Nordtoppen på en dag

Jag och en kurskamrat skall på alpin klättring/glaciär kurs nästa vecka i Tarfala. Kursen börjar på måndag morgon och vi anländer till Nikkalaukta redan klockan 11:30 på lördagen. Så vi vill såklart utnyttja tiden innan kursen. En tanke är att ta sig upp på kebnekaises nordtopp. Men hur man än vrider och vänder på det så känns det tufft att hinna med.

Ett sätt är att med packning (ca 10-12kilo) gå/klättra östra leden upp, tälta någonstans innan toppbestigningen eller uppe på kebnekaise lördag kväll. Söndagen ge sig upp på sydtoppen, sedan kammvandring på två personer till nordtoppen, över Kebnepakte sedan mot Tarfala.

Senario två, ta sig till Björlings glaciär på lördagen, slå läger och tälta där(går det ens).
På söndagen klättra upp utan packning på toppen och kammvandring till Nordtoppen och ner till lägret igen. Sedan samma dag ta oss till Tarfala.

Kanske är vi alldeles för tids-optimistiska, då vi startar i Nikkalaukta lördag vid lunchtid och skall vara i Tarfala söndag kväll. Någon som tror att det är möjligt? Andra förslag är väldigt välkomna.
 
Ni får nog ha en riktigt bra kondition om ni ska fixa det.

Tips; planera ej att tälta på Kebnekaise (själva berget alltså), det är sällan mysiga förhållanden där. Inte så kul att vakna upp i dimma och inte kunna orientera sig heller. Men ni kan ju tälta en bit efter Keb fjällstation, lämpligen där det finns vatten.
 
Ni får nog ha en riktigt bra kondition om ni ska fixa det.

Tips; planera ej att tälta på Kebnekaise (själva berget alltså), det är sällan mysiga förhållanden där. Inte så kul att vakna upp i dimma och inte kunna orientera sig heller. Men ni kan ju tälta en bit efter Keb fjällstation, lämpligen där det finns vatten.

Bästa platsen att tälta en bit upp är Kitteldalen om man går västra leden.
 
Det är fullt möjligt men beror mycket på hur tur ni har med vädret. Jag skulle gått till Tarfala, slagit läger där och sedan nästa dag knatat upp över Kebnetjåkka med lätt packing och tagit östra leden. Brukar finnas små broar över vattendragen där vid forskningsstationen eller strax söder om den (se bild nedan).
https://imgur.com/a/i8CfAsK

Traversen över Kebnepakte ser ut så här om ni funderar på att ta den vägen.
https://www.utsidan.se/cldoc/en-solotravers-over-sma-och-stora.htm
 
Är väl att prova, och vända om det går för långsamt. På kartan ser det iaf ut att inte bli så stor tidspress att gå Östra leden upp och ner och sen till tarfala blir väl inte mer än 6-7km extra. Att gå andra vägen ner ser ju roligare ut på kartan, men det kanske är svårare?
 
Det låter inte alls orimligt, om vädret samarbetar.

Utan att kolla på några kartor, bara utgå från minne och tidigare erfarenheter, så hade jag gjort följande:
- Lördag: gå från Nikkaluokta, förbi fjällstationen, tälta längs östra leden nedanför glaciären
- Söndag: toppturspackning upp östra leden, kamvandring ToR nordtoppen, tillbaka till "base camp", riva det och gå "rakaste vägen" mot Tarfala

Är ni i Nikkaluokta till lunch så kan ni passera fjällstationen innan middagstid, och alltså sätta upp tältet innan det blir mörkt. Det finns rimliga tältplatser till 2- och 3-mannatält. Större kanske är svårt.

Promenaden från min tänkta tältplats till Tarfala är blockig i juli - jag vet inte hur det kan tänkas se ut så här års med eventuell snö och sånt. Jag har korsat Tarfalajokka vid forskningsstationen, och där hamnar man ju naturligt om man inte vill korsa glaciären, men jag kan inte utesluta att det finns bra ställen att korsa högre upp också.
 
Är det någon som har något tips och råd om hur långt rep man bör ta med för en sådan tur?

Undrar även hur långt rep man kan tänkas behöva om man ska gå uppför sydvästkammen på Kaskasapakte, och sen vidare över Lillietoppen och till slut Kaskasatjåkkå? Har ett rep på 60 meter och ett på 30 meter.
 
Är det någon som vet något om de aktuella förhållandena på Kebnekaise? Ser man sprickorna på Björlings glaciär? Vet att sydtoppen mest bestod av is tidigare i somras. Är det något som vet Om hela kammen mellan syd- och nordtopp är isig?
 
När jag var uppe på Kaskasapakte tog vi samma väg ner som du tänker. Då hade vi 60 m rep och jag vill minnas att det var smidigt att ha den längden till firningarna vi gjorde. Sen är det säkert möjligt att fira kortare och fler gånger också.

För egen del tänker jag att 1.5 kg mer rep är ganska lite extra vikt, men håller många dörrar öppna.

Jag har inte gått SV-kammen, men är inte en del av de brantare partierna där långa nog att 30 m kan bli lite väl kort?
 
Tack för svaret! Båda repen ska med upp till fjällen. Men det lutar åt att jag tar med 60 meter till Kaskasapakte och 30 meter till Kebnekaise.

Om jag går upp på Kebnekaise kommer jag ha tält och sånt med i ryggsäcken därav vill jag få ner vikten så gott det går. Medan om jag går upp på Kaskasapakte så lämnar jag mycket av packningen i tältet.

En väska med utrustning flygs upp till Tarfalastugan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
andy69 Ahkka-Såltatjåhkkå-Nordtoppen-Butchkammen-Vuojnestjåhkkå Fjällvandring 4
kutmsta Tur och topp-hjälp (Syd/Nordtoppen, Drakryggen, Kuopertjåkka) Fjällvandring 6
plaskdaja Tidsåtgång Sydtoppen-Nordtoppen ? Fjällvandring 2
ThomasP Kebnekajse nordtoppen Fjällvandring 2
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.