Norra sytertoppen

Tänkte klampa iväg dit kommande vecka om vädret tillåter vilken är bästa/snabbast vägen till toppen ? Hur långt är det å hur många dagar tar det ?

Någon som vill följa med ??

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Några vänner gick upp o ner på en dag för ca 1-2 veckor sen. Var lite fysiskt krävande men även otränade tog sig upp o ner utan problem på en dag.

Vet inte rutten då ja va för sjuk för att hänga på men ska be han posta den här i dagarna

Googlat i massor men nätet är så trögt i Kiruna så lättare att fråga här än att läsa sig till det.
Tack låter bra det då väntar jag på det :)

Jag har gått upp längs den markerade leden från Viterskalstugan. Jag hade otur med vädret, regn, dimma och åska. På väg upp där branten började såg jag knappt nästa röse. Det är brant och stenigt. Väl uppe på platån är det lättare att ta sig fram till toppstugan. Har inte något minne av att det skulle finnas ngn kamin eller ved. Ett liggunderlägg fanns.Vatten tar man mellan några stenar en bit från stugan. Sen är det enkelt att gå den sista biten till toppröset. Jag gick samma väg tillbaka och hade då jättefint väder. Jag gick med min son som då var 16 år. Vi startade ca 9.00 från stugan och var tillbaka vid 18- tiden. Men då hade vi en matpaus i toppstugan och satt och beundrade utsikten från många stenar när vi gick nerför. En fin upplevelse. Kom i håg att ha mat och termos/kök samt kläder för alla väder med. Sträckan Hemavan-Viterskalstugan går man på en halv dag. Vi tog sommarliften upp så det förkortade tiden avsevärt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips