Nedskräpning :(

Ett problem på alla populära sträckor är dasspapper som ligger och skräpar, här hoppas jag att vi alla som rör oss ute kan bli bättre och gräva ner eller bränna det efter oss.
[/QUOTE]
Ännu bättre att ta med pappret. Jag har tagit upp det i någon annan tråd. Använd "Pee rag" (kisstrasa), det sparar mycket toa papper. Pappret för nr. 2 tar jag med i en zip lock påse och tömmer det när jag kommer till ett dass & toilet. Har funkat hur bra som helst.
 
Jag upplever inte att det är skräpigare nu än på 80-90 talet. Tror mer det handlar om att folk är mer medvetna om miljön idag än förr. Läser man mycket om miljöförstöring och nedskräpning, så ser man det sen också när man går utanför dörren. Vi lever i ett rätt slappt sossesamhälle där det mesta får passera utan konsekvenser. Själv skulle jag aldrig plocka upp skit efter andra när jag är ute, men imponerande att andra gör det. Såna evighetsprojekt känns för meningslösa för mig.
Jag tror att folk var minst lika miljömedvetna på sjuttiotalet som de är nu. Förmodligen mer. Det är därför vi fick tex avgasrening, blev av med kvicksilverbetat utsäde och DDT förbjöds. Idag styr räknenissarna, det är glesare mellan papperskorgarna och folk förväntas sköta sophanteringen själva (precis som sina bankärenden).
 
Jag tror att folk var minst lika miljömedvetna på sjuttiotalet som de är nu. Förmodligen mer. Det är därför vi fick tex avgasrening, blev av med kvicksilverbetat utsäde och DDT förbjöds. Idag styr räknenissarna, det är glesare mellan papperskorgarna och folk förväntas sköta sophanteringen själva (precis som sina bankärenden).
jag var rätt liten under gröna vågen men kan tänka mig att mycket miljötänk startade då av vänstern.

Nu är det väl hela färgskalan i politiken som snackar miljö och klimat (Förutom SD då kanske) och skulle nog bli svårt att vinna ett val om man inte tar i de frågorna. Det har liksom blivit en fråga att ta på allvar för de flesta. Kom ihåg när MP kom på 90-talet att folk blev förbannade om man röstade för miljöns skull. Ja det var ju på den tiden de fortfarande var ett miljöparti. ^^
 
Jag var och fiskade längs en lite undangömd jokk för några år sen.
Hittade en gömma med nät, vodka, konservburkar och lite annat smått och gott under en gran.
Tillhörde absolut inte samebyn i området.
Näten brann bra, vodkan god och maten bar jag ner och slängde tillsammans med resten av tjuvfiskegodset.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 
jag var rätt liten under gröna vågen men kan tänka mig att mycket miljötänk startade då av vänstern.

Nu är det väl hela färgskalan i politiken som snackar miljö och klimat (Förutom SD då kanske) och skulle nog bli svårt att vinna ett val om man inte tar i de frågorna. Det har liksom blivit en fråga att ta på allvar för de flesta. Kom ihåg när MP kom på 90-talet att folk blev förbannade om man röstade för miljöns skull. Ja det var ju på den tiden de fortfarande var ett miljöparti. ^^

Jag upplevde inte miljöfrågan som ett vänsterreservat. Det stora betongpartiet var socialdemokraterna som var mer lierat med industrin och storfinansen än vad de borgerliga var, Själv var jag på den tiden såväl ungmoderat som fältbiolog. På nejsidan inför folkomröstningen figurerade åtskilliga personer som definitivt inte hörde till vänstern, Bo Setterlind bla.
 
Men miljöförstöring i stor skala, sånt som stater och stora företag ägnar sig åt, som ett problem i en helt annan division än turister som skräpar ner.

Jämfört med andra länder är det ju rent i vår natur, även längst turiststråken. Och det stora problemet med nedskräpning från turister är väl när ägare av stugor etc tvingas städa efter dem och vi andra friluftsturister/friluftsmänniskor tvingas se skiten.

Den miljöpåverkan en fullskalig friluftsutrustning orsakar och den globala nedskräpning som sker redan under användandet av utrustningen (kemikalier och microplaster) och ännu mer när den slängs/tappas bort är ju på en helt annan nivå än några plastförpackningar på fjället. Vågar jag påstå.

Så frågan om nedskräpning orsakad av privatpersoner ser jag inte som speciellt politisk faktiskt utan mer som en allmän inställning. Tror inte att politiker kan påverka vårt beteende så mycket i de frågorna, utan det handlar snarare om hur vi blir uppfostrade och hur vi kollektivt uppfostrar varandra.
 
Men miljöförstöring i stor skala, sånt som stater och stora företag ägnar sig åt, som ett problem i en helt annan division än turister som skräpar ner.
Många bäckar små... Det är väl knappast stater och stora företag som slänger det skräp som flyter iland på västkusten eller bildar the Pacific Garbage Patch? Och oavsett om det är att rubricera som miljöförstöring eller nedskräpning så är det samma sorts svineri och vittnar om samma inställning.
 
Under 70- & 80-talet låg jag mycket efter vägarna runt Huskvarna-Aneby när jag var på väg ut för att fiska och som jag upplevde det så var det mycket skräp i diken, på p-platser efter landsväg, in på skogsvägar och där var det tippat både sopor, kyl, frysar, spisar, m. m. För lata att köra till tippen. :(
Det gäller än idag här uppe. :( Lathundar!:(
 
Man slapp i alla fall dessa j*vla engångsgrillar och av sådana sönderbrända rastplatsmöbler på sjuttiotalet. De är i och för sig värdelösa att grilla på så jag antar att det bara är idioter som använder dem och att det förklarar att de ofta placeras på brännbara underlag och lämnas efter användning. Egentligen borde man bojkotta alla butiker som säljer engångsgrillar men då blev det bökigt att handla mat.
 
Man borde ju inte köpa "skräp" över huvudtaget. Alltså undvika sånt med kort livstid, onödiga förpackningar, saker vi inte behöver. Nu får jag väl på huvet av alla som tycker att vi ska konsumera för att hjulen ska rulla men så länge vi "vill ha" kommer det att fortsätta produceras billigt skit. Och bryr man sig inte om att man köper billig skit bryr man sig väl inte heller om var den i slutändan hamnar.
 
Man borde ju inte köpa "skräp" över huvudtaget. Alltså undvika sånt med kort livstid, onödiga förpackningar, saker vi inte behöver. Nu får jag väl på huvet av alla som tycker att vi ska konsumera för att hjulen ska rulla men så länge vi "vill ha" kommer det att fortsätta produceras billigt skit. Och bryr man sig inte om att man köper billig skit bryr man sig väl inte heller om var den i slutändan hamnar.
Fast det är svårt att komma runt problemen att mycket som är hutlöst dyrt att köpa och borde hålla ens livstid idag är överprissatt billigt skräp med inbyggd livstidsbegränsning.
 
Liknande trådar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.