Nordvästra Rapadalen, plan med alternativ

Men jag brukar också få väderprognos på sms varje kväll och se till att passera bäckar innan regnet kommer och bäckar med stora avrinningsområden blir omöjliga.
Just de här dagarna verkar korttidsprognoser vara det enda att gå på, om ens det.

Fowwe har helt rätt, en glaciärjokk som avvattnar en glaciär och omkringliggande bergsterräng (utan nämnvärd vegetation på den höjden) dvs hårda och branta ytor som skapar snabb och explosiv avrinning i samband med nederbörd. I annan terräng med mer vegetation kommer avrinningen att ske långsammare och mer utdraget.
Bra, tack för input.

Om man dessutom måste passera genom översvämmade marker så hindrar det förstås framfarten, men det är ju sällan av det slaget att det är farligt.
Men det kan vara en anledning att spara vissa våtmarksetapper till ett annat tillfälle, eventuellt. Trist dock, Rapadalen var givetvis huvudnumret.
 
Rapadalen gör sig bäst ovanifrån, men väl där nere är det mer en transportsträcka/hinderbana. visst det kan va kul med lite närkontakt med älven, björkarna, rötterna och myrarna ett tag, men jag längtade iaf upp på kalfjället när jag traskade där. för mycket djungel och slit och släp. blir nog geggigt om det regnat mycket också.
 
Rapadalen gör sig bäst ovanifrån, men väl där nere är det mer en transportsträcka/hinderbana. visst det kan va kul med lite närkontakt med älven, björkarna, rötterna och myrarna ett tag, men jag längtade iaf upp på kalfjället när jag traskade där. för mycket djungel och slit och släp. blir nog geggigt om det regnat mycket också.
Exakt, många undviker. Nu blir jag extremt sugen på att genomföra min plan ändå. Tack för att du påminner mig om varför jag gör det. :D
 
Exakt, många undviker. Nu blir jag extremt sugen på att genomföra min plan ändå. Tack för att du påminner mig om varför jag gör det. :D
jag gick dessutom både ner och sen upp utanför stigen. jag kollade ovansidan några hundra meter men insåg att det inte skulle funka, så istället för att gå tillbaka och följa stigen ner, gick jag bara rakt ner mot älven. det var manshöga ormbunkar, träd, videsnår och säkert björnar överallt som jag klev på. Hade jag dött där hade ingen hittat mig nånsin.

men en fin upplevelse ändå 🙂
 
Senast ändrad:
Jag ger mig av om först en vecka, men är också intresserad av några av de för den här tråden relevanta vaden, då jag möjligen ger mig i kast med övre västra Rapadalen -- om jag nu inte istället "rundar" Ålkatj via Sarvesvagge o Alggavagge. Till skillnad från OP - vad det verkar - så hyser jag inte någon masochistiskt längtan efter djungelslit (det är nog med de vidjebuskar dalarna gillar att strössla med), men av tidsskäl, och kanske lite nyfikenhet, så kanske det kan bli The Dark Side ändå.

Det verkar ju onekligen regna en del just nu så jag vet inte hur relevant ev svar kan tänkas vara, men om någon korsat Sarvesjåhkå (nedströms el uppströms Noajdevallda) och/eller Noajdejågåsj i närtid skulle jag vara mycket intresserad av en rapport. Jag passerade området senast... 2015 (herregud är det så länge sen) och då var Sarvesjåhkå inte att tänka på, och även Noajdejågåsj såg tokläskig ut, tills en snöbrygga kom till min räddning. Men det året var snön kvar på massvis av ställen ända in i Augusti och jag var nästan ensam i Sarek veckan jag gick ("Man kan inte gå i Sarek nu" sa de vandrare jag pratade med på väg in från Ritsem :)) Så kan någon lugna (alt ytterligare avskräcka) inför årets vandring är det välkommet.
 
Jag ger mig av om först en vecka, men är också intresserad av några av de för den här tråden relevanta vaden, då jag möjligen ger mig i kast med övre västra Rapadalen -- om jag nu inte istället "rundar" Ålkatj via Sarvesvagge o Alggavagge. Till skillnad från OP - vad det verkar - så hyser jag inte någon masochistiskt längtan efter djungelslit (det är nog med de vidjebuskar dalarna gillar att strössla med), men av tidsskäl, och kanske lite nyfikenhet, så kanske det kan bli The Dark Side ändå.

Det verkar ju onekligen regna en del just nu så jag vet inte hur relevant ev svar kan tänkas vara, men om någon korsat Sarvesjåhkå (nedströms el uppströms Noajdevallda) och/eller Noajdejågåsj i närtid skulle jag vara mycket intresserad av en rapport. Jag passerade området senast... 2015 (herregud är det så länge sen) och då var Sarvesjåhkå inte att tänka på, och även Noajdejågåsj såg tokläskig ut, tills en snöbrygga kom till min räddning. Men det året var snön kvar på massvis av ställen ända in i Augusti och jag var nästan ensam i Sarek veckan jag gick ("Man kan inte gå i Sarek nu" sa de vandrare jag pratade med på väg in från Ritsem :)) Så kan någon lugna (alt ytterligare avskräcka) inför årets vandring är det välkommet.
Ja, plan B även för mig blir ju Alggavágge, men det är ju Rapadalen som lockar mest helt klart...

Lägesrapporter för enskilda vattendrag lär ju vara väldigt i närtid om det ska vara något att gå på, särskilt från glaciärer. Men håller med om att det skulle vara intressant med en generell lägesrapport för området, om det är blött i markerna mer än vanligt. Med tanke på hur det ser ut i södra delar av landet med översvämningar. Men jag tror inte norrlandsfjällen berörts något alls..?
 
Lite återkoppling: Plan A completed! 🎉 Med bonus! Jag vaknade nämligen på den lilla pyramiden efter Rijddanjunjesjågåsj i Sarvesvágge till klarblå himmel, så det var ju bara att fånga dagen, kämpa sig uppför branten och uppleva Tielmaplatån! Den hade jag inte räknat med och jag känner en sådan lycka och tacksamhet. :)
20230813_144716.jpg


Lite om vaden då. De var helt klart svåra.

Jågåsjgaskajågåsj: Jag tappade räkningen på antalet fåror, många! Jag tog mig över vad jag trodde var huvudfåran ganska långt nere, enligt tipsen. Helt säker på att det var huvudfåran, då den var bred, rejält ström, knädjup eller lite drygt:
20230813_170238.jpg


Men icke. Det fanns det en nordlig fåra som låg dold, som visade sig vara värre än värst. Jag gjorde tre försök i den nedre delen där den är ett enda brett flöde, men hamnade i lårdjupt och alldeles för strömt och alldeles för långt kvar till andra kanten, och fick backa.

Jag gick upp rätt långt till ett ställe där den förgrenar sig ovan en liten fors (bilden nedan, som är tagen efter övergången). Precis vid förgreningen ovan forsen hade det bildats en grus- och stenbank. Det var min chans!!! Jag kunde se från andra sidan att den sista fåran efter grusbanken skulle bli svår (nederkanten av bilden), men den var inte 10 meter bred... I värsta fall om den mitt ute skulle visa sig övermäktig, skulle det i alla fall inte vara långt till land. En mental fördel om inte annat.

Det "oskummiga" vattnet på bilden var väldigt djupt och strömt så det gick inte att gå rakt över här på bilden, utan jag fick gå tämligen vertikalt, först vada den mindre fåra som skymtas bortanför forsen, och sedan ta mig fram till grusbanken genom att tvära upp i överkanten av det vita skummet. Stenarna i övre delen av skummet var stabila, knädjupt mellan dem, och vattnet saktades in något, så det kändes tryggt även om det givetvis inte är optimalt att gå där det lutar i en fors... 🫣 Nåväl. Bara första biten fram till den fina, planare stenbanken.

Allra sista metrarna precis i nederkanten av fotot var en sådan där rejäl, lårdjup och ström fåra. Det var bara en sådan jävla beslutsamhet framåt och över!
20230813_174413.jpg



Oalgásjjågåsj var ju precis som beskrivits, en bred, rak flod som måste vadas precis där den väller rätt ut i Rapaälven. Jag hade knatat på i vadarskorna raka vägen från Jågåsjgaskajågåsj, fortfarande sådär helfokuserad och klarvaken som man blir, så det var bara fullt fokus rakt ut i vadet innan jag ens hann tänka någon rädd tanke. Det är så mycket mentalt i det här... Det var knä- till lårdjupt och sista metrarna givetvis djupare än i början, bara för att retas... Jag riktigt laddade framåt mot kanten sista biten. Puh! Kändes ändå under kontroll. Det var mindre fart i Oalgásjjågåsj än i den första.
20230813_183428.jpg


Precis efter vadet satte jag upp tältet och fångade någon cm regnvatten i en kastrull under ett skyfall. Oalgásjjågåsj såg inte rolig ut efter det. Snacka om att jag hade tur med vädret, en gång till denna dag!

Jag har funderat lite på det här med att ge tips om vadställen. Under förutsättning att vadarvägen är diagonal/uppström, kan det bli helt olika vadställen beroende på vilket håll man kommer ifrån. Det där stället ovanför forsen hade ju inte funkat norrifrån.

Jag ska skriva blogginlägg om den här turen så småningom. Och om The Dark Side förra året. Jag har nästan kunnat börja smälta intrycken. Det är så stort och omöjligt att fånga i ord. :)

Tack till alla i tråden för all hjälp under förberedelserna! :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
backu Nordvästra Rapadalen, vågar jag? Fjällvandring 6
marcusleyon Vandra i nordvästra Tjeckien? Fjällvandring 3
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
Elvah Luohttoláhko, möjligen Rapadalen södra Fjällvandring 53
Pohman Alternativ till rapadalen Fjällvandring 8
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
labbman Sarvesvagge - Norra Rapadalen Fjällvandring 2
Wolfred Reservdagar i Rapadalen m.m. Fjällvandring 2
Kvark Bästa tältplatsen, Rapadalen Fjällvandring 9
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Kogoyo Staloluokta till Sarek, Rapadalen Fjällvandring 10
Hemskis Norra Rapadalen - Skårki och Ähpar Fjällvandring 3
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Tompaa Re: Vanadring sarek, suorva-->rapadalen--->Skierfe--->svine/sitojaure-->salto/kebnats Fjällvandring 3
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap Rapadalen, en vecka? Fjällvandring 9
Tompaa vandring från kvikkjokk till rapadalen Fjällvandring 7
Evajar Tältplatser på övre leden Rapadalen Fjällvandring 6
Ahlqvist Tidsuppskattning vandring Kvikkjokk, Sarek Fjällvandring 9
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Sandnes94 Bästa vägen till Rapadalen Fjällvandring 25
Richard Troell Stig in i Rapadalen nedanför Skierfe Fjällvandring 1
Kavring Surva-Rinim-Rapadalen? Fjällvandring 2
Materialaren Vattennivån Sarek, särskilt Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 9
grodanbolle Rapadalen Fjällvandring 4
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
JKAbrams Snöläget i Sarek Juni 2014 Fjällvandring 9
cnygardh Status Rapadalen Fjällvandring 10
ZoeEnPhos Upp och till Skierfe men sen då? Fjällvandring 15
modenberg Tidsåtgång Rapadalen Fjällvandring 6
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Mtess Vackra höstvyer - Rapadalen? Fjällvandring 6
qparq Sarek: Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 20
oskar_thulin Tielmavadet (Rapadalen) Fjällvandring 7
tbergman Gådokgaskatjåhkkå från Rapadalen Fjällvandring 0
Sigi fran rapadalen till ivarlahko i mars Fjällvandring 2
Medon Fråga: Från Rapadalen och upp mot Vássjálåpptå Fjällvandring 11
jerker84 Läget i rapadalen Fjällvandring 0
jerker84 Vandra i Rapadalen Fjällvandring 5
Patrick Johnsson Korsa Rapadalen? Fjällvandring 8
_Maggan Vandringssällskap sökes: Rapadalen V31 Fjällvandring 0
Fredrik85 Rapadalen Fjällvandring 11
Sten Åkesson Rapadalen/Sarek Fjällvandring 7
emerson rapadalen, södra sidan Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.