Nepal: Everest BC i vår (-04)

Jag har planer på att åka till Nepal i vår (april-maj). Jag tänkte vara borta 3 veckor och planerna ser ut ungefär; flyg till Kathmandu och vidare till Lukla, trekka till Everest BC och sedan samma väg tillbaks. Hur tar man sej billigast till Kathmandu? Hur funkar det med flyg till Lukla? Boende, utrustning, kostnader mm - jag behöver massor med tips (och kanske en reskamrat?)!
 
Nepal

Hej,

Billigaste flyg till Katmandu är nog Aeroflot ( men kanske inte det bekvämaste..). Jag åkte Thai och det kostade runt 11 000kr.
Till Lukla flyger många små flygbolag, b.la Yeti airlines. Boka i tid ocm du inte anlitar en trekkingbyrå som fixar sånt åt dig.
Hör av dig om du behöver mer tips, jag var där för ett år sedan.

Mvh, Eva
 
Ressællskap?

Jag ær i Norge och jobbar ihop pengar till min Nepalresa, tænkte åka i maj. Grejen ær att jag lovat mamsen att inte åka sjælv, såå om du inte har nåt emot sællskap føljer jag, snæll tjej på 23 år, gærna med...
Hør av dig hær øver forumet, min mail ær paj.
Ylva
 
Svar

Problemet med resesällskap (som flera har hört av sig med) är att jag förtfarande inte vet exakt när jag ska åka, jag åker tidigast (och troligast) vecka 17. Jag har fortfarande inte lyckats hitta bra flyg till Kathmandu, Aeroflot som sägs vara billigast har jag inte hittat några uppgifter om på nätet än (hjälp?). En övrig fråga: vad står den Nepalesiska rupien i för kurs?
 
Precis hemkommen

Jag är precis hemkommen från Nepal. Flög från Arlanda med Thaiair men var då tyvungen att mellanlanda i Bangkok.

100 rupris ~ 10 SEK

/Petra
 
Aeroflot

Jag har nyss fått reda på att Aeroflot inte längre flyger till Kathmandu. Har någon erfarenheter från något annat flygbolag än Thai Air på denna sträcka?
 
Jag har nu bokat och betalt min resa. Åker via Moskva och Delhi 19/4 och tillbaks 12/5. Köpte biljetterna över nätet och betalade bara 8000!
 
Man flyger helikopter till lukla som kanske kostar strax under lusingen. Sedan bor man på guethouses som finns i varje by hela vägen upp till base-camp. Kostar nästan ingenting (5kr/natt). Utrustning är sådan som du skulle ta med om du skulle bo i stugor i svenska bergen på sommaren. Det kan snöa. Bra skor som inte är hala är att föredra. Det är HÖGA höjder vi pratar om där man går på stigar som kanke bara är en halvmeter breda vid kortare passager. En sovsäck som klarar några minus är ett måste.
 
ogenhall; sa:
Jag har nu bokat och betalt min resa. Åker via Moskva och Delhi 19/4 och tillbaks 12/5. Köpte biljetterna över nätet och betalade bara 8000!

Var 6 veckor i Everestområdet nu i höst.

Flyg till Lukla kostade 93 dollar enkel väg, 186 t.o.r. Bokade på mitt gästhus i Kathmandu två dagar i förväg. Tillbaka från Lukla endast två timmar i förväg.
1998 var det helikopter som gällde, men nu alltså flygplan.

Rupien stod i 73-74 per dollar på bankerna, drygt 72 hos pengaväxlarna i Thamel. Går bra att ta ut med VISA-kort på automat i Thamel till rimlig kurs. 30 kr per uttag. De tar emot resecheckar i Namche till 69 rupies per dollar.

Kostade oss ca 900 rupies per person och dag för mat och husrum på leden. Då levde vi varken snålt eller lyxigt.

Testade denna gång att gå låååååååångsamt, och minsann, höjdsjukan lyste fullständigt med sin frånvaro. Rekommenderas!

Använde Guideboken "Trekking in the Everest Region" av Jamie McGuinness som jag gillar bra. Kostade 995 rupies i Kathmandu, dvs ca 1/3 av priset i Sverige.

Kamerafilm är mycket billigare i Kathmandu och kamerabutikerna är rätt så välsorterade. Behövs ny kamerautrustning är det bättre att köpa den där. Mellan 1/2 till 2/3 av priset i Sverige.

Drack vattnet i Lobuche. Kommer jag ALDRIG att göra om.
 
Förresten. Såg på din profil att du är geolog. Köpte "Geological map of the Mount Everest region Nepal - South Tibet Himalaya" av Michael P. Searle, Department of Earth Sciences, Oxford University. (mike.searle@earth.ox.ac.uk)
Rätt dyr. 2000 rupies på Pilgrims Book Shop i Thamel. Kanske billigare om du kontaktar mannen ifråga direkt?

Hälsningar

Svante
 
Mer frågor...

Tack för tipsen.
På tal om kartor, vilken är den bästa (geografiska kartan) att ha med sej i området?
Övriga frågor: Jag hade tänkt stanna en eller ett par nätter uppe vid baslägret och hade därför tänkt ta med tält, kök, liggunderlag mm. Är detta en bra idé, och i så fall, är det en bra idé att tälta under hela trekken från Lukla? Min ryggsäck kommer då väga ca 18Kg, blir det för tungt? Och slutligen, skall jag ta min -10° dunsovsäck, eller spara 450g och ta min 0° syntetsäck?
[Ändrat av ogenhall 2004-01-21 kl 10:58]
 
Bästa rent geografiska kartan över Everestområdet är nog National Geographics karta från nov 1988. Ser ut att vara baserad på Schneiderkartorna. Skala 1:50 000 med 40m ekv. Är mycket fin och täcker in Tibet-sidan av Everest mycket mer detaljerat än Schneider. Sträcker sig dock bara ned till Pangboche på Nepalsidan.

Finns ett antal Schneiderkartor 1:50 000 40m ekv. Har Khumbu Himal-kartan från 1978. Fältarbetet till den utfördes dock 1955-63 och stigar och broar stämmer inte så bra på min karta. Kanske är detta uppdaterat på nyare upplagor. Vet ej. Alla naturgeografiska element i den är dock oklanderliga.

Som mest praktiska trekkingkarta fann jag Nelles Khumbu Himal/Solu Khumbu. 1:75 000, 100m ekv. Tydlig, vatten- och rivningssäker och stigar och broar stämde riktigt bra. Fin att ha liggande hopvikt i fickan och slita upp i tid och otid.

En annorlunda och bildskön karta är Panoramic Travel Map Nepalkarta. 1:250 000. Panoramakarta som täcker in hela området från Langtang bort till Khumbu inkl. Kathmandu. Har också led-diagram med avstånd i km och stigningar. Kul sak.

Alla dessa kartor plus en uppsjö till finns tillängliga i Kathmandu till bättre pris än i Sverige.

Är väldigt mycket upp till dig själv om du tycker det är värt att kånka på tält & kök mm. 18 kg låter inte för mycket om du är van vid att bära. Bar själv på mer än så, men det var mest kameraprylar. Avstånden är korta i Khumbu och de enda jobbiga stigningarna på vägen till Base Camp är de upp till Namche och Tengboche. Skulle man tröttna kapitalt kan man hyra bärare för runt 400 rupies per dag.

Såg bara ett fåtal vandrare som valde att bära tält och kök och det var entusiaster som ville utanför de ordniarie lederna. Ekonomiskt sparar man inte in så mycket på det eftersom lodgerna drar in sin inkomst på maten och inte rummen. Priset på mat är också mycket avhängigt kostnaden att bära upp den, vilket gör att konserver och torrmat är dyrt relativt den färdiglagade lodgematen.

Everest Base Camp ligger ett par timmars marsch från lodgerna i Gorak Shep och man hinner lätt fram och tillbaka över dagen. Dessutom kommer det vid den tid du är där att vara hundratals tält vid Base Camp, och vad är det som säger att det inte går att fixa liggplats i någon expeditions mässtält? Vi lyckades faktiskt med det nu i höstas. Min vandringskompis som kunde flytande japanska fixade in oss hos en japansk klätterexpedition som skulle bestiga Lhotse South Face, och vi övernattade två nätter i deras basläger i lånat tält. Var förresten som kallast minus 6 i tälet under natten, och det var på samma höjd som Everest B.C och 16-18 nov. Å andra sidan har jag ingen aning om vad som är normalt. När jag var vid Gorak Shep i slutet av mars 98 kändes det som 10-15 minus ute på natten. En månad senare är säkert klart varmare.

Fast jag vill absolut inte avråda att ta eget tält om du tycker att det skulle vara kul. Avstånden är som sagt korta, och för acklimatiseringens skull bör man inte gå för långt varje dag. Dessutom kan du faktiskt lagra en del av packningen i någon lodge om du skulle ledsna och hämta upp det på tillbakavägen. Att gå med vandringsstavar är heller inte så dumt. Man kan dra sig på armarna upp och hålla emot nedför för att spara knän. Speciellt nyttigt i Nepals kuperade terräng och om man bär tungt. Hopfällbara stavar finns att köpa i Kathmandu.

För övrigt vill jag gärna säga att jag tycker att områdena kring Chhukung och Gokyo båda har vackrare natur än det kring Everest Base Camp. Anledningen att gå till Everest Base Camp är just att det är Everest Base Camp. Blev faktiskt aldrig av att jag kom dit nu i höstas trots 6 veckor i Khumbu.

Hälsningar Svante
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
atothek Everest Base Camp april / maj Trekking 1
RosenbergAlexander Mount Everest base camp + kalapattar Trekking 8
frida_n Budget för resa till nepal + Everest BC Trekking 16
Peligro Nepal - EBC (Cho La Pass) Trekking 6
jens.d Nepal utan guide Trekking 15
Carrosed Vandringskompis till Nepal? Trekking 2
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
beo Jordbävningskatastrofen i Nepal - vi är nyss hemkomna från Langtang Trekking 3
Jmhe Tips på vandringar Nepal Trekking 4
andyyy Slutvandrat i Nepal på egen hand Trekking 12
MonicaKa Nepal: Langtang Valley Trek? Trekking 1
elias.c nepal i februari Trekking 2
Nettchen Vaccin i Nepal Trekking 6
Magnus H Forbud mot solo trekking i Nepal Trekking 34
stooofer Försäkring vid vandring utanför Europa (Nepal) Trekking 13
Magnus H Nepal: Beni - Dunai - Jumla Trekking 0
Cocoo Vandra i Nepal oktober Trekking 79
jeppepåberget Medvandrare sökes för Nepal, Annapurna Circuit okt/nov 2011 Trekking 2
carlba Sista minuten Manaslu Nepal Trekking 1
Harry47 Nepal - Everestvandring i sakta mak Trekking 2
LinneaK Vandring nepal Trekking 5
Kaj Yak Topptur i Nepal Trekking 0
taf Vandring i Nepal Trekking 4
Martin Fransson Vandringspartner i Nepal. Trekking 0
Janelov Trekking i Nepal mellan Juni-Juli Trekking 18
schweingaard Nepal i mars/april Trekking 6
82-barn nepal trek juli/august...???? Trekking 0
CallofNature Nepal-vilken tid? Trekking 7
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
Paddy_boy Sällskap för återbesök för trekking i Nepal Trekking 1
Pimmelina Nepal, Upper Mustang; Lo Manthang Trekking 2
caar7629 Nepal - Island Peak och andra "trekkingtoppar" Trekking 23
aliaapansson nepal med bebis Trekking 2
Pjolle Trekking runt nepal, utrustning? Trekking 6
Erik87 Kortare vandring i Nepal Trekking 6
rob77 nepal Trekking 2
Tobias.N Nepal 18 November Trekking 15
beo Krav på guide i Nepal Trekking 10
Matcho Vandra i Nepal (wwoof) Trekking 1
Millan07 Nepal i juli? Eller.. Trekking 2
Caroline71 Annapurna i Nepal - har du vandrat där? Trekking 8
mo9jan Trekking Nepal. Trekking 3
rookie Nepal eller Sikkim? Trekking 3
perlowdin Nepal inför förbud mot individuell vandring Trekking 11
superponta Situationen i Nepal? Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
Tapani Billigt flyg till Nepal Trekking 1
PerPerPer Nepal, några praktiska frågor Trekking 2
tovalova Konfliktstop i Nepal Trekking 3
tovalova Tryggt att vandra i Nepal Trekking 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.