Narvik - Malmö

Hej!

Någon som har cyklat Narvik - Malmö genom Norge? Kan man snitta 10-15 mil per dag? Givetvis mycket beroende på hur tränad man är osv. men ändå.
Är det någon väg sträckning man skall undvika? Hur gör man med alla tunnlar? Får man cykla i dessa?
Kostar det något att ta med cykeln på alla färjor som man måste ta?
Detta lilla project ligger i aug-02 så jag samlar på lite fakta för tillfället.
Många frågor, jag vet men jag skulle uppskatta om någon med erfarenhet svarade. Jag är också på jakt efter bra kartor. Tips?

Ha't bra!

Bör gå bra

Jag har kört en del bil i Norge och skulle inte rekommendera de längre biltunnlarna för cyklister. Oftast finns ingen ventilation. E6:an har dock inte så många långa tunnlar. Jag vill minnas åtminstone en lång (ca 5 km) förbi en fjord ett antal mil norr om Trondheim som jag tror du måste åka igenom i taxi. Den tidigare vägen med färja över fjorden fungerar inte om du inte bokar taxibåt.
Det är nog bara en färja kvar mellan Bodö och Narvik och den får du betala en mindre summa på som cyklist.
Söder om Trondheim finns alternativa vägar t ex väg 3 som är mindre trafikerad än E6. Vill du ha detaljerad vägbeskrivning finns cykelloppet stora styrkepröven mellan Trondheim och Oslo.

http://home.c2i.net/sbrattek/vegaarshei/norge.html
kortare redogörelse om en cykeltur Norge på längden.

http://www.slf.no/aktuelt/fakta_sykkelnorge.htm kan nog vara en annan bra ingång för mer infomation.

Hälsningar Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det är tufft att cykla i Norge, men visst går det att avverka 10-15 mil om man vill. Vi låg nog på 10 mil ungefär utom sista dagarna då vi kom upp i 12 resp.17 mil pga hemlängtan. Vissa tunnlar får man inte cykla i, men det gav vi f-n i vill jag minnas. Det är inte roligt att cykla i tunnlar, mörkt, kallt och fuktigt. Lyse påbjudes. Många och lätta växlar är ett måste när man kommer upp i milslånga backar. Lofoten däremot är platt och cykelvänligt. Det regnar mycket i Norge ska man vara medveten om men landskapet är vidunderligt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips