Naturupplevelsen har blivit en inkomstfråga

Pierre Bourdieus fältteori
/.../
Naturintresse och friluftsliv har ju traditionellt varit väldigt starkt hos grupper med högt kulturellt kapital,
/.../
1800-talets mitt då den moderna synen på naturskydd uppstod i överklassmiljöer. Det moderna friluftslivets utveckling skedde sannolikt också i en miljö, i hög grad präglad av akademiska värderingar.
Åh, vad jag älskar såna här analyser. Så underbart förenklat och stereotypt att jag bara måste köpa det rakt av för att hålla ordning i min förvirrande komplexa hjärna. Vi här borta i vänstra hörnet vet dessutom var man kan få tag på bra billig utrustning som passar vår ekonomi och våra intressen, och förlorar ingen stolthet av att handla på second-hand. Tvärtom är det lite status eftersom det kräver kunskap om kvalitet, och så är det ju miljövänligt också. Det är definitivt en bättre utgångspunkt än om man inte har t.ex. ett tält och varken vet vilka egenskaper ett bra tält ska ha eller var man tar reda på saker i största allmänhet.
 
Jag tänker tillbaka när friluftsliv kom på tapeten och då var de, dom rika som ville leva enkelt.
För dåtidens bönder så levde man med naturen som ett kretslopp.
Idag har vi gått så långt ifrån naturen så nu blir upplevelse iform av en bilfärd eller en snabb upplevelse som gör att gå från a till b på kortast tid.
Idag är vi mera i mot naturen än med.

Och när det gäller utrustning så verkar det som man måste ha olika skor för olika upplevelser idag än vad bonden eller skogsarbetare hade för två hundra år sedan.
Själv så är naturupplevelser för mig att bara vara i naturen ger mer än att stressa på.
Behöver inte gå långt för att komma in i naturens rytm.
 
Jag är uppväxt (på 70/80-talen) i ett hyreshusområde byggt under miljonprogrammet (det finns många miljonprogramvillor också ;-) ) och i det området gjordes det särskilda satsningar på barnverksamhet som t.ex. scouter. Men de som utnyttjade dem var de barn som visserligen bodde där men som hade föräldrar med akademisk utbildning och troligen högre lön än genomsnittet i området.
”Kulturellt välstånd”, med andra ord.
 
Räddningstjänsten, för ett dussin år sen gjorde jag ute i busken ett baklänges rotationfall och lyckades dra av vä Qadropedikus. Liggade som en utslagen i skogen. 112 ringdes och ambulans tillkallades, en halvtimme senare kom den på hörbart avstånd och efter en kvart uppenbarade sig besättningen, två småväxta kvinnor. Jag väger nära 100 så de insåg att bära mig till ambulansen var inte deras grej. De ringde efter förstärkning jag kom upp på en bår från marken med hjälp av andra oroade promenerare, fick smärtstillning vilket var skönt. Efter 40 långa minuter till hör vi en bil till och efter 10 minuter till ansluter två överviktiga herrar från räddningstjänsten i en grannkommun, de hade när larmet kom haft en styv timmer fys så helt frächa var de inte, men de hade stövlar på fötterna. 700m bärning i terrängen tog en god halvtimme med flera nersättningar. Väl ombord slirade ambulansen så småningom av markvägen och kom ut på underhållen asfalt. Dagen efter blev jag opererad i knät. Läketiden tog nästan 6 mdr och ännu känner jag av snöret de brukade.
Minimibesättningar inom räddningstjänsten är kanske inte det klokaste. Men ingen av mina räddare kom i lågskor.
Kul att du tar upp ett sådant exempel.
Senast vi övade olycksfall och räddning ombord på fartyg hade vi en simulerad fallolycka i maskinrum med ryggskada och frakturer och anländande ambulanspersonal hade sammanlagd kroppsvikt på max 100kg :)
Det blev lite pyssligt att få upp markören som säkert vägde +100kg.
Men samtliga hade bra skor :cool:
 
Jag har läst i denna tråd men inte hunnit läsa igenom allt. Älskar att många brinner för detta ämne, något vi alla på denna sida relaterar till. Jag tror att jag är ensam i mina tankar/idéer kring detta så jag vill testa dela med mig.

