Nedskräpning :(

Den största nedskräpningen jag märker av är all plast längs våra kuster jag ser vid kajakpaddlingen. Om den ökat eller inte på senare år har jag inte märkt, men det är inte så trevligt att se.

Har dock minskat med lämnade engångsgrillar.
 
Vid tillfället inte så många soppåsar nej, men, en skylt på flera språk säger ju att det inte är sopslängning där. Ungefär en månad sen, bilparkeringen vid Brottbäcksstugan, Fulufjället, dvs de flesta kunde nog ha kört sina sopor till en soptunna?
IMG_20200805_154358_155.jpg

IMG_20200805_154344_455.jpg
 
Senast ändrad:

avslutad210712

Gäst
Vill man skapa motsättningar mellan stad och landsort så luftar man sina fördomar som ovanstående två inlägg gör. Det behovet försvinner när - och om- ni mognar som människor. (För att slippa påhopp kan jag meddela att jag bor och har bott på landet i 65 år och i Stockholm 10 år.)

Ja och nej.

Finns massor av nollåttor som är mer miljömedvetna än norrbottningar. Det garanterar jag. Problemet är att om bara 1% av nollåttorna besöker fjällen utan att vara miljömedvetna så ger det troligen större spår i naturen än vad norrbottningarna ger. Och det ser man.

*jag sa nollåttor och inte fjollåttor. se på fan. alla pengar spenderade på en betendeterapeut ger resultat*
 

avslutad210712

Gäst
Tänker du att du stärker eller motverkar motsättningar?

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Han befäster vad många nollåttor fortfarande tycker om oss lantisar.
Han befäster vad vi lantisar tycker om nollåttorna.

Det är ju fortfarande på det sättet eller hur eller vad sa löfven som inte är moderat och inte är så välutbildad som AKB

"Vi mäste se till att infrastrukturen (IT) fungerar när stockholmarna besöker landsbygden"

Extremt fritt citat men det var andemeningen
 

avslutad210712

Gäst
Det har du rätt i!
Du menar inte Kalixbon Peter E? Han spelar moderatbandy också. Jag har mött honom några gånger efter banan.

Är definitivt ingen MP men Peter E var faktiskt tvungen att köra en stor jävla miljöovänlig bil pga att vi i norr har så inåthelvete dåliga vägar att vanliga bilar inte fungerar. Inte där han bodde (kanske bor... skriven...)
 
Är definitivt ingen MP men Peter E var faktiskt tvungen att köra en stor jävla miljöovänlig bil pga att vi i norr har så inåthelvete dåliga vägar att vanliga bilar inte fungerar. Inte där han bodde (kanske bor... skriven...)

Jag känner många som bor ännu längre bort i urskogen som har ännu värre vägar till jobbet men kör vanliga normala bilar. Ja, han är skriven här uppe ännu, tyvärr!
 
Jag har ärligt talat ofta problem med detta med skräpet. Folk som absolut värnar om miljön, handlar medvetet, sopsorterar åker kollektivt m.m. m.m.
Om ni träffade dem över en kopp kaffe på stan skulle ni tro de tog med sitt skräp hem från naturen.
Det tror de själva också!!!

Undanflykter och försvar från nedskräpning jag ofta hör:

Man kan lägga skräp i eldstaden för nästa person eldar upp det

Man kan täcka sitt bajs med lite mossa eller en sten för skogen är stor och ingen lyfter på just din sten.. *hmmppffhh* och bajs försvinner på ett par dar.. *hummpfh*
Toapapper multnar också på ett par dar så räcker att lägga en pinne eller sten på så det inte flyger bort.

Om det inte blåser kan man lämna skräp framme på lägerplatsen medan man har det gött fram till skymmningen och sen är det ju mörkt och svårt att städa så man väntar till morgonen. Om man noga plockar upp allt som inte blåst bort under natten har man inte skräpat ner..

Fimpar består av typ cellulosa vilket förmultnar i skogen..

Att lägga skräp i okänd soptunna som kanske vid något tillfälle tömms av en frivillig/ägare är inte nedakräpning..

Att lägga skräp där det redan finns skräp är inte nedskräpning..

100% biodegradeble betyder att plasten förmultnar inom rimlig tidsrymd även utanför industriell kompost, ex skogsmark..

...

Jag har ofta framstått som nån slags kontrollfreak när jag plockar upp vänner skräp från eldstaden osv. Till den grad att jag ibland undrar om det är jag som är knäpp. Men hellre knäpp än att jag skräpar ner i naturen!

Men troligtvis är det mesta skräpet på bilderna i denna tråd från turister snarare än friluftsmänniskor.

Vart folk har hemadressen skriven tror jag är ganska oväsentligt. Och jag är 100% säker på att just det får orimligt stort utrymme i diskusioner här på utsidan.
 
Går ibland förbi IL Recycling som tar hand om återvunnen plast. Mängderna som blåser ut i älven som går ut i havet är väääldigt små jämfört med mängden de hanterar men dagligen blåser det iväg lika mkt plast som hela mitt umgänge sprider i naturen på ett år. Minst. Till havet. Från återvinningen.
Så tanken att sopsorteringen du gör hindrar skiten från att hamna i havet är också hyckleri..
Kanske lite OT i denna tråden men ville gnälla lite till..
 
Oftast har jag med mig mer skräp hem efter en tur än vad jag själv använt, men upplever samtidigt inte att det är mer skräp i ex fjällen idag än för 30-40 år sedan. Vad man ser mindre av är rostande konserv- och ölburkar medan lämnade eller bristfälligt uppbrända matförpackningar är vanligare. Just portionsförpaclningar av plast eller med folieskikt delvis uppbrända eller bara dumpade är tyvärr inte ovanligt.😟
Vad som tilltagit är portionssnuspåsar som ligger och skräpar. Dessa är ofta tillverkade i någon form av plastmaterial och ligger kvar år efter år, så en liten uppmaning till er som använder dessa att ta med dem i skräpet hem och inte slänga på marken😉
Ett problem på alla populära sträckor är dasspapper som ligger och skräpar, här hoppas jag att vi alla som rör oss ute kan bli bättre och gräva ner eller bränna det efter oss.
 
Liknande trådar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.