Nikkaluokta-Abisko <24 timmar

Tackar :)
Svårt att säga men vi kanske joggade 30-40 km, bitvis väldigt lugnt temp och väldigt sällan vi joggade hela kilometrar i sträck.

https://www.strava.com/activities/2494697963

Kommer du åt aktiviteten via länken ovan?

Alltså ungefär samma fördelning löpning/gång som många "ultralöpande" motionärer, inkl jag själv, har på längre bergslopp...

Men ut och överbevisa mig nu att man kan gå under 24h genom att "promenera" sträckan!
 
Hörde, inte säker, att några ärter äter sin egen bajs, ingen aning hur det fungerar för människa.
Men du ska ha ett par öl med mycket energi och avslappning.
 
Hade tänkt gå sträckan 10-11 augusti, men när jag kollade vädret måndag 5 augusti är prognosen att det ska regna något fruktansvärt under helgen, jag bestämmer mig därför för att ge mig av redan nästa morgon. Det här skapar problem då jag till att börja med tränat väldigt mycket och hade tänkt ta och vila under veckan fram till start. Mina fötter var inte redo att vandra 10 mil, vilket också gjorde att det var omöjligt för mig att ta en bättre tid. Ursäkter, ursäkter ;)

Startade 09:20

Nikkaluokta-Kebnekaise fjällstation 19 km (Suunto ca 18,56 km) Tid: 3 timmar (kl 12:20)

Finns inte mycket att skriva hem om, det här var en sträcka jag promenerat många gånger under sommaren och här var tanken att ösa på allt vad fötterna orkade. Stannade bara en gång för att pissa och fylla på vatten. Tidigare har jag promenerat sträckan kring 4 timmar och 15 minuter som snabbast, så jag var förvånad över hur snabb jag var.

Kebnekaise fjällstation-Singi 14 km (Suunto ca 14.69 km) Tid: 3 timmar, 4 minuter (kl 15:24)

En smärre chock att komma från sommarens uppgradering av spångarna till Kebne, till rent förfall ;) Överlag en bökig väg men som bjöd på mycket folk, och endast en vattenpaus fram till stugan där jag stannade 20 minuter för att äta en mindre lunch.

Singi-Sälka 12 km (Suunto ca 11.91 km) tid: 2 timmar, 22 minuter (kl 17:46)

Rolig väg utan större problem, stannade en eller två gånger för att fylla på vatten. Lång kö när jag kom fram till stugan, kortautomaten visade sig ha problem. Drack den godaste öl jag någonsin druckit, och att det var en Norrlands guld är svårt att tro, men där och då var det som att dricka något från en ängel.

Sälka-Tjäkta 12 km (Suunto ca 12,59 km) tid: 2 timmar, 40 minuter (kl 20:26)

Började blåsa och små regna och blåsten blev bara värre och värre ju högre upp jag kom. Väl uppe i passet och säkerhetsstugan skulle jag inte se någon människa fram till att jag kom fram till Abisko, vilket jag inte visste då... Kombinationen att inte ha någon människa bredvid en, och inga möjligheter att använda mobiltelefonen fick mig att känna mig liten, här kunde jag skrika mig hes utan att någon skulle höra mig var tankar som ekade i huvudet. Det här fick mig att dra ner på farten, och undvika minsta lilla möjlighet att skada sig.

Det blev en skön paus i Tjäktastugan på säkert 40 minuter, här plåstrade jag också om mina fötter som nu fått rejäla blåsor, fram till hit var det inga problem att vandra, tvärtom kändes det för lätt....

Tjäkta-Ales 13 km (Suunto ca 13,49 km) tid: 3 timmar, 26 minuter (kl: 23:52)

Nu ville jag bara hem, hade sjuk ångest över att ha +4 mil kvar, hade noll idé om hur jag skulle orka, OM jag ens skulle orka. Trötthet, fruktansvärda blåsor, knän som bråkade, mörker, ingen att prata med... Min motivation var som bortblåst, men på något sätt tog jag mig sakta fram.

Ales-Abiskojaure 20 km (Suunto ca 20,77 km) tid: 5 timmar, 24 minuter (kl: 05:16)

Kallt, blåsigt och trött. Stannade i 5 minuter vid stugorna och tänkte avundsjukt på alla som sov i stugorna medan jag åt en snickers. Det blev en fin promenad längst med sjön i alla fall, hit vill jag fler gånger. Här fick jag också hallucinationer, vilket dock inte var så farliga men ändå en påminnelse om att det var dags att sova.

Abiskojaure-Abisko 15 km (Suunto ca 13,04 km) tid: 3 timmar, 16 minuter (kl: 08:32)

Värsta sträckan jag någonsin promenerat, mer död än levade. Tog mig 1-2 km innan jag fick sätta mig 5-10 minuter...


----------------------
Slutsats: Det var enkelt de första 6 milen, sen tog fötterna slut för att därefter följas av dåliga knän och annat som slutade sammarbeta. Totalt stannade jag 10 gånger och fyllde på min 0,5 liters flaska, alltså 5 liter vätska + 1 öl 33cl och en cola 33 cl.
 

Bilagor

  • Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    39.4 KB · Visningar: 403
  • Bild2.jpg
    Bild2.jpg
    14.8 KB · Visningar: 411
Så här 4 år senare tänker jag ge mig på Nikka-Abisko för rond nr 2. Kommer ännu ihåg hur hemskt det var, speciellt efter 5-6 mil.... Värsta var trots allt mörkret, så den här gången är tanken att jag faktiskt ska ge mig själv rätt förutsättningar och börja med natten. Det roliga blir att det kommer finnas sjukt många vandrare efter leden då loppet Fjällräven Classic går. Med lite tur kanske jag kan snatta en pannkaka ;)

Precis som sist har jag dåliga förutsättningar. Kroppen är totalt i sank efter 1 miljon steg i juli (2,5 mil promenad/jogg per dag i snitt) Sen joggade jag t/r nikka-kebne nu i torsdags där jag också ramlade och slog upp knäet..... Väger också betydligt mer än jag borde. Med det sagt så börjar det bra!

Preliminär plan som bygger på mina gamla tider.

00:00 Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstation 02:50 - 18,6 km 2 timmar 50 minuter.

02:50 Kebnekaise fjällstation - Singi 05:40 - 14,7 km 2 timmar 50 minuter.

05:40 Singi - Sälka 07:30 - 11,9 km 1 timme 50 minuter.

07:40 Sälka - Tjäktja 10:00 - 12,6 km 2 timmar 20 minuter.

10:00 Tjäktja - Ales 13:00 - 13,5 km 3 timmar.

13:00 Ales - Abiskojaure 17:30 - 20,7 km 4 timmar 30 minuter.

17:30 Abiskojaure - Abisko 20:00 - 13 km 2 timmar 30 minuter.

På fredag eller lördag bär det av. Ska ge mig själv bäst vädermöjligheter, nog för att det kommer vara dåligt med regn oavsett dag men men...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
björsi Abisko -> Vistas -> Unna Räita -> Nikkaluokta Fjällvandring 15
sanoj89 Abisko till Nikkaluokta i juli Fjällvandring 2
spillevink vandring nikkaluokta- abisko i juni Fjällvandring 20
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
Vortexstar69 Turberättelse Abisko - Nikkaluokta (via Mårma & Vistas) Fjällvandring 4
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
dgustaf Abisko-Nikkaluokta över Mårma Fjällvandring 15
domkraft Från Abisko till Nikkaluokta i Keen Targhee II Low? Fjällvandring 2
Laufrakan Tips & Råd av erfarna - Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 24
hijk Abisko-Nikkaluokta i September 3-säsongs Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
A.P. Abisko-Nikkaluokta midsommar? Fjällvandring 10
kahin.akram Fjällvandring abisko - nikkaluokta sommar -15 Fjällvandring 26
AnnaLund88 Vandra Kungsleden Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 1
personnvik Söker vandringssällskap från Abisko 2 eller 3 juli till Nikkaluokta via Mormapasset Fjällvandring 1
Fjäderklätt Abisko-Nikkaluokta vandringsbar juni 2014? Fjällvandring 19
southerner abisko till nikkaluokta Fjällvandring 5
fridaeus Vatten och snö Abisko Nikkaluokta Fjällvandring 14
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
avslutad160426 Newbie till Abisko - Nikkaluokta sensommaren 2014 Fjällvandring 4
barkskog Nikkaluokta > Vistasdalen > Mårmas > Lapporten > Abisko Fjällvandring 2
Luth abisko <-> nikkaluokta Fjällvandring 0
Melhike Kungsleden, Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 38
ancaja Vandra Abisko - Nikkaluokta v37 Fjällvandring 7
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Gunnar81 Vandringsskildring Abisko - Nikkaluokta under vecka 26, 2012 Fjällvandring 0
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
lina__85__hotmail.com Snöläget Abisko-Nikkaluokta? Fjällvandring 10
Blåbär55 Vandring abisko-Nikkaluokta med start på midsommar. Snöläget och tips? Fjällvandring 3
lunten Abisko - Nikkaluokta 11-18 september Fjällvandring 8
WalterBergman Abisko-Nikkaluokta Fjällvandring 6
ekaflnoren Abisko - Nikkaluokta 2011 - Läget just nu Fjällvandring 3
sus_sky abisko - nikkaluokta med en pappa Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...