Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant

Hej,
jag var på jakt länge efter en lättviktsvariant till Thermarests Z-lite vikbara underlag. Det är lite av en lyx att ha 2 sovunderlag men jag tycker det är en lyx som jag inte vill vara utan. Ett vikbart underlag har många användningsområden, lätt att vika ut vid rast till önskat storlek, lägger som skydd / förstärkning under den uppblåsbara mattan och bra att ha som strandmatta.
Mitt mål är att komma ner till en 3 kg basvikt för tält, sovsäck, liggunderlag, ryggsäck plus kudde utan att tumma på komforten.
Först bytte jag ut Thermarests Z-lite 410 g till en Robbens slumber 320 g. Nu hittade jag ett från Relags outdoor-equipment, "Relags Isomatte" som väger 170g.
Den är vikbar, 185 x 55 x 1 cm. Jag fick hem det idag och intrycket är god. Inte lika komfortabelt så klart och förmodligen inte lika hållbart än Thermarests. Men den kommer att uppfylla sin funktion gott och väl.

Bilagor

• 20-06-23, Relags Isomatte IMG_7047.jpg
    20-06-23, Relags Isomatte IMG_7047.jpg
    74.2 KB · Visningar: 467

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Intressant, är det denna?
Ska man räkna R-värde som för cellplast, så blir R-värdet 0,27 m2K/W. Min 8 mm Multimat av troligen samma material (evazote) deklareras till 0,23, så det kan stämma väldigt bra.
Nu anger Relags konduktiviteten till 0,25 W/mK (!), dvs de måste ha missat minst en decimal eller virrat till det med enheterna. Värdet för cellplast är 0,037 W/mK. Om man antar att de menar 0,025 W/mK, så blir R-värdet 0,4.

Man får väl slänga på lite övergångsmotstånd på bägge sidor (kanske 0,17 m2K/W) och lite till för våffelmönstringen.

Jag har f.ö. helt rått vikt min Multimat så den passar som ryggplatta i ryggsäcken.

EDIT: detta är alltså de "gamla" R-värdena, enl. SI-standard (man räknar som byggingenjörerna :)). USA (inkl. Thermarest) har angett en tiopotens av dessa värden. Jag vet inte hur man räknar enligt den nya ASTM-normen, men det talen verkar också hamna ungefär som tiopotenser av SI-talen.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips