Neoprenmuddar på torrdräkt

Finns det torrdräkter med bara neoprenmuddar eller sitter neoprenmudden alltid som ett skydd ovanpå en latextätning?

Ev. tips på dräkter med bara neoprenmuddar?

Varför neoprenmuddar på en torrdräkt.. Bättre med latex och inget neopren. Sett någon med dragkedja och neopren så det finns väl då (men hur bra?). Jag är inte bra på torrdräkter, inte paddlingsdräkt.

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Semidry?

Är du alergisk mot latex eller varför vill du ha utan? Jag tror inte att det blir tätt utan latex. Det finns semidry jackor för forspaddling med neoprenmudd där neoprenen inte har tyg på insidan, såna muddar är hyffsat täta. Langer Smooth är en sån jacka som håller hyffsat tätt utan latex:

smooth.jpg

kanske finns liknande torrdräkter? I annat fall kan en semidry jacka + ärmlös våtdräkt vara ett alternativ för kalla paddelturer, även om det kanske blir lite svettigt.

till dykning har det funnits neoprenmuddar uten latex, fungerade sådär om jag ska vara ärlig.. tekniken finns i alla fall

Jag inbillar mig att en neoprenmudd är skönare om man paddlar länge.

Erfarenheten av latexmuddar från dykningen är inte något att hänga i julgranen.

Neopren stinker efter ett tag - kör på latex..

/ Ulf

Har haft ett antal torrdräkter för segling och håller med Ulf. Latex är känsligare för skador men är mycket lättare att hålla ren. Går att nödlaga enkelt med vanlig cykelrepsats och det är inte svårt att byta muddar helt med stöd av en PET-flaska.

Neopren håller tätt sämre, är svårare att hålla ren och kan ge skavsår.

är inte hanskar intressanta vid paddling? själv så har jag alltid ringar till min torrdräkter, för det första så är det skönt med torrhandskar sedan så är det pissenkelt att byta latexmuddarna vid behov, om man nu har sådana istället för torrhandskar..

Jag har paddlat i en GUL ION torrdräkt (och gör det fortfarande) ca 3 år, den har neoprenmuddar utan latex, jag har inte haft problem vare sig med läckage eller lukt...

Paddlar även med en bomber gear jacka med latex i handlovarna vilket gör att man får en lätt klaustrofobisk känsla där...

Så det finns torrdräkter med fungerande tätningar utan latex.

MVH

Pelle

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips