Nikkaluokta-Abisko

Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet om hur lång tid man ska räkna med att det tar att gå från Nikkaluokta till Abisko med packning där tält är inkluderat, alltså ingen övernattning i någon stuga.

Det är ju en jättesvår fråga. Det är även en fråga om vägval.

Men dag 1 kommer du med tåget på eftermiddagen, då går du genom Abiskojaure nationalpark och tältar strax bortom den.
Dag 2 går du upp genom Keronpasset och tältar bortom Alesjaure några kilometer.
Dag 3 går du över Tjäktjapasset och tältar strax innan Sälka (vid någon av småsjöarna).
Dag 4 går du förbi Sälka, Kebnekåtan och viker vänster runt Singitjåkka. Tältar bredvid Singitjåkka.
Dag 5 fram till Kebnekajse fjällstation, bastu på kvällen.
Dag 6 till Nikkaloukta.

Med detta kan du göra toppen också om du vill.

En annan variant är att dag 3 går ner i Vistasvagge. Tälta en bit innan Vistasstugan
Dag 4 tälta mellan Vistasstugan och Nikkaloukta
Dag 5 till Nikkaloukta

Sen har vi ju varianter som inbegriper Nallo på ett eller annat sätt, och vilodagar (trevliga små saker).

mvh Christian

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vägval?

chralm; sa:
Det är ju en jättesvår fråga. Det är även en fråga om vägval.
Men dag 1 kommer du med tåget på eftermiddagen, då går du genom Abiskojaure nationalpark och tältar strax bortom den
Dag 5 till Nikkaloukta
mvh Christian
Vägval ja... i så fall vill jag inte vandra med dig du är ju vilse från början. Frågan var från Nikka till Abisko inte tvärtom |-) Roland

Re: Vägval?

walk_alone; sa:
Vägval ja... i så fall vill jag inte vandra med dig du är ju vilse från början. Frågan var från Nikka till Abisko inte tvärtom |-) Roland

Jag vände vandringen. Skulel kanske poängterat det. Att gå söderut är i mitt tycke roligare än att gå norrut. Och på det sättet närmar man sig de mera aplina delarna istället för att lämna dem.

Så mitt första råd, gå från Abisko till Nikkaloukta.

mvh Christian

Re: Re: Vägval?

chralm; sa:
Att gå söderut är i mitt tycke roligare än att gå norrut.

Inte riktig säker på att jag håller med. Att gå norrut innebär att man ser mer av landskapet när man inte har solen (som ALLTID skiner) i ögonen hela tiden.

Det gäller i allmänhet alltså, kanske inte just den här sträckan.

Per

Cirka 1 vecka

ulfan; sa:
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet om hur lång tid man ska räkna med att det tar att gå från Nikkaluokta till Abisko med packning där tält är inkluderat, alltså ingen övernattning i någon stuga.

Cirka en vecka. Det är inget roligare att gå fortare eftersom det blir en hel del att bära om du ska tälta, utöver tältet, kök, mat, bränsle, etc.

Finns en fin led via Tarfalla, mellan Kebnepakte o Kaskasapakte och väster om Koupertjåkko. Gick den för evigheter sedan. Högre o vackrare än Kungsleden.

Lägg till ett par dagar för att hinna kila upp på Keb och Kaskasatjåkko och gärna någon vilodag. En sådan behövs om du inte har till yrke att bära tunga saker på ryggen.

Per

http://user.tninet.se/~ipg289h/fu99/Trekking/Treks.html

ulfan; sa:
Hej!

Gick sträckan förra våren. Plus att vi va uppe på Keb.
Tog 6 dagar. Skulle nog räknat med 7 dagar ifall nått går fel. Lycka till!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips