jag har två i bekantskapskretsen som är grymt nöjda med sina Recon och en annan supernöjd som har en Bergans säck på över 110 liter, vet dock inte vilken det är. Jag funderar själv på en Recon men kanske köper en lite mindre säck som inte heller kostar 6000 spänn. Recon verkar vara outstanding vad det gäller att bära tungt.
 
Till vad behöver du en jättesäck? De flesta klarar sig med en 40-55l för veckoturer.
Tomvikten på en jättesäck är oftast högre än 1/3-1/2 av packningen för de som väljer ett komfortablare alternativ.
Du väljer och betalar samt bär. Välj rätt!
go tur
 
Senast ändrad:
Jag köpte en Norröna Recon och är jättenöjd. Jag får utan problem i all fiskeutrustning och vadarbyxor alternativt hagelvapen och alla jakttillbehör. Väldigt skön att bära. Jag klarar mig inte med 40-55 liter i dagsläger och föredrar att ha allt inuti i säcken. Har en 75-liters för ren vandring. Senaste blev med 32 kg på jakten, det känns tungt, och 22-23 kg på 8-dagarstur i somras (~4 kg mat). Har inte ultralätta prylar och bär lite "onödigt" som tarp trots att jag har tält. Visst är det skönare att bära lätt men för egen del är det inte vanligast med "bara" vandring utan jag fiskar eller jagar oftast. på jakten åker både såg och yxa med så det blir många bäckar små. I "värsta" fall ska man ju bära hem lite fångst/vilt också :)
 
Ganska intressant debatt detta om vikten på ryggsäckar kontra vad man behöver på vandringen. Många anser att 50-60 liter räcker och att man inte ska bära mer än 15-20 kg, se t.ex. "fjaderlatt.se".
Huruvida man kan bära lätt beror på fler saker än bara viljan att göra det, inte minst på ekonomi, bekvämlighet, intresse osv.
Min erfarenhet, med en rygg som inte tål tunna liggunderlag, som har dunsäck men inte den dyraste, som både vill fiska och titta på fåglar är att man behöver både plats i säcken och en tillräckligt stabil sådan för att kunna bära "rätt". Är man sen ensamvandrare och inte nöjer sig med minsta enmanstältet utan vill ha lite mer utrymme, speciellt i dåligt väder, så är man nog tyvärr hänvisad till lite tyngre apparater.
Recon väger 4,7 kg - säckar runt 100 liter utan ram 3-4 kg så visst är det skillnad men frågan är vad som är viktigast - att njuta av fjället fullt ut med egna intressen eller åka hem utan att få titta på den där fågeln eller fiska av den där bäckfåran som såg så inbjudande ut - bara att välja.
 
Håller med. Recon väger mycket men jag har pinat mig i två år med en stor och *oskön* säck som gick sönder till sist. Recon är rena drömmen trots att den säkert väger 1,5 kg extra. Sitter väldigt stadigt. Har jag mindre prylar med så tar jag min 75- eller 40-literssäck. Man känner sig som Skalman ibland med ett helt basläger på fickan :)
 
Egos 85+30liters som behövs med både film och fotoutrustning samt vanliga packningen har fördelen att ha en låg egenvikt 2kg. Efterföljare finns som väger mellan 3,8 och 5,2 tomma. De får mest stanna hemma och samla damm.
Envar får bära det denne vill.
 
Är det Fjällräven Gyro du menar? Förstår inte riktigt om du helt rationaliserat bort fotoutrustning eller bara använder din äldre 85+30 liter säck (tänker på att du skrev 40-55 liter tidigare). Norrönas kanske är onödigt skottsäker men den är väldigt trevlig att bära. För tillfället känner jag mig nog rask i ben och kropp att viktbanta en del utrustning för att kunna ta med andra saker :) Om det krävs så kan jag säkert komma ner på 15-16 kilo med min 75-liters men jag tycker inte att 22 kg är så himla tungt även på Sarek-vandring.
 
Har ägnat mig åt ganska detaljerade viktstudier eftersom detta förstås är ett viktigt ämne men svårt att lyckas bra med - därför skulle det vara väldigt intressant med en detaljerad lista - och då menar jag en fullständig lista med vikt och allt - för er som klarar 85+30 liter under 15-20 kg. Själv begriper jag inte hur det går till men kanske kan lära nåt.
 
