Newbeefråga: Vatten längs kungsleden.

Säkerligen en nybörjarfrågai mångas ögon. Men men!

Jag behöver knappast kånka med på allt vatten jag ska dricka själv då man vandrar längs kungsleden. Men hur stor vattenbehållare bör man ha med sig? Räcker det med en enliters flaska? Rinner vattendragen tätt och bör man koka vattnet innan man dricker det?

Jag hade tänkt att vandra sträckan Kvikkjokk-Kebnekaise!

Tackar
Anders H

Men hur stor vattenbehållare bör man ha med sig? Räcker det med en enliters flaska?
En halvliter brukar räcka för mig - ska man laga mat kan man dessutom hämta i kastrullen. Så en enliters flaska räcker långt.
Rinner vattendragen tätt och bör man koka vattnet innan man dricker det?
De rinner tätare än du hinner dricka. Kokning behövs inte, men se till att du tar rinnande vatten; undvik det stillastående.

Enda platsen med vattenbrist är uppe på bergstopparna. Det brukar finnas där också, men man får tänka sig för lite och passa på att dricka när man får tillfälle.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det kan trots allt vara bra att ha en större (eller två mindre) vattenflaskor med sig, inte minst om man inte hittar en tältplats intill ett lämpligt vattendrag. Dricker man från mindre tjärnar så bör man kolla att de inte ligger i en gryta utan utlopp. Förra sommaren (som i många avseenden var extrem) var det inte alltid lätt att hitta vatten.

Sitojaure-Saltoluokta

andrevs; sa:
Jag hade tänkt att vandra sträckan Kvikkjokk-Kebnekaise!

Det finns en delsträcka som har lite mindre vatten än de andra; Sitojaure-Saltoluokta. För det mesta brukar man kunna hitta vatten när man är sugen på fika, men båda gånger jag gått denna sträcka har slutat med att jag gått en bit längre än jag tänkt innan jag hittat nog med vatten till min nyponsoppa. Inte så att jag direkt lidit av törst, men det kan ändå vara värt att komma ihåg...

Ja, på samma sätt kan det vara bra att bära runt en (lagom) fylld flaska även om det finns vatten "överallt". Att kånka på en halvliter är en lagom kompromiss. Kan inte minnas att jag varit utan vatten under längre sträcka än runt 5 km, eller max en mil kanske. Men om det händer är man glad över den där halvlitern.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips