Nordkalottenleden

Undrar om någon har vandrat Nordkalottenleden väster om Änonjalme ? Såg turförslag i Claes Grundstens bok Padjelanta / Sulitelma. Har nu vandrat på stigar och off-track åtta år i streck och tänker göra ett uppehåll från Sarek några år. Funderar också på Sulitelma . Leder med folk är dock inte riktigt vad vi söker.
 
Undrar om någon har vandrat Nordkalottenleden väster om Änonjalme ? Såg turförslag i Claes Grundstens bok Padjelanta / Sulitelma. Har nu vandrat på stigar och off-track åtta år i streck och tänker göra ett uppehåll från Sarek några år. Funderar också på Sulitelma . Leder med folk är dock inte riktigt vad vi söker.
Jag har vandrat en del i området. Jag förstår däremot inte vad det är du vill veta.

HåkanF
 
Kisuris till Vaisaloukta

Tänkte ta båten från Vasialoukta till Ritsem och gå Nordkalottenleden från Kisuris istället. Någon som vandrat där? Tips? Hinner man med bussen som går 09.20 om båten kommer in 09.10 i Ritsem?
 
Tänkte ta båten från Vasialoukta till Ritsem och gå Nordkalottenleden från Kisuris istället. Någon som vandrat där? Tips? Hinner man med bussen som går 09.20 om båten kommer in 09.10 i Ritsem?

Om du är i Kisuris är det närmare att ta båten vid Änonjalme. Bussen svänger ner vid bryggan i Ritsem så det är tänkt att man ska hinna med den.
 
Tänkte ta båten från Vasialoukta till Ritsem och gå Nordkalottenleden från Kisuris istället. Någon som vandrat där? Tips? Hinner man med bussen som går 09.20 om båten kommer in 09.10 i Ritsem?

Från Vaisaluokta kan man vandra till Kisuris via Samevistet längs sjön (Akkastugorna - Kisuris). Du behöver inte ta båten till Ritsem och sedan båten från Ritsem till Änonjalme igen för att vandra till Kisuris såvida du inte vill av andra skäl till Ritsem. Det är en väl upptrampat stig längs Padjelantaleden och även till Sulithelma. Om jag har tolkat dig rätt söker du en mindre upptrampat led & mindre folk och då finns det på Nordkalottleden bättre alternativ en just den sträckan. Men som sagt, jag kanske inte har förstått frågan.
Mvh. Veni
 
Västra Padjelanta

Hejsan,

Nu sällar jag mig till dom som inte riktigt förstått vad frågan gäller, men om du/ni vandrat en hel del i Sarek och är ute efter nya spännande områden att vandra är gränsfjällen mellan Akkajaure i norr och Silvervägen i söder både betydligt "vildare" (dvs färre besökare) och mer varierande än Sarek. Personligen tycker jag att Västra Padjelanta är helt fantastiskt!

Det man måste veta dock är att det bara finns en bro över Vuojatädno och biflöden söder om Kisuris och det är vid Saluhavrres utlopp någon mil söder om Kisuris. Så fortsätter man söder ut är de vettiga alternativen att gå ut via Rago (helt fantastikt område!!!) eller ordna båttjuts mellan Staloloukta och Duvggeluokta (vik i Virihaure).

Även området kring Sulitelma är oerhört vackert och spännande! Både de klassiska vandringarna runt själva massivet och området strax söder ut med Årjep och Nuortta Savllo.

Bör dock påpekas att det just i år är väldigt mycket snö kvar i detta område. Man t.ex kolla in den här webbkameran strax söder om Sulitelma http://www.sks.no/lomivatnet/category453.html

Hoppas att detta hjälper lite :)

/ Stefan
 
Oklart

Hej och tack för svar. Jag kanske var lite otydlig. Här kommer lite förtydliganden. Vi ska i år vandra Sulitelma runt och därefter gå Padjelantaleden norrut för att så småningom ta bussen i Ritsem. Vi har otaliga gånger vandrat den tråkiga transportsträckan Kisuris-Änonjalme och vice versa. För att slippa denna sträcka tänkte vi gå Nordkalottenleden sista sträckan och ta båten från Vaisaloukta även om det är lite längre att gå. Därför undrade vi hur denna sträcka är.
Vad gäller Sulitelma runt så har vi läst lite om det. Vi tar helikopter till Staloloukta och vandrar ner till Sulitelma. Vi har fått för oss att vi ska gå motsols runt. Spelar det någon roll tro? En annan fråga är hur de olika sträckorna är längs med Låmivatnet och Muotkejavrre? Ska man gå norr eller söder om dessa?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kicki J Sulitelma runt via Nordkalottenleden. Motsols eller medsols? Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.