Nedskräpning :(

Fast det är svårt att komma runt problemen att mycket som är hutlöst dyrt att köpa och borde hålla ens livstid idag är överprissatt billigt skräp med inbyggd livstidsbegränsning.
När jag o frun gifte oss påskafton så fick vi en bröllopspresent från min förra arb. och tillika vd för Husqvarna AB då. Det var en mikrovågsugn av en större modell som Husqvarna hade i sitt sortiment. Farsan var direkt underställd vd:en då så även jag hade träffat honom bl. a vid farsans 60-årsdag.
Den höll i 30 år och det kallar jag för kvalitet för i våras fick vi köpa en ny mikro.(y)
 
-62 när vi kom tillbaka till Sverige så bodde vi en bit ifrån gamla Riksettan (E4:an idag) och hade inte långt ner till Vätterns långa sandstrand. På den tiden låg systembolaget parallellt med Riksettan och A-lagarna satt nere vid sandstranden och drack om dagarna och vi bran gick där nere och plockade tomflaskor efter dom. Vi barn kände rejält med pengar då.:)
 
Många bäckar små... Det är väl knappast stater och stora företag som slänger det skräp som flyter iland på västkusten eller bildar the Pacific Garbage Patch? Och oavsett om det är att rubricera som miljöförstöring eller nedskräpning så är det samma sorts svineri och vittnar om samma inställning.

Är det inte? Jag är ingen expert men enligt diverse artiklar m.m. så är det vanligt att företag som sysslar med sophantering säljer sopor till tredje världen/kina som sedan dumpas på land eller i haven. För varje år så verkar uppskattningarna visa på större och större andel fiskenät. Vilket knappast kommer från dig och dina kompisar.. :p

Nu vet jag inte om det finns många små företag som fiskar och tappar bort nät men de säljer i så fall sin fångst till nått stort företag som cashar in multum och som hade kunnat ställa krav på hantering av utrustningen.
Men ändå intressant, kan du hänvisa till någon som säger att det skulle vara främst privatpersoner som orsakat Pacific Garbage Patch så läser jag gärna mer.
 
Är det inte? Jag är ingen expert men enligt diverse artiklar m.m. så är det vanligt att företag som sysslar med sophantering säljer sopor till tredje världen/kina som sedan dumpas på land eller i haven. För varje år så verkar uppskattningarna visa på större och större andel fiskenät. Vilket knappast kommer från dig och dina kompisar.. :p

Nu vet jag inte om det finns många små företag som fiskar och tappar bort nät men de säljer i så fall sin fångst till nått stort företag som cashar in multum och som hade kunnat ställa krav på hantering av utrustningen.
Men ändå intressant, kan du hänvisa till någon som säger att det skulle vara främst privatpersoner som orsakat Pacific Garbage Patch så läser jag gärna mer.
Intressant, även om problemet naturligtvis är lika stort oavsett vem som slänger sin plast i havet/naturen.Min (möjligen felaktiga) uppfattning baseras på sådant jag läst (som det här: " How trash makes its way to the garbage patch is pretty straightforward. When a plastic cup gets blown off the beach in, say, San Francisco, it gets caught in the California Current, which makes its way down the coast toward Central America. Somewhere off the coast of Mexico it most likely meets the North Equatorial Current, which flows toward Asia. Off the coast of Japan, the Kuroshio Current might swoop it up and yank it eastward again, until the North Pacific Current takes over and carries it past Hawaii to the garbage patch. These are the currents that make up the North Pacific Gyre. Moore says it takes a year for material to reach the Eastern Garbage Patch from Asia and several years for it to get there from the United States. Now multiply that one cup by billions of plastic items over years and years—actually about 60 years, starting after World War II, when we really began to make plastic products en masse.").https://www.discovermagazine.com/environment/the-worlds-largest-dump-the-great-pacific-garbage-patch

Vi som konsumerar plast (människorna) är ju, för övrigt, alla i någon mening privatpersoner så att skräpet härrör från oss är svårt att komma ifrån alldeles oavsett hur det sedan tagit sig ut i havet och grundproblemet är naturligtvis den ohejdade användningen av plastemballageoch annat.
 
Kommer ihåg 60-talens Håll Sverige rent. Mellan Axvall och Skövde skyltarna på en dag plockade vpl upp över 140 säckar avfall. Förfärande, det har hänt vid rastplatser att jag öppnat bildörren och stängt den igen p g a skräpet runtom. När vi skulle hitta ett fint solnedgångsställe i Syrien fick vi åka dit i förväg och städa, för där fanns allt från engångsgrillar till brukade blöjor. Tvi!
 
Intressant, även om problemet naturligtvis är lika stort oavsett vem som slänger sin plast i havet/naturen.Min (möjligen felaktiga) uppfattning baseras på sådant jag läst (som det här: " How trash makes its way to the garbage patch is pretty straightforward. When a plastic cup gets blown off the beach in, say, San Francisco, it gets caught in the California Current, which makes its way down the coast toward Central America. Somewhere off the coast of Mexico it most likely meets the North Equatorial Current, which flows toward Asia. Off the coast of Japan, the Kuroshio Current might swoop it up and yank it eastward again, until the North Pacific Current takes over and carries it past Hawaii to the garbage patch. These are the currents that make up the North Pacific Gyre. Moore says it takes a year for material to reach the Eastern Garbage Patch from Asia and several years for it to get there from the United States. Now multiply that one cup by billions of plastic items over years and years—actually about 60 years, starting after World War II, when we really began to make plastic products en masse.").https://www.discovermagazine.com/environment/the-worlds-largest-dump-the-great-pacific-garbage-patch

Vi som konsumerar plast (människorna) är ju, för övrigt, alla i någon mening privatpersoner så att skräpet härrör från oss är svårt att komma ifrån alldeles oavsett hur det sedan tagit sig ut i havet och grundproblemet är naturligtvis den ohejdade användningen av plastemballageoch annat.

