dyr båttransport längs Kungsleden?

Såklart bör var och en göra en avvägning om vad som är säkret och lämpligt utifrån egna kunskaper.
Men om någon skulle missbedöma, olyckan händer och tidningarna skriver "Länsstyrelsen lägger ut båtar som är dödfällor" - skulle du då säga, de borde förstått att de inte kan/inte borde pga förhållanden eller annat? Det tror jag inte länsstyrelsen kommer undan med, varken juridiskt eller heller etiskt.

Att tillhandahålla saker och tjänster som är farliga och säga används på egen risk håller inte enligt produktsäkerhetslagen.

/Patrik

Tja, det ställs ju ut elcyklar lite var stans i våra städer trots att olyckorna har ökat.
Där är det väl föraren som har ansvaret för framförandet och inte Staten om jag inte är helt ute och cyklar, varför skulle inte sjömnskapet för båt ligga på individen ?

Man måste inte hoppa i en båt och ro över om man är för osäker eller obekväm med det, det går att välja vandra på andra ställen eller betala för tjänsten om den möjligheten finns.

Vi kan/bör inte skapa ett samhälle där nivån alla har att rätta sig efter sätts efter den mest klandervärda, båt har väl fungerat i många år som överfartshjälp i fjällen om jag förstått rätt, låt oss inte låta inte Coronaturisterna och Bucketlistfolket förstöra det.
 
Senast ändrad:
Jag räknar med ett det kan kosta en slant att få skjuts över ett vattendrag. Vad som är rimligt vet jag inte, men 200 kr är billigt och 500 är dyrt...mer än så har jag inte funderat. Allt beror väl på var det är någonstans.
Det jag vill är att det ska finnas möjlighet att via båt ta sig över ett vattendrag.
Tack för mig i frågan.
 
Det som gör att folk reagerar på priserna är att vissa båtar tar upp mot 10st personer och då 4-600 kr för ca 5 -10 min båt och jfr med vad får efter skatt per 8 h dag.Går det att få upplysning om när de kör och priser i färväg,kan man ju planera en tur med 1 eller få båttransporter och ej tex gå hela Kungsleden och åka båt många ggr för att spara tid och vandrings mil.
 
Tja, det ställs ju ut elcyklar lite var stans i våra städer trots att olyckorna har ökat.
Där är det väl föraren som har ansvaret för framförandet och inte Staten om jag inte är helt ute och cyklar, varför skulle inte sjömnskapet för båt ligga på individen ?

Man måste inte hoppa i en båt och ro över om man är för osäker eller obekväm med det, det går att välja vandra på andra ställen eller betala för tjänsten om den möjligheten finns.

Vi kan/bör inte skapa ett samhälle där nivån alla har att rätta sig efter sätts efter den mest klandervärda, båt har väl fungerat i många år som överfartshjälp i fjällen om jag förstått rätt, låt oss inte låta inte Coronaturisterna och Bucketlistfolket förstöra det.

Våra politiker har inte förbjudit svenskar (eller andra i Sveirge) att sakna omdöme och därför finns produktsäkerhetslagen, för att försäkra dig som konsument att du får säkra varor och tjänster. Det omfattar inte bara kommersiella företag utan även ideela organisationer som ordnar eller säljer varor och tjänster och det gäller även om saker är gratis.
Du kan inte som leverantör säga - använd den här på egen risk.

Om däremot leverantören informerat om riskerna och satt upp regler som du sedan bryter mot, då har jag svårt att se att leverantören kan ställas till svars. Står det i reglerna för en hyrd elsparkycykel att du ska använda hjälm, max en per spark och inte köra på trottoarer och ni parkör ändå och skadar huvudet på en gångbana så är det ditt eget fel. Du har när du hyrde tvingats intyga att du läst och förstått reglerna via hyrespappen.
Och det är vanligt när det gäller juridik - hur ska man bevisa att du tagit del av reglerna och hur ska en lekman (icke-fackman) kunna bedömma väder, strömmar och vind mm före båtfärden? (det blev en freudiansk felskrivning först då jag skrev bårfärden - det är ju just det vi vill undvika).

/Patrik
 
Vilka båttransporter är det som inte går att få info om i förväg, och vilka är det som kostar 600kr för 5 minuter?
De jag åkt längs kungleden har snarare varit 20-30 minuters och kostat 3-400kr. Alla har gått att googla up pris på i förväg och man kan med hjälp av karta och google se vilka sjöar kungsleden korsar och vilka som går att ro över gratis.
Visst är det förmodligen stora inkomster en högsäsongsdag då många passerar. Men säkert mindre inkomster i början/slutet av säsongen. Och precis som vissa butiker bara kan överleva mha julförsäljningen så är det säkert likadant med detta, då man andra tider av året har andra inkomster som inte ger lika mycket. Jag har mycket svårt att tro att båtföretagarna lever lyxliv tack vare skyhöga inkomster från vandrare på kungsleden.

Vore intressant att höra info från någon som faktiskt jobbar inom ngt av dessa båttransport-företag eller känner folk som gör det, istället för att vi snillen spekulerar.

Det som gör att folk reagerar på priserna är att vissa båtar tar upp mot 10st personer och då 4-600 kr för ca 5 -10 min båt och jfr med vad får efter skatt per 8 h dag.Går det att få upplysning om när de kör och priser i färväg,kan man ju planera en tur med 1 eller få båttransporter och ej tex gå hela Kungsleden och åka båt många ggr för att spara tid och vandrings mil.
 
Det som gör att folk reagerar på priserna är att vissa båtar tar upp mot 10st personer och då 4-600 kr för ca 5 -10 min båt och jfr med vad får efter skatt per 8 h dag.Går det att få upplysning om när de kör och priser i färväg,kan man ju planera en tur med 1 eller få båttransporter och ej tex gå hela Kungsleden och åka båt många ggr för att spara tid och vandrings mil.
Nu kanske jag tänker tokigt så förklara gärna bättre varför man reagerar.
Jag tänker lite så här: I fjällen kommer antalet resenärer/dag inte vara konstant, det går inte att såsom t.ex. i pendlingstrafik vara säker på intäkterna varje dag och antalet båtresenärer är begränsat och säsongstyrt, så i ovan ex. fås en intäkt på 4-6k Sek, vilket eventuellt blir enda intäkten den dagen varför är detta en orimlig summa?
Som jmf kan nämnas att mellan Uppsala Stockholm pendlar runt 16k varje dag (andra hållet ökar men jag vet ej antal så räknar inte dessa) UL tar 99 sek (enkelbiljett) för sin korta del av sträckan (Uppsala-Knivsta-Arlanda) och intäkterna är konstant ökande. SL tar ~35 sek för resten huvudpart av sträckan, här på UL-sidan tycker jag man kan prata ocker.
 
Vi lever i markandsekonomi och kopplingen mellan kostnad och pris är svag. En vara eller tjänst kan vara billig att tillhandahålla,särskilt vid stordriftföredear men priset kan ändå vara högt, givet att marknaden/konsumeterna är beredda att betala det priset för (ev upplevda) värdet av varan/tjänsten. Är den för dyr köper ingen tjänsten och den försvinner från marknaden, alternativt uppstår en annan vara/tjänst till annat lägre pris eller större upplevt värde.
Det enda man brukar kunna vara ganska säker på är att (konkurensutsatta) varor och tjänster sällan säljs under tillverkningskostnad, men inte ens detta är helt säkert - ibland kan det på kort sikt vara bättre att göra en tillfällig förlustaffär om man räknar med att ta igen det senare.
Som redan anförts är säsongen kort för vissa varor/tjänster och kanske ska kompensera för "låg-säsong".
Det finns lagar mot ocker (orimligt högt pris) i Sverige men jag tycker inte priserna som nämnts här kvalar in där.
En klassisk ekonomi-fråga är om det är rätt att justera priset på paraplyn beroende på vädret (Regn: utbud hyfsat lika men ökad efterfrågan).

/Patrik
 
Jag har ju haft bokbindning som hobby och i ett forum var det för många år sen en diskussion mellan professionella bokbindare (som jobbar t.ex. med att restaurera gamla familjebiblar, ett hantverk som kräver hög kompetens). Det var nån som skrev nåt i stil med att "om inte hälften av kunderna vänder i dörren när de får höra priset så är man för billig".

Så visst stämmer det att priset ofta inte är direkt kopplat till kostnaderna alla gånger. Det är främst om det finns rejäl konkurrens som priserna hamnar i relation till kostnaden. Och precis som Patrik säger, det är ovanligt att man säljer nåt för lägre pris än ens egna kostnader.

Men det är ju inte ovanligt att man tar igen på gungorna vad man förlorar på karusellerna. Bensinmackar har ju t.ex. hög konkurrens och små marginaler på bränslet, så istället har de oftast höga priser i butiken. Och när IKEA säljer ett grenuttag för 9 spänn så tvivlar jag på att de gör vinst på just den produkten, de räknar iskallt med att folk passar på att även handla annat.
 
Produktsäkerhetslagen som det hänvisas till i tråden är inte till för att omöjliggöra tillhandahållande av roddbåtar, och gör det inte. Den är till för att leverantören ska tänka till vilket inte behöver vara så komplicerat som man ibland gör det till.

Att tänka i ”tidningsrubriker” som någon föreslår är som att låta sig styras av sina katastroftankar säger jag.

Ängsligheten styr allt mera. Det gagnar oss inte. Vi behöver mera kurage. Människor som tänker själva och har en dos mod.
 
Det var jag som införde tidningsrubrik-tänket. Givetvis ska man inte stanna vid rubriken (som ofta blir ett värstafall) utan sedan tänka vidare - vad kan ajg göra för att ta bort eller minska riskerna. Hamnar jag över eller under min acceptabla risknivå. Risk = sannolkhet * konskvens i min värld.
Att lägga ut båtar som ovana ska hantera på/i kallt strömmande vattten kan jag tänkar hamna på fel sida acceptabelt för länsstyrelsen, då produktsäkerhetslagen inte går att blunda för. Vissa klarar det i spcifiak förhållanden men LST kan inte styra och veta vem som ror när.
Att värdera risk är inte ängslighet i min värld - det är konsekvenstänk.
Jag tror länsstyrelsen tänkt till men kommit till en annan slutsats än du gjort och tyvärr, för de som kan ro och bedömma förhållandena, blir det nog den mest ovane potentielle roddaren som gör att det inte blir några roddbåtar.