Jag har en Bergans powerframe och den väger över 5 kg tom..! Men det spelar mindre roll, för på ryggen känns många kilon lätta med en stabil säck.
Den är stor och sväljer ledigt både tältkåtan och vintersovsäck plus allt annat så den gör jag mej aldrig av med, jag är helnöjd.
Sommartid när man har lite mindre och tunnare prylar så tar jag bort sidofickorna men hur mycket det gör i vikt vet jag inte, men säcken blir smidigare och inte så bred.
 
Hmm

Blir lätt lite fånigt när det ska generaliseras kring ryggsäckar. Att bära all-inclusive på en 3 veckor+ vandring är inte kompatibelt med en 5-dagars stugtur.

Undertecknad använder både stora jätteryggsäckar och små lätta. Allt beror på aktivitet och krav på buren utrustning. En säck für alles finns tyvärr inte...

Vilken säck som fungerar bäst att bära lite större bördor i är nog individuellt, undertecknad bär lättare tunga bördor med den lite kraftigare ramsäcken, trots att den i sig väger något kilo mer än pk-vikt.

Önskar det fanns en likvärdig som vägde hälften men tyvärr, den finns bara i drömmarnas rike ännu ;)...

...ang Recon, bekantingen skulle klättra alpint 2 veckor med en kompis och de fick båda en börda på ca 40 kg att lägga i säcken. Han testade först med sin utmärkta anatomiska, måttsydd och i mkt god kvalitet. Den väger upplysningsvis ca 2,8 kg och är starkare än många masstillverkade industrisäckar.

Efter bärprov lade ha samma börda i Recon-säcken. Visserligen nästan två kilo tyngre säck men den kändes lättare att bära när det väl satt på plats, trots sina extra kilon, blev slutsatsen.

...så kan det vara. Och ju lättare börda, desto mindre spelar bärsystemet in. Tillslut kan man bära i en påse slängd över axeln ;)...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
s.svensk Norröna para ranger vs Norröna Recon Transportera 13
jotho Norröna Recon Pack 125 l impulsköp. Transportera 19
perssona Norröna Para Ranger vs Recon Pack Transportera 10
Aleggs Norröna 45l Transportera 1
Farbrorvattenmelon Norröna Hadeng La - bärsystem Transportera 5
Pappan Ryggsäck Norröna Svalbard 65L Transportera 0
Crilloan Norröna Falketind Transportera 0
Swisspack Få tag på Norröna Combat Pack Transportera 6
da_flower Lundhags Alpha vs Haglöfs Oxo vs Norröna Nansen Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
Rocke Norröna Nansen 100 l Transportera 1
kongratul Norröna Combat Pack? Transportera 12
PÅK Norröna Hadeng La Transportera 3
ih82loose Norröna Pararanger Transportera 0
Mangster Rand 38 som alpinsäck el Norröna Integral 45 Transportera 0
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
hansthomas Prissänkning på Norröna Transportera 0
henkepenke86 Norröna Fusion 30 Transportera 7
unisoldier BERGAN vs NORRÖNA?? Transportera 2
jark Norröna Beito om 193 cm lång? Transportera 0
fson Norröna Para Ranger Transportera 7
Gujo Norröna Pararanger synchron2 Transportera 5
peterp Norröna Stetind 90l?!! Transportera 1
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
gråben Norröna? Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
hanspers Norröna Stetind vs. Lundhags v.8/v.12 Transportera 19
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
rubing Bach eller Norröna Transportera 4
Nanobell Norröna Trolltind? Transportera 1
mafr Norröna Storen ? Transportera 2
Tasche Norröna i Sverige? Transportera 10
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2
Norröna vs. Berghaus ? Transportera 6
Norröna Combat Pack Transportera 7
FalconBayerskt Regnskydd Norrøna Recon Pack 125L Transportera 4
eyck SACCI FJS Original åter på Recon Transportera 52
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
såg Bergans Trollhättan 95. Transportera 2
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
hsp Bergans V5 95 Justering Transportera 4
oppepåfjellet Ny kollektion från Bergans Transportera 1
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
greenfish Bergans PowerFrame 130L, 173cm lång? Transportera 12
ir-on bergans alpinist 100L altv trollhetta 95L Transportera 4
Dan B Bergans Trysil 65L Transportera 11
Farstavandraren Bergans Glittertind 70L Transportera 1
andreas.lindholm.5 Bergans Trollhetta Transportera 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.