Sveriges och världens befolkning ökar drastiskt. Detta medför stora påfrestningar på klimatet, det vet vi alla. Det vi "naturmänniskor" ska vara glada för är att denna ökning av människor främst håller sig inom större städer. Det ska vi vara mycket glada för. Om människan breder ut sig (och då menar jag även resor osv) till det vi idag kallar skog och natur kommer vår livsstil aldrig bli sig lik igen. Jag tycker det är en dum idé att locka människor till ett friluftfrämjamde liv. Det är bättre att de människor som av personliga/naturliga/uppväxt skäl spenderar tid i "naturen" gör det än att personer som gör det "för att man ska göra det".

Ur ett hälsopersktiv så jovisst, man mår säkert bättre av att röra på sig i natur. Men min killgissning av det är att det är av orsaken att man får vara i lugn och ro i det fria. Risken av överpopulation gör att detta blir betydelselöst i det långa loppet. Det går utmärkt att få den motion människan behöver i gym.

Är friluftslivet en klassfråga? Absolut inte. Det finns utrustning som kan göra det bekvämare för dig i naturen, likaså som det finns bilar som är bekvämare att köra till ditt resmål. Men i vilket fall som helst kommer du uppleva samma sorts händelse i ditt liv.

Snälla ni frilufsare, locka inte fler folk till vår natur. Det är inget naturen har behov av. Håll tyst och berätta inte hur vacker er fjällvandring/fisketur/tältning/mm var.

Befokningen i världen ökar inte drastiskt och ökningstakten går hela tiden långsammare för att enligt beräkningarna (från FN) stanna av och börja bli negativ någon gång under det här seklet. Utan invandring skulle Sverige redan ha negativa siffror.
I Sverige och norden har vi gått om yta så att några fler får ett naturintrese är inget stort problem utom i några få områden med högt tryck. Runt större städer är ofta sådana områden.
Hälsoeffekter av natur går också utanför behovet av fysiskt aktivitet så ett gym täcker bara en del av det som behövs för folkhälsan. Jag iär nte på något sätt anti gym utan snarare tvärt om.
Mängden fysisk aktivitet har en klar koppling till ekonomi och socioekonomisk förhållanden men jag har faktiskt inte läst in mig på om det även gäller för friluftsliv men det är kanske inte en allt för stor gissning att så även är fallet. Den här lilla undersökningen verkar i alla fall stödja det påståendet.
 
Undersökningen är rätt ointressant, eftersom den är illa genomförd och lika taffligt uppföljd. Rubriker av typen "NNNN har blivit en klassfråga" är en gammal klyscha i undersökningsbranschen - den har använts otaliga gånger med blandad framgång. Den kan tillämpas på allt som vi betalar med egna pengar. Så det är ett slappt och slentrianmässigt jobb från Lundhags (och deras konsulter) som ligger bakom.

Jag har kikat på undersökningen och förstår att de haft svårt att hitta några konkreta slutsatser - frågorna är ställda med alldeles för många alternativ. Kopplingen mellan inkomst och fritidssysselsättningar är sedan länge känt, så någon överraskning får vi inte här. Det avgörande misstaget är att korrelation likställs med kausalitet. Jag sätter min svindyra vandrarhatt på att kulturella faktorer väger över de socioekonomiska när det gäller vårt deltagande i friluftslivet - vilket flera röster här i tråden också är inne på. En välgjord undersökning hade kunnat illustrera det. Eller skulle norrmännen ha börjat gå på tur först sedan oljan gjort Norge så rikt?

En klassiker i sammanhanget är när konsumentundersökningar fann en omvänd korrelation mellan köp av videobandspelare och inkomst - det visade sig låginkomsttagarna skaffade video tidigare än de som tjänade mer (och vid den aktuella tiden handlade det verkligen om kapitalvaror) .
 
Senast ändrad:
Vad hände med "skogsbadandet"? Det kan ju rimligen inte medföra några kostnader för utövaren.
 
"Vi kommer att göra vad vi kan för att sänka trösklarna för människor så att fler grupper kan komma ut i naturen, säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags."

Hur mycket tänker Lundhags sänka sina priser?
 
Jag hör till de gamlingar som sedan jag föddes fått vara ute i skogen med föräldrarna,och sen själv. Det fanns mycket få andra jämnåriga att dela naturintresse med,några få dela träningsintresset med,så det blev mycket att vara själv ute. Andra på min lilla ort (i norrbottens inland i kommunen med de stora nationalparkerna) har andra intressen. Ett är att med motorfordon rejsa runt fjällen vintertid.Barmarkstid är de i minoritet. Det handlar inte om pengainkomst.Det där med "kulturellt kapital" köper jag rakt av.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.