Tycke och smak är verkligen olika. Jag har också använt både stridshandske 2000 och M/90 handsken. Den senare under flera år. Fördelen med 2000 mot M/90 tycker jag är att den ger bättre fingerfärdighet. Det tycker jag är enda fördelen, möjligen också att den är mer beständig mot hetta. Men bättre fingerfärdighet ger 2000 just för att den är betydligt tunnare än M/90, som har ett riktigt fleecefoder. Att 2000 skulle vara "definitivt varmare" än M/90 håller jag inte med om. Fleece värmer inte lika bra som ylle i vått tillstånd, men bättre än det tyg(?)foder som 2000 har. Dessutom gör de "nedkortade" fingrarna i M/90 att fingrarna får det varmare än i en mer traditionellt utformad handske. M/90 använder jag sommar, vår, höst som förstärkning, och för att fnula med grejor på vintern. Allmänt på vintern vid minus 20 använder jag andra varmare handskar. Smörjer man in skinnhandskar som M/90 regelbundet, behandlar dem i princip som kängorna, så håller de sig mjuka och sköna länge. Alla handskar blir till slut blöta om man håller på med blöta grejer, men att M/90 inte hinner torka upp efter att de blivit blöta håller jag inte heller med om. 2000 har jag inte använt lika länge, men tillräckligt för att veta att de tar längre tid på sig att torka, ute som inne. Kommer inte att använda dem mycket framöver heller. Mitt val för sommarturen är M/90, för att jag upplever den som den bästa handsken jag haft hittills i vandringssammanhang. Vad är egentligen syftet med neopren i en handske under sommarturer på landbacken? Jag undrar också om det verkligen är neoprene i stridshandske 2000. Är neoprene flamsäkert? Materialet på ovansidan av stridshandske 2000 heter Trevira CS och ska vara flamsäkert. Ser ut och känns som neoprene men jag undrar om det kan vara det.