Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tydligen ett namnförslag på fjällkedjan mellan Sverige och Norge. Klingar riktigt bra. Jag har nog sagt Skanderna, men det är lite mer omfattande än utbredningen av Nordryggen.
Fast utifrån artikeln verkar det som om benämningen är tänkt för att beskriva bergen mellan Sverige och Norge. Det vore väl praktiskt att vi på båda sidor Kölen använder samma namn.
Alpen är väl ett namn på en bergskjedja i mellaneuropa. Orded fjäll är berg på tyska. Och så mycket jag vet så heter bergkjedjan i norra Sverige Skanderna. Men allmänt pratar man om att man fjällvandra och då tänker man automatiskt någonstans i Sverige. Åker man ner till Alperna eller Pyrenäerna så vandra man i respektive bergkjedja. Jag har aldrig hört talas om att någon säger jag fjällvandrar i Skanderna.
Mvh. Veni
De svensknorska fjällen (även Skanderna eller Kölen beroende på utbredning) ligger i Skandinavien medan Alperna ligger i Centraleuropa och bägge är bergskedjor. Andra kända bergskedjor är till exempel Atlasbergen, Ardennerna, Appalacherna och Anderna. Norrmännen kallar allt möjligt som man kan klättra på för "fjell" medan vi i svenskt språkbruk i regel skiljer mellan fjäll och berg. Frågan har diskuterats i ett antal tidigare trådar.