/Patrik
 
Tango:
Du föreslog själv ett bra sätt att komma runt eventuella problem med produktsäkerhetslagen genom att anslå en skriftlig instruktion (som kan innehålla en hel del saker så som kontroll av båt före användning). Jämför med motorsågar som vem som helst kan köpa.

Produktsäkerhetslagen hindrar inte att tillhandahålla roddbåtar hävdar jag.

Jag tror inte heller att den lagen ligger bakom att man drog in båtarna, vilket tydligen är på försök och ska utvärderas.
 
Då jag inte själv nyttjat någon av de aktuella roddbåtarna kan jag bara reflektera över bilder och berättelser som delgetts här om användningen/felanvändning och slitage/skadegörelse på båtar med tillhörande utrustning.
Jag förstår Länsstyrelsen som ägare av båtarna om det inte känns bra att utrustningen dels slits/skadas så de behöver ersättas samt att de innan det kunnat ordnas riskerar vara en fara för dem som trots allt då använder dessa.
Formella ansvarsfrågan om olycka sker är en annan femma.

Den tidningsrubrik som talar om "monopol" ger upphov till frågan om det finns ett monopol på båtöverfarterna.
Har någon närmare kunskap om en eventuell konkurrent skulle tillåtas starta verksamhet med överfarter?

Det finns aktuella sträckor jag tänkt gå men oavsett väderleken skulle jag tveka rejält att ro kilometrar och det baserat på mina egna roddturer i egna båten på "min" insjö.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PPlys Dyr paa Padjelantaleden? Fjällvandring 2
småen DÅRLIGT connex så dyr att åka med Fjällvandring 14
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Vindskydd Båttransport Mavasjaure Fjällvandring 2
WildWoods Båttransport Mavasjaure Fjällvandring 4
Pär L Dela båttransport Nikkaloukta mot Vistas 7 juli? Fjällvandring 0
BlueSkys Pris båttransport uppför Visttas Fjällvandring 11
P.Gröndahl Båttransport över Teusajaure? Fjällvandring 5
PJE Båttransport Sitojaourestugorna-Rinim Fjällvandring 10
gustafr Finns båttransport mellan Abisko - laimoloukta Fjällvandring 7
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Pappan Vaden längs Nordkalottleden Fjällvandring 8
pal2 Tältövernattning längs vildmarksvägen Fjällvandring 6
MartinVandrar Extra dagstur? Längs med Saltoluokta-Kvikkjokk Fjällvandring 2
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
Ralphandersson Spektakulär vandring/topptur längs vägen Kiruna-Lofoten Fjällvandring 6
Pappan Tips längs Tarralouppal - Sarves - Lullihavagge - Kvikkjokk Fjällvandring 6
gunwen Vandring längs Höga kusten med krav på säng Fjällvandring 3
Valpish Vandringskompis(ar) längs med fjällkedjan. Fjällvandring 0
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
Norris Stigen från Kvikkjokk längs Tarraätno? Fjällvandring 4
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
josia Broar längs stigen in i Sarek från Suorva Fjällvandring 5
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Henkenorstrom35 Sommar vandring längs hela Kungsleden Fjällvandring 2
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1
NAB Uphittade glasögon längs leden Tänndalen-Skedbrostugan Fjällvandring 0
easker Vandra längs Sitojaure? Fjällvandring 3
Danoise Vandring & Fiske längs Kungsleden Fjällvandring 10
viktorpettersson Vandring längs Cievrragorsa? Fjällvandring 18
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
Harald Cederlund Möjligheter att proviantera längs med Padjelantaleden Fjällvandring 7
Blaufish Broar längs Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 3
joelpap Vandra längs med Sitoätno (Sitoälven) ? Fjällvandring 6
mler Vandringstips längs hela fjällkedjan Fjällvandring 88
Pappan Tips längs Staloluokta - Njåtjos - Kvikkjokk Fjällvandring 12
philip5 Fjällvandring längs Kungsleden och Kebnekaise Fjällvandring 15
Öhrnell Måste man vada längs Kungsleden Fjällvandring 11
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
hegeland Vandra längs Sitojaure? Telefon i Rinim och Nammatj? Fjällvandring 4
jenso H2O längs kungsleden Fjällvandring 2
fnöskticko Skurdalsporten och vidare norrut längs gränsen Fjällvandring 0
uffe1 Skidtur längs kungsleden. Fjällvandring 1
hegeland Aktiviteter längs Storlien-Östersund i början av Nov? Fjällvandring 0
Bulingen Mobiltäckning längs Kungsleden Fjällvandring 18
underdoggy Vandring med hund längs kungsleden! Fjällvandring 5
Ulf.N Fiske längs följande rutt! Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.