Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund?

https://www.svenskaturistforeningen.se/leder/nikkaluokta-vakkotavare/nikkaluokta-kebnekaise/

Är denna vandring något för oss? Vi är två relativa nybörjare som har en hund med oss. Främsta hindrena jag kan komma på är väl branta stigningar, mycket sten, vad eller båttransporter. Hur är det med detta på denna sträckan. Vi tänkte först abisko - nikkaluokta men vad jag fick intryck av var det någon rätt brant stigning med mycket sten vilket blir problem för hunden tror jag.

Vad säger ni?
 
Hej

Ni har en båttransport vid Teusajaure, och nerfarten till Teusajaure är brannt, sse bilden (men borde inte vara ett problem tycker jag,)

Teusajaure_vy_medium.jpg
 
Hej

Ni har en båttransport vid Teusajaure, och nerfarten till Teusajaure är brannt, sse bilden (men borde inte vara ett problem tycker jag,

OK tack för snabbt svar. Nerfarten ser nog OK ut som du säger. Finns det något alternativ till båttransporten? Kanske inte är något problem men om hunden skulle streta emot?
 
Tycker inte att du ska avskriva abisko - nikkaloukta. Är ni osäkra på kapacitet planera in tillräckligt många dagar för kortare dagsetapper eller vilodagar om det är nödvändigt.
 
Är hunden i god form så är det nog inget problem med den. Jag har med min Golden Retriever i stort sett all terräng (klättring undantaget) och det går utmärkt. Han är bra mycket smidigare än mig både uppför och nedför och räds inte några hinder än så länge.
 
Tycker inte att du ska avskriva abisko - nikkaloukta. Är ni osäkra på kapacitet planera in tillräckligt många dagar för kortare dagsetapper eller vilodagar om det är nödvändigt.

OK. Du tror inte det är något problem då på den sträckan. Tyckte jag läste om folk som fick vända på grund mycket brant och stenig nedförslutning?

Är hunden i god form så är det nog inget problem med den. Jag har med min Golden Retriever i stort sett all terräng (klättring undantaget) och det går utmärkt. Han är bra mycket smidigare än mig både uppför och nedför och räds inte några hinder än så länge.

Hunden är i relativt god form, haft ett väldigt aktivt liv, visserligen till åren bliven och lite artros men när vi var ute två dagar och bland annat gick upp på luoktatjåkka för två år sedan mådde hon hur bra som helst både under tiden och efter trots artrosen.
 
OK. Du tror inte det är något problem då på den sträckan. Tyckte jag läste om folk som fick vända på grund mycket brant och stenig nedförslutning?

Abisko - Nikka har ingen våldsam nedförsbacke, det brantaste partiet är nedför Tjäkta och det är mindre brant än nedförslutet på bilden!

Har svårt att tänka mig att någon måste ha vänt om för det?
 
Abisko - Nikka har ingen våldsam nedförsbacke, det brantaste partiet är nedför Tjäkta och det är mindre brant än nedförslutet på bilden!

Har svårt att tänka mig att någon måste ha vänt om för det?

Kan bara hålla med. det är väl en brant uppförsbacke upp i Keron (efter bron ut ur Abisko nationalpark), men inte heller den vänder ,an för (om man inte har rullator kanske :cool:)

Rent generellt går man markerade leder så brukar det inte vara problem. ledlösa passövergångar är en annan sak, och tex via silverfallet ut ur Singvagge.
 
Abisko - Nikka har ingen våldsam nedförsbacke, det brantaste partiet är nedför Tjäkta och det är mindre brant än nedförslutet på bilden!

Har svårt att tänka mig att någon måste ha vänt om för det?

Kan bara hålla med. det är väl en brant uppförsbacke upp i Keron (efter bron ut ur Abisko nationalpark), men inte heller den vänder ,an för (om man inte har rullator kanske :cool:)

Rent generellt går man markerade leder så brukar det inte vara problem. ledlösa passövergångar är en annan sak, och tex via silverfallet ut ur Singvagge.

Jag har kollat upp källan och anledningen till att de vände var att det var mycket snö och vatten vid tjäktapasset så det kanske var tidigare på säsongen då.

Vi får nog försöka satsa på Abisko - Nikka då. Vilken är den enklaste vägen, ser att folk verkar tycka att det är att bara följa kungsleden, stämmer detta?
 
Jag har kollat upp källan och anledningen till att de vände var att det var mycket snö och vatten vid tjäktapasset så det kanske var tidigare på säsongen då.

Det var förra året va? mycket speciellt år med sen snösmältning, Tjäktapasset är Kungsledens högsta punkt och var länge i princip opasserbar förra året, I år ska det inte vara några problem.
 
Det var förra året va? mycket speciellt år med sen snösmältning, Tjäktapasset är Kungsledens högsta punkt och var länge i princip opasserbar förra året, I år ska det inte vara några problem.

Det var det nog då, låter bra.

Vilken är den bästa vägen att ta från abisko till nikkaluokta då och vilken del ska man ha som start/mål.

Jag undrar också hur det är med bussförbindelser mellan målen, vi åker nämnligen bil upp och får ju då antingen ställa den i abisko eller nikka och sedan ta bussen/tåget.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
fjellinden Nikkaluokta - Vakkotavare juni v 24 Fjällvandring 10
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
ericahlberg Nikkaluokta till Vakkotavare på 2,5 dygn? Fjällvandring 9
Gunnar81 Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta Fjällvandring 6
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
Vinthund Svåra vad Vakkotavare-Nikkaluokta? Fjällvandring 3
agneskarin Vakkotavare via Nallo och Vistas till Nikkaluokta? Fjällvandring 4
niklas-73- Vakkotavare-Nikkaluokta Fjällvandring 2
gunnargren Nikkaluokta - Kebnekaise - Vakkotavare i slutet av September Fjällvandring 12
Frebe Vandringsdagbok: Nikkaluokta - Keb - Vakkotavare Fjällvandring 12
winniep Vandring mellan Nikkaluokta - Vakkotavare? Fjällvandring 4
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
Stanca Nikkaluokta till Tarfalla Fjällvandring 16
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
tiantian Pathless from Nikkaluokta to Kaitum, how difficult is it? Fjällvandring 6
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...