Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen?

Håller på att provpacka för premiärtälttur i Abisko i juli.
Vi åker nattåg upp, sover på fjället i fyra nätter, sedan nattåg hem igen. Tanken är att sonen på 15 år ska bära sina egna kläder, egen sovsäck, liggunderlag och mat. Kanske tar han tältet också.
Just nu ligger dock tältet och resten av "det gemensamma" (kök, gas, rep, förband mm) i min säck bland mina grejer. I stort sett allt är istoppat (inkl mat) och den säcken med innehåll väger då 13,5 kg.
Är det en normal vikt eller galet mycket?
 
Just nu ligger dock tältet och resten av "det gemensamma" (kök, gas, rep, förband mm) i min säck bland mina grejer. I stort sett allt är istoppat (inkl mat) och den säcken med innehåll väger då 13,5 kg.
Är det en normal vikt eller galet mycket?

Så mat, kök, gas, sjv, rep?? för 2p/4 dygn ligger på 13,5 kg om jag förstått det rätt?

Mat..räkna med 800g-1kg/per dag/pp vilket ger ca 6,5-8 kg.
Kök..vikt beroende på storlek, toppmonterat ca 200g, trangia 1kg
Gas..räcker med en medium och en liten eller två medium om du är osäker.
Sjv.. plåster/skavsårstejp och en förbandsrulle.

Starta och väg allting separat så hittar du snart "vikt boven" :)!
 
I vikten ingår ju alltså även själva ryggsäcken, mitt liggunderlag, min sovsäck, mina kläder etc. Den är liksom färdigpackad.
Maten är bara torrmat. Fattas fortfarande lite choklad etc. Men på det stora hela är hela säcken packad som jag kommer bära den.
 
Varför så viktigt vad allt väger? Häng det på ryggen och känn efter.
Packa det ni behöver och ut å lev. Det väger vad det väger, och efterhand kan man justera.

Fast det är nog en okej vikt med tanke på att de gemensamma pryttlarna ligger där i.

- Simma lugnt, eller vandra var det ;-)
 
Nä, det är inte så VIKTigt :)
Tycker packningen känns genomtänkt med bara saker jag vill ha och heller ingen direkt gramjakt (mer hektojakt...). Ändå känner jag ju att detta är tyngre än jag någonsin burit och dottern säger "Jag ser dig inte mamma!" när jag har säcken på mig [emoji23]
 
I vikten ingår ju alltså även själva ryggsäcken, mitt liggunderlag, min sovsäck, mina kläder etc. Den är liksom färdigpackad.
Maten är bara torrmat. Fattas fortfarande lite choklad etc. Men på det stora hela är hela säcken packad som jag kommer bära den.

Inklusive det så är det inte så farligt, om ni har mat som väger ca 8kg, samt allt det andra inklusive rygga hamnar då på 5,5 kg.
Om det även inkluderar tältet så är det ju lugnt.
Visst, man kan säkert kapa lite någonstans...men det är acceptabelt :)!

För egen del så har jag samma baspackning/vikt om jag ska vara ute 3 dygn eller 13 dygn. Det är bara maten som läggs på, och givetvis en flaska gas vid långfärd.
Baspackning väger nu 7200g och jag skulle kunna banta den med 1200-1500g men skulle då få ligga som en mask i ett litet tält och jag prioriterar god sömn och lite space :)!

Som sagt, använd en gramvåg och väg varje enskilt plagg om du vill kapa vikt, varenda liten sak...många bäckar små vet du :)!
 
Inklusive det så är det inte så farligt, om ni har mat som väger ca 8kg, samt allt det andra inklusive rygga hamnar då på 5,5 kg.

Om det även inkluderar tältet så är det ju lugnt.


Tältet är med i vikten. Men... så mkt mat? Ska man ha det? Låt säga att man bara åt t ex Real Turmats påsar (a' 100-150g torrvikt) och tre st om dagen. Borde ju bara bli drygt 2 kilo per person på fem dagar? Sen tillkommer ju godis och mellanmål iofs :)
 
Tältet är med i vikten. Men... så mkt mat? Ska man ha det? Låt säga att man bara åt t ex Real Turmats påsar (a' 100-150g torrvikt) och tre st om dagen. Borde ju bara bli drygt 2 kilo per person på fem dagar? Sen tillkommer ju godis och mellanmål iofs :)

Frukost-lunch-middag brukar hamna på ca 420-450g, sedan kommer snacks, choklad, varma koppen, te/kaffe...på ca 250g och när grabben är med kanske lite extra gott :)
Voila, där har du 700g/pp/dygn vilket ger 5,6kg..minst.

Faktum är att, är jag ute på en kortare sväng så tar jag gärna med lite extra gott, ett rör ballerina eller så :)!

Själv ligger jag på dygnsvikt av mat på 750-800g par dag. Då är jag man, 190 cm och väger 91 kilo. Och med det klarar jag mig hur länge och långt som helst utan att tappa i vikt och kroppen fungerar bra :)!
 
Helt okej vikt

13.5 för en kortare tur tycker jag verkar vara helt okej, det har också betydelse hur vad du är att gå med ryggsäck, hur tränad du är i allmänhet, om du gått några träningsturer med ryggsäck hemma, hur stor (tung) du själv är.

Däremot tycker jag det är normalt att ha ca 14-15 kilo för en 4-5 dagarstur med "normala" grejor.

God tur
 
Jag tycker också att det är helt normal vikt. Det brukar rekommenderas att man bär som mest 1/4 (ibland 1/3) av sin egen vikt för att det ska vara bekvämt. Vana och tränade personer ute på långtur kan bära betydligt mycket mer än så och lättpackare ofta mindre än så.

13,5 kg / ¼ = 54 kg kroppsvikt. Ligger du över det är det antagligen inget problem, men enklast är alltid att provvandra.


Hur mycket man äter är väldigt individuellt. På en sådan kort tur behöver du inte tänka så mycket på hur mycket energi du ska få i dig för att inte tappa vikt.

Äter du tre måltider och har extra snacks kommer du uppnå de 2000-3000 kcal som en normalstor vuxen person gör av med. I min erfarenhet har jag svårt att tro att det inte skulle vara nog även för att hålla dig mätt under 4-5 dagar. Går du förbi någon station med proviantering är det enkelt att köpa något extra om det behövs.
 
Se till att sonen också har en bra ryggsäck så han kanske kan avlasta dig. Det är bättre att du börjar med en tung ryggsäck och sen omfördelar om han visar sig kunna bära mer än du. Ta med mycket energirik snacks :)

Vikten på din säck är helt normal.
 
Jag tolkar ditt första inlägg som att tältet inte är delbart? Och isåfall är din säck/packningsvikt nog helt normal. Om tältet går att dela i två (eller tre) delpack så gör det. Tonårskillar är dubbelt så uthålliga och starka som dom själva tror - och tre gånger vad deras mammor tror! sa en gång en livserfaren fanjunkare till mig...

Tänk också på att tonårskillar är hungriga jämt, och i princip bottenlösa om dom släpps fria vid ett buffébord, så var beredd på att sonen lär vilja ha mer käk än bara en ranson frystorkat... Vilja och Behöva är vitt skilda storheter i den åldern.

Lycka till på turen!
/Odd
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.