Nansen eller Ingstad?

Jag en hyfsat erfaren skidåkare har nu några år kört med Åsnes Amundsen, 205 cm långa. Jag upplever att jag har dåligt fäste men bra glid. De är ju spikraka så att svänga är svårt även om jag behärskar telemarksvängar bra.
Jag funderar nu på ett par Ingstad eller Nansen och då kortare (195 cm). Min vän kör Ingstad och jag har sett hur enkelt han har på svåra utförslöpor oavsett undelag.

Vad talar för Ingstad eller Nansen?

Det är inga som helst problem att svänga (telemark) på ett par Ingstad, men det är breda skidor som inte är så roliga att gå på platten med när det är hårt eller isigt underlag. Är svänga viktigast är också Falketind 62 ett alternativ, som svänger mycket bättre än Ingstad utan att vara mycket långsammare på platten.
Annars Gamme eller Sverdrup?
(Finns visst andra producenter också av turskidor har jag hört ;) )

Jag har både Amundsens föregångare Rago (bara namnet skiljer) och Ingstad. Ingstad är bättre utför då den inte har dubbelspann. Men å andra sidan gör avsaknaden av dubbelspann att vallan slits mycket fortare på Ingstad. Om man har stabila väder och snöförhållanden brukar det räcka att valla Rago varannan dag eller ännu glesare. Ingstad däremot behöver vallas varje morgon och ibland även mitt på dagen.

Jag använder framförallt två olika typer av Åsnes-skidor: Amundsen Fram och Ingstad. För båda har jag korthudsfästen och mönster under (sk vallningsfria). Mina Ingstad använder jag när det är lösare snö, mer åkning i skog och på myrar, och då jag räknar med att jag inte behöver ta mig fram så snabbt. Mina Amundsen Fram använder jag på kalfjällsturer då distansen är viktigare och där jag räknar med hårdare före.
Jag har förstått det som att Nansen är mjukare än Nansen och att man då får sämre glid, men att Nansen kanske är roligare för svängar utför.

Jag har både Amundsens föregångare Rago (bara namnet skiljer) och Ingstad. Ingstad är bