Neoprene-handskar, hur bra är dom?

Funderar på att köpa och vill veta vad folk har för erfarenheter om sådana. Fördelar vs. Nackdelar

tackar/ Marcus
 
Sådär...

Neoprenhandskar är jättebra vid vattenaktiviteter som tex paddling. Men de har en tendens att lukta öken och aldrig torka. Händerna kommer att se ut som bleka russin efter några dagar. De jag har är inte heller direkt smidiga.

Det är just egenskapen att binda vattnet i tyget som är problemet.

Jag använder oftast skidhandskar och de fungerar sådär. Blir skinnet i handflatan blött blir de lika vidriga som mina neoprenhandskar. Därför har jag även med stickade fingervantar som jag ser till att hålla torra.

/Tommy
 
håller med...

håller med Tommy!
täta, håller visserligen fukten ute men tror inte att du blir av med någon fukt inifrån. den blir kvar till döden skiljer er åt! skämt åsido men de torkar ofattbart långsamt. iallafall de som jag har! men det kanske finns någon andra generation?
vindtätheten är inte heller så bra så det är nog helt avgörande vad du ska ha dem till!
 
Vad ska du ha dem till? Fiske är det enda jag kan tänka mig...
När jag ser på vilket forum du skrivit detta i kan jag tro att du skall ha dem när du vandrar å då råder jag dig att köpa ett par ws fleece handskar. mycket bättre funktion.

/samme
 
Bränn fleecen!

Jag har använt ws-fleccehandskar(hestras) på ett flertal fjällvandringar och har kommit fram till att dom är dåliga. Blir dom blöta är det hopplöst att få dom torra och i blött tillstånd är dom fullständigt värdelösa. Att saker och ting blir blöta på fjället SKA man räkna med och därför måste de funka bra även i vått tillstånd och gå bra att torka.

Jag tror på neoprenhandskar när det är blött i luften och annars ullvantar.

/Per
 
Re: Bränn fleecen!

Luffarn; sa:
Jag har använt ws-fleccehandskar(hestras) på ett flertal fjällvandringar och har kommit fram till att dom är dåliga. Blir dom blöta är det hopplöst att få dom torra och i blött tillstånd är dom fullständigt värdelösa. Att saker och ting blir blöta på fjället SKA man räkna med och därför måste de funka bra även i vått tillstånd och gå bra att torka.

Jag tror på neoprenhandskar när det är blött i luften och annars ullvantar.

/Per

Jag vet visserligen inte hur ws-fleccehandskar ser ut, men fleece kan ju i alla fall inte ta åt sig vatten eftersom det är syntetmaterial så de borde torka fort. Sedan tycker jag ju att ylle fungerar bra även om det är fuktigt. Men hur mycket man fryser i yttre extremiteter är ju hopplöst individuellt.
 
Ofodrade längdskidhandskar brukar räcka ganska långt på fjällvandringen. Sen kan man komplettera med en linerhandske innanför om det blir riktigt kallt.

WS tycker jag är för tätt, utan att ge tillräckligt skydd mot väta.

/Håkan
 
samme83; sa:
Vad ska du ha dem till? Fiske är det enda jag kan tänka mig...
När jag ser på vilket forum du skrivit detta i kan jag tro att du skall ha dem när du vandrar å då råder jag dig att köpa ett par ws fleece handskar. mycket bättre funktion.

/samme

Allround, men mest vandring och uteliv där man kan räkna med att vara blöt, fuktig om händerna men inte vill röra i kall metall/ skära sig på vassa stenar odyl. Har härt att neopren-hanskarna håller värmen även då de är blöta vilket var det som väckte mitt intresse för dem.
 
Min exsambo hade ett par tunna dykneoprenhandskar med skinninsida (för riktiga varmvattendyk i fjärran land). Skinninsidan, vid handflatan, gjorde dem smidiga och hyfsat slitstarka. Enligt källan var de helschysta att ha regniga dagar och vid diskningen i de iskalla bäckarna.

Jag har köpt mig ett par likadana att ha till paddling - då jag vill kunna känna paddeln, ha slitstyrka och "känsla" för halvpilliga detaljjobb. Jag kan definitivt tänka mig att ta med dessa handskar för nästa sommarfjällvandring.

Jag hittade mina på den dykshop som ligger på Södra vägen relativt nära Korsvägen, i Göteborg.

Fridens liljor,
Patric
 
Neoprenhandskar är bra till en sak, och det är om det är mycket blött och kallt. Annars är de ganska klumpiga, svåra att få av och på, torkar långsamt. Inget jag rekommenderar för vandring.

/Hans
 
Har provat ett par och de var inte så svåra att få av och på, fingerkänslan bevarades också relativt bra. Så klumpiga vet jag inte, det lär ju iaf. finnas mer än en modell...
 
Försvarets nya Stridshandske 2000, är gjort i neoprene och skinn och vad jag hört ska vara rätt bra. Annars finns ju div skyttehandskar, som ofta är i neopren/skinn.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.