NNN Nis?

Jag var på XXL och köpte mina delar. De gav mig, insåg jag efteråt, en klassik bindning. En Rottefella NNN Toruing och sade att denna skulle duga bra.
tror denna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=243731

Nu ska sägas att den som ska använda skridskorna inte är någon elitåkare utan mer en glad pensionerad motionär som åker runt på de plogade banorna i Stockholmstrakten.

Men - blev detta köp helt galet nu? Ska jag åka tillbaka med denna bindning? Trots eran hjälp kände jag mig lite vilsen.


Ah, jag får väl ta och testa och montera bindningen och se om den ens fungerar. Lite hum om hur den ska bete sig har jag, skridskon ska ju inte vara alltför lös som ni säger.
 
Jag svarar mig själv. Tittade på instruktionen för skridskon, en från Lundhags, där står det enkelt och klart att de bindningar som ska användas är Rottefella BC eller Roteffella Skate och motsvarande från Salomon.

Klassiska bindningen jag skaffat mig ska XXL få tillbaka.
 
Sådär, nu har jag varit ute och åkt och även låtit min far prova på skridskorna. Jämför med en Rottefella BC-skridsko med pjäxa köpt på Stadium för några år sedan. De skridskorna är 55 cm, 5 cm längre än de nya som är 50 cm

Skillnader, fysiskt:
BC som sagt fem centimeter längre, bindningen längre bak på skridskon och väger, inklusive pjäxor, cirka 450 gr mer per skridsko!
dvs nya skridskon är betydligt lättare och smidigare.

Rent åkmässigt är det en klar skillnad då pjäxan och skridskon är så mycket smidigare än BC-varianten. Att pjäxan sitter längre fram ger att man lättare kan göra ett "fullt varv" vid skäret. Smidigare helt enkelt.
Dock mindre stabil, främst pga att pjäxan inte är optimal samt även, troligen, att skridskon är lättare och kortare. Inga problem med en stark vrist ska sägas.

Har bara varit ute och åkt en gång, kan inte säga mycket mer än det ovan. En fundering är om inte BC-paketet är snabbare men sitt längre skär. Själva skären är nog även helt olika slipade, känns som om om skillnaden i längd är större än de fem centimeter det ska vara.

Nya skridskon alltså en Lundhags Nordic 50 cm med NNN Nis skate bindning och ett par skidpjäxor.
Gamla skridskon Everest 55 cm med NNN BC bindning och Alpin-pjäxor.
 
Rottefella R3 skate och ett par vanliga klassiska pjäxor. Lite mer stabilitet får man säkert med ett par skate-pjäxor
RC3 Classic Längdpjäxa 1011 om man ska vara exakt
http://www.xxl.se/skid-vintersport/langdskidor/pjaxor/rc3-classic-langdpjaxa-1011-1062970
Tog jag bara och drog åt snörningen en gång extra efter en stunds åkning så fungerade de bra. Enda problemet, som vanligt, vid låga skor är skarven mellan byxor och sko.
Pjäxorna köpta för att åka skidor med, skridskor sekundärt. Jag har starka vrister...

min far testade med denna pjäxa
http://www.xxl.se/skid-vintersport/langdskidor/pjaxor/control-langdpjaxa-1011-1062966
men upplevde väl att själva foten var för flexibel. Den torde dock vara lika som i den ovan men jag kan inte med rätta testa det eftersom de senare pjäxorna är för stora för mig.
 
Ok. Jag tror att klassiska pjäxor kanske är att göra det onödigt svårt för sig, men lyckas du har du ju sparat ännu mera vikt. Jag gjort nästan samma byte; från BC-bindning och tung Lundhagspjäxa till R3skate och Fisher RC3 skatepjäxa. Jag upplevde som du att allt blev lättare och smidigare. Dessutom är mina tidigare besvärliga problem med smärta från pjäxkanten nu helt borta eftersom pjäxan har full rörlighet i längsled. Stabiliteten i sidled har inte på något sätt blivit sämre, snarare tvärsom. Jämfört med hur jag hade Lundhagsbootsen behövde jag flytta in och centrera pjäxorna något mer över skenan innan balansen var perfekt. Sulan är betydligt mjukare. Det innebär att man får tryckpunkten i skäret under framfoten istället för framför. Kul att utbyta erfarenheter.
 
jag får åka några gånger till och se hur det går. På Edsvikens skrovliga is gick det bra i helgen.

har tidigare, när jag var ungdom, åkt hastighetsrör så det i sig låga skaftet, utan stöd för vristen, är inget problem tror jag. Sulan är kanske aningen mjuk men inte heller det upplevde jag som något stort problem. Kanske beroende på att pjäxorna sitter perfekt på min fot?

Placering på skridskon? Bindningen sitter utan platta direkt skruvad på skridskon och den sitter därmed där den sitter...

vikter i lite mer detalj för den som vill veta, per fot:
Everest + Alpina : 710+730 h = 1440 gram
Lundhags + Fischer: 510 +415 = 925 gram
en klar skillnad. 515 gram. Per fot. 1 kg för båda.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.