Nödlivs...

  • Trådstartare tomas.odhult.800@student.lu.se (Tomas)
  • Start datum
försvarets pansarkex

var hittar man dessa?
fanns två varianter:
standard (råg) och lyx (vete) när jag låg inne (89/90)
Lyx varianten var väl någon form av mariekex men råg kexen finns de att köpa?
 
Uppeldade?

Jag skulle tro att alla rågkex eldats upp... ;)
Det var iallafall vad vi använde dem till när det var kallt eftersom de brann så otroligt bra och intensivt... :)
 
Re: försvarets pansarkex

walkerboh; sa:
var hittar man dessa?
fanns två varianter:
standard (råg) och lyx (vete) när jag låg inne (89/90)
Lyx varianten var väl någon form av mariekex men råg kexen finns de att köpa?

Tyvärr går de inte att köpa längre :(. Nedanstående är en sann historia:

Tidigare såldes de bl a på Naturkompaniet här i Stockholm. När jag frågade senast (ca 10 år sedan)berättade de att rätten att tillverka pansarkexen hade sålts från Mariekex till Fazer i Finland. När Fazer omstrukturerade verksamheten i slutet på 80-talet försvann tillverkningen från Finland till England. Fabriken i England vägrade att tillverka kexen i så "små" serier som det var fråga om när Naturkompaniet beställde utan krävde i princip beställningar a´la försvarsmakten d v s kex åt några hundratusen personer i x antal år.

Ingen detaljist kan göra så stora beställningar som krävs för att Fazer GB ska börja blanda deg så pansarkexen får vara ett kärt (nåja ;-) minne blott.

Man får blunda och tugga digestive istället :).

J
 
Man får maila...

Jag har inte heller hittat Försvarets nödlivsmedel på deras hemsida utan man får helt enkelt ta och maila till dem och fråga. Ska man beställa något annat kan man ju göra det över mail och då be att de lägger till ett eller flera paket.
 
Re: Försvarets nödlivsmedel

asada; sa:
Hej Tomas!

Du kan köpa militärt nödlivsmedel (svenskt) på följande site http://www.militara-overskottsbolaget.se
Ngt obskyr firma kanske, men de säljer nödransoner för ca 5 kr st.

M-nr 8211-102010-7 (Militär kod för produkten)

Nödlivsmedlet innehåller 4400 kJ/200 gram alltså ett pkt och innehåller Vetemjöl, kokosnötsolj, socker, vatten, salt, askorbinsyra (C-vitamin), A-vitamin, niacin, thiamin (B1-vitamin) samt ribotflavin (B2-vitamin).


Viktigt att tänka på vid användning av nödlivsmedel!

Ät inte om du inte har tillgång till vatten.

Ät en LITEN bit i taget så att du inte drar i dig hela kakan på samma gång (fördela över dagen).

Drick rikligt med vätska!
Energimängden räcker för en dags fälttjänst.

Skulle du bli utsatt för en riktig överlevnadssituation änvänd endast ca 500 Kcal(=500 kJ) per dag (Kakan är uppdelad i nio bitar=500Kcal/bit) så klarar du dig längre.


Lycka till!


Niclas


Så här är det: 1000 kcal = 4200 kJ!
Kroppens energiförbrukning vid vila (basalomsättningen) beräknas genom att mulitplicera kroppsvikten med antalet timmar på dygnet. Ex: 80x24=1920 kcal = 8064 kJ. Lätt kroppsarbete förbrukar ca 10000-12500 kJ/dygn och riktigt hårt kroppsarbete kan förbruka mer än 25000 kJ/dygn. Det här innebär att 200g nödlivs inte på långa vägar räcker för att täcka energibehovet vid ett "fältdygn". Naturligtvis ger kakorna ett betydande energitillskott vid en nödsituation men det är farligt att tro att de täcker kroppens hela energibehov. Om man bedömer att en nödsituation blir långvarig kan det ju vara bra att ransonera på det man har men en kaka per dygn ger drygt 450 kJ vilket är alldeles för lite. Vad som är viktigare är att ta det lugnt så att man minskar energiförbrukningen så mycket som möjligt. Arbeta lugnt! Vid långvarig födobrist bör man dessutom försöka äta 500 kcal (ca 2000kJ) kolhydrater per dygn för att fettförbränningen skall bli effektiv. Att känna till några ätliga växter är ju förstås en förutsättning för detta.
Vätskeintag är, som du skriver, mycket viktigt men kravet att ha tillgång till vätska för att äta nödlivs är inte helt nödvändigt. Du tillgodogör dig energin i nödlivsmedlet utan vatten emellertid är det ju så att vätskebrist i sig sänker prestationsförmågan. Nödlivs utan vatten är bra.

Vatten utan nödlivs är också bra. Nödlivs och vatten är jättebra.

Hoppas vi slipper äta nödlivskakor till det de är till för!

/Patrik
 
nödlivskakor

[/QUOTE] Hoppas vi slipper äta nödlivskakor till det de är till för!

/Patrik [/QUOTE]

OK, så frågar jag - grøn som jag är. Man medbringer altså kun nödlivskakor for tilfældet af att man har rationeret med for lidt mad eller är faret vildt? Hvis alt går vel, så må man vel spise dem den sidste dag på vandringen ;)? Er det normalt att tage nödlivskakor med också på helgture? Och lige for at gentage et tidligere fråga - kan man fryse dem ned?

Ata
 
Nödlivs på vandringen

Självklart kan man äta nödlivs som ett planerat energiintag under turen, det brukar jag själv göra. Om man medför nödlivsmedel eller annan nödutrustning för att underlätta livet i en riktig nödsituation tycker jag inte att man skall göra skillnad på tur och tur. Man kan ju hamna i klistret även på en helgtur. Nödpacken med nödproviant och annan utr bör inte vara större än att den alltid har sin plats i ryggsäcken.
Det går bra att frysa nödlivsmedel. Det är ju utvecklat för att förvaras i förråd under lång tid. Tro mig - de svenska mobiliseringsförråden är inte varmbonade, på vintern är det utetemperatur inne i förråden.

/Patrik
 
Spara lite

ata; sa:
OK, så frågar jag - grøn som jag är. Man medbringer altså kun nödlivskakor for tilfældet af att man har rationeret med for lidt mad eller är faret vildt? Hvis alt går vel, så må man vel spise dem den sidste dag på vandringen ;)?

Det kan väl vara gott att lyxa till det och frossa i kolhydrater och annat gott sista dagen, men jag fick ett bra tips på den alpina klätterkurs jag gick förra året:

"Man skall alltid ha kvar något i matlådan när man kommer tillbaka efter en tur."

Det kan hända något en kilometer från tältet som gör att man inte kan fortsätta och då är det klokt att ha någon energi kvar att stoppa i sig.
Detta gäller väl framförallt kanske på alpina turer eller vinterturer i fjällen, där väderomslagen kan komma snabbt, men det känns sunt att ha den visdomen i åtanke.

- - - Mera powerbars åt folket ! - - -
 
Re: Re: Försvarets nödlivsmedel

warwa; sa:
Det här innebär att 200g nödlivs inte på långa vägar räcker för att täcka energibehovet vid ett "fältdygn". Naturligtvis ger kakorna ett betydande energitillskott vid en nödsituation men det är farligt att tro att de täcker kroppens hela energibehov.

Det nödlivsen förhoppningsvis gör är att den ger de cirka 500 kcal kolhydrat per dygn som kroppen behöver för att fettförbränningen skall fungera om den skall (i alla fall enligt överlevnadslitteraturen).

Kroppens fett räcker ju i princip i flera veckor, men problemet är ju att fettförbränningen kräver kolhydrat för att fungera.

I armens handbok överlevnad har de ju illustrerat det där med en bild som löper över två uppslag, där man ser hur soldaten mår efter olika lång tid om han lever på bara vatten respektive vatten och 500 kcal kolhydrat per dygn.
 
Re: Re: Re: Försvarets nödlivsmedel

nermander; sa:
Det nödlivsen förhoppningsvis gör är att den ger de cirka 500 kcal kolhydrat per dygn som kroppen behöver för att fettförbränningen skall fungera om den skall (i alla fall enligt överlevnadslitteraturen).

Ja det är helt rätt. Ett paket nödlivs räcker alltså till ca två dygn enligt denna princip. Vad jag vill trycka på är dock att det är farligt att tro att man kan jobba på i vanligt "fälttempo" och att nödlivset då skulle täcka denna energiförbrukning. Även om fettförbränningen är fullständig så omvandlas inte lika mycket fett till energi som när man äter.

/war
 
tomas.odhult.800@student.lu.se; sa:
Hallo!


Någon som vet var jag kan få tag på nödlivs och VA-mat till lite mer hanterbara priser jämfört med Naturkompaniet? Behöver nödlivs alt energikakor med mycket högt energivärde, att jämföra med måltidsersättare. Är det möjligt att få tag på Försvarets mat någonstans?

För att återknyta till ursprungliga frågan i det här forumet: Försvaret har något som kallas "nollad" mat i sina förråd. Har du någon anknytning till försvaret ex. kompis som är anställd, eller du är med i hemvärnet, så är mitt råd att fixa det genom försvaret.
"Nollad" mat är mat som är så gammal att den inte längre räknas in vid inventeringar. Maten är av utmärkt kvalité och inte alls för gammal. Det hela är mest en byråkratisk grej. När jag skulle till Grönland i somras, hämtade jag ut 112 VA-matsportioner, 100 nödlivs och 100 kex-paket. Totala kostnaden blev ca 500 kr och detta var en sk. hanteringskostnad. Maten är gratis eftersom den inte "längre finns".
Hör dig för, och lycka till!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.