Navväxel OCH skivbroms? finns det?

Hej, Tänkte ge mig på att köpa en ny cykel såhär framåt vår/sommar. Har tidigare haft en 7 växlad nexus navväxel som jag varit väldigt nöjd med men den cykel den sitter på börjar sjunga på sista versen och jag skulle behöva köpa en ny som sagt. Detta kanske inte är rätt forum men då den kommer användas till flertalet mil per vecka så borde det väl räknas som långfärdscykling =)

Och så till min fråga...Finns det cyklar att köpa som har både navväxel (för minskat underhållsbehov, speciellt om vintern) OCH skivbromsar?

Om inte, hur dyrt och svårt är det att ordna i efterhand?

Hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa mig =)

/Erik B
 
Ser alldeles utmärkt ut. Finns det någon svensk återförsäljare som har en cykel med sådan (eller möjligtvis någon annan bra navväxel) och skivbromsar i sitt sortiment? Jag skulle helst köpa en komplett cykel då jag själv har ganska dålig koll på cyckel meckande.
 
Jo, jag är helt övertygad om att rohloff gör toppklassiga produkter...Är dock lite tveksam att lägga 7-8k på ett nav när jag hade tänkt mig få en hel cykel för en 8-10k och ändå få riktigt bra grejer. Alfine växeln verkar dock vara mer eller mindre precis det jag är ute efter. Tack så hemskt mycket för hjälpen...nu gäller det bara att hitta rätt modell. Men nu har jag i alla fall någonting jag kan titta efter som passar mina behov =)
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Tittade på den och den ser fin ut förutom att den har mekaniska bromsar. Känns som om jag ska köpa en rejäl cykel kan man lika gärna slå på stort och skaffa hydraliska.

Har dock titat runt lite och hittat den här:
http://tcm.bazment.se/templates/bike.aspx?page_id=1284

Egentligen lite för mycket sporthoj än jag tänkt mig men den har både bra navväxel (alfine) och hydraliska skivbromsar. Dock så får jag ringa och höra om den verkligen finns i XL ramstorlek (är 2m lång så behöver nog det =) för andra källor påstår att den bara finns i s,m, l.
 

Kan nog vara en bra hoj. Men jag är lite tveksam till kedjespännaren.

Vill man ha en relativt underhållsfri cykel så vore det smart att ha ett heltäckande kedjeskydd och kedjespänningen borde man kunna lösa med ett specialarrangemang vid baknavet liknande det som man har på tyska Rohloffcyklar.

Den här danska cykeln har liknande lösning

http://www.urania.dk/product_info.php?products_id=1088 (finns med 63 cm ram vilket borde kunna vara något för dig).

och även den jag länkade till ovan http://www.urania.dk/product_info.php?products_id=922 som är lite billigare.

Thure
 

Bilagor

  • bc8d_s.jpg
    bc8d_s.jpg
    42.1 KB · Visningar: 2,439
Är det mycket pyssel med kedjespännare? Har bara haft med dom att göra på cyklar med utanpåliggande växlar och då var det mycket annat som strulade, men aldrig kedjespännaren.

Sen känns det alltid lite osäkert att beställa från utlandet (lite fånigt kanske...men känns alltid säkrare med svenska säljare). Är det någon som har erfarenhet av den danska butiken som länkarna ovan går till? har sett fler som länkat till den.
 
Kedjespännaren

i sig är det knappast problem med under sommarförhållanden annat att den försvårar användningen av ett heltäckande kedjeskydd.

På en vintercykel som skall klara saltmodd i -8 grader etc vill man ha allt så enkelt och servicefritt som möjligt.

En sak som är lite bökig på Nexusnaven är vajerkopplingen när man tar av hjulet vid t ex punka. Rohloff har bättre lösning och det lär även SRAM ha.

Se http://hubstripping.wordpress.com/i-motion-9-sram/ och http://www.hubstripping.com/sram-imotion9/snn10_en.pdf som faktiskt är ytterligare ett alternativ för skivbroms och navväxel.

Thure
 
Kan kanske vara matnyttigt att kolla på www.happymtb.org och deras test av skivbromsat Nexus-nav på en MTB.

Bygga hjul är inte svårt. Kostnaden har jag dock inte en susning om vad det gäller typ Nexus-nav.

Hjälp med val av ekerlängder om du behöver det hittar du här: www.dtswiss.com

Lycka till!

/Anders
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips