Nikkaluokta-Abisko <24 timmar

xoxoxo

Avslutat
Nästa utmaning?
2 pers, 7mil, 2*20kg, 24h, kontroller längs vägen och troligen minst en kraftledningsgata,

/Patrik
Lät skoj, tack för tipset! Har fundering på BAMM annars.

xoxoxo

Avslutat
Kommer köra en slimmad packning.

- Keps
- Pannlampa
- Solglasögon (syn i så kommer se korkat ut på natten :D )
- 2x 500 ml vattenflaskor
- Tunnare regn-/vindjacka
- Packväst
- T-shirt
- Tights
- Handskar
- Gel, sockerpiller och bars
- Tejp
- Sportslick
- Strumpor
- Skor

packning.jpg

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Jo det gick bra. Kör igen i augusti tror jag.
Får jag fråga, varför?
Har träffat på en tjej som gick i 40 timmar. Hon var så slut så hon såg knappt ut som en människan. Jag frågade, varför? Hon sa: utmaningen. Jag har inte förstått.
Så varför gör du det?

avslutat260323

Avslutat
Men varför just denna sträckan som alla turister tar? Varför inte ta sarek istället. Sourva via rapadalen, Sitojaure och till Saltoluokta. 11-12 mil nånting

Får jag fråga, varför?
Har träffat på en tjej som gick i 40 timmar. Hon var så slut så hon såg knappt ut som en människan. Jag frågade, varför? Hon sa: utmaningen. Jag har inte förstått.
Så varför gör du det?
Det är väl en form av viljeträning, att fortsätta när musklerna och andra delar av kroppen skriker nej.
Se elitstyrkan hemligheter även om det är TV, det finsn de som söker den formen av utmaningar och det finns även de som betalar för liknanden träningsläger.

/Patrik

Det är väl en form av viljeträning, att fortsätta när musklerna och andra delar av kroppen skriker nej.
Se elitstyrkan hemligheter även om det är TV, det finsn de som söker den formen av utmaningar och det finns även de som betalar för liknanden träningsläger.

/Patrik
Ok. Vi har väl alla någon form av viljeträning på olika nivåer. Det är bara det mest extrema som syns.

xoxoxo

Avslutat
Får jag fråga, varför?
Så varför gör du det?

Utmaningen är ett bra ordval. Jag gör det för att uppskatta livet. Utan utmaningar så blir jag deprimerad och självmordsbenägen. Jag behöver springa och promenera på sten, det är det enda i livet som får mig att inte tänka på någonting vilket blir den ultimata avkopplingen. Det låter konstigt om du är "normal" men för oss övriga ;)

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.