Har googlat lite till. Blev helt matt. Finns många olika uppgifter om vad det är för plast och var den kommer ifrån. Verkar vara så att ingen egentligen vet. Men med tanke på hur många olika uppgifter som florerar kan vi alla välja de som stöttar våra egna fördommar, åtmisntone in några år till. :)

Men för att fortsätta resonemanget om vems fel det är att allt detta skräp ens tillverkas och sprids.. slänger in ålänning i diskussionen också..

Man borde ju inte köpa "skräp" över huvudtaget. Alltså undvika sånt med kort livstid, onödiga förpackningar, saker vi inte behöver. Nu får jag väl på huvet av alla som tycker att vi ska konsumera för att hjulen ska rulla men så länge vi "vill ha" kommer det att fortsätta produceras billigt skit. Och bryr man sig inte om att man köper billig skit bryr man sig väl inte heller om var den i slutändan hamnar.

Jag tror inte att folk vill ha onödiga förpackningar. Det är för dyrt och komplicerat att undvika dem. Hade jag varit medelinkomsttagare med cykelavstånd till ekobutikerna i innerstan hade jag haft mycket enklare att undvika de värsta förpackningarna. Är jag en större miljöbov för att jag handlar på willys som passar min plånbok och mitt läge bättre?

Som sagt, jag tror att de som tjänar de stora pengarna är de som ligger bakom hur det ser ut. Vi konsumenter har inte så mycket valfrihet som vi vill tro. Vi tar vad som bjuds, men vi blir erbjudna några olika alternativ så det ska kännas som valfrihet.

Jag tror att man kan använda sig av det klassiska: follow the money. Den som tjänar på något är förmodligen anledningen till att det är som det är. Vi konsumenter är ju bara förlorare på plasthysterin, vi blir sjuka, vi får vår närmiljö förstörd, vi får våra hav förstörda. Men det finns de som cashar in.

Istället för att uppmuntra folk att sluta handla vanlig mat i vanliga mataffärer tycker jag att vi ska rikta in oss på att kräva att mataffärerna säljer vanlig mat utan onödig plast.
 
Jag tror inte att folk vill ha onödiga förpackningar. Det är för dyrt och komplicerat att undvika dem. Hade jag varit medelinkomsttagare med cykelavstånd till ekobutikerna i innerstan hade jag haft mycket enklare att undvika de värsta förpackningarna. Är jag en större miljöbov för att jag handlar på willys som passar min plånbok och mitt läge bättre?

Som sagt, jag tror att de som tjänar de stora pengarna är de som ligger bakom hur det ser ut. Vi konsumenter har inte så mycket valfrihet som vi vill tro. Vi tar vad som bjuds, men vi blir erbjudna några olika alternativ så det ska kännas som valfrihet.

Jag tror att man kan använda sig av det klassiska: follow the money. Den som tjänar på något är förmodligen anledningen till att det är som det är. Vi konsumenter är ju bara förlorare på plasthysterin, vi blir sjuka, vi får vår närmiljö förstörd, vi får våra hav förstörda. Men det finns de som cashar in.

Istället för att uppmuntra folk att sluta handla vanlig mat i vanliga mataffärer tycker jag att vi ska rikta in oss på att kräva att mataffärerna säljer vanlig mat utan onödig plast.
Men att tjäna pengar är ju det finaste som finns! Den globala kapitalismen är den nya världsreligionen och konsumismen dess kult. Men du har rätt. Det vi i det korta perspektivet kan göra är att kräva att våra dagligvaror plastdeklareras. Om tillräckligt många gör det så får vi snart ett antal plastmärkningar och kan fortsätta som hittills med gott samvete. Om mycket förändras är en annan fråga. BTW vem granskar de organisationer som har som födkrok/affärsidé att miljö/rättvise/hållbarhets-märka varor? Jag har blivit så cynisk att jag ser sådana märkningar mest som marknadsföring (= ljug). Som Hoola Bandoola sjöng: "Vem i hela världen kan man lita på?"
 
Det som förvånar mig är att jag läst artiklar om hur många svenska kommuner som byggt sopvärmeverk (förhoppningsvis med bra rening) och att vi till dessa importerar sopor från utlandet eftersom vi inte producerar sopor/bränsle tillräckligt i Sverige. Plast (som är gjort av olja) borde väl vara effektivt bränsle att nyttja, det som med ett förskönande ord kallas energiåtervinning.
Om detta stämmer kan man undra varför man slänger högvärdigt bränsle i havet när det med lönsamhet kan användas för att producera värme eller el.

Här finns stöd min tes om sopimport men synpunkter på reningen (oklart när artikeln skrevs (2016?) men mycket siffror från 2014):

Svensk korrekt slängd plast torde därför oftare hamna i en kommunal värme-/el-panna än i ett världshav.

/Patrik
 
Liknande trådar

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...