Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant

Tänkte komplettera mina 255 cm långa träskidor (Tegsnäs rödbok, 75 mm breda) med ett par moderna och vallningsfria "plastturskidor" för lättare fjällturer eller skogsturer när föret är hårt mot Tegsnäsarna (dvs klibbigt). Eftersom skidorna bör vara utan stålkant (pga hund) är utbudet inte jättestort. Har tittat på t ex Åsnes Breidablikk som verkar intressanta.

Nu till själva frågan, som är tudelad:
  1. 1. Några andra förslag på lämpliga skidor?
  2. 2. Har någon monterat klassiska kabelbindningar (NN 91) på "smalare" skidor av plastmaterial?
I Breidablikks fall så är de 62 mm vid midjan, dvs 13 mm smalare än mina tegsnäsare. Är det ens möjligt att montera NN 91 på dessa? Avståndet mellan skruvhålen är ca 40 mm (se bild).
20210726_103226.jpg

Anledningen till att jag bara inte tar t ex en BC-bindning är att jag är riktigt nöjd med mina Lundhags Guide Expedition Ski och hoppas kunna använda samma kängor på dessa nya skidor.

PS. Det finns väl inget bättre tillfälle att tänka på skidor än en solig julidag när det är 30 grader varmt ute? 😀

Jag använder Edsbyn Hunter och sambon Fischer Jakt som hundskidor när vi inte går på trä. Kabelbindningar på båda paren. Hunter är 11cm breda så de faller väl bort för kriteriet ’smala’ plastskidor :)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Smala är väl egentligen inte ett kriterium. Det viktigaste är nog att det är plast och inte trä för att bredda möjliga fören. Ska titta på både Edsbyn och Fischer, tack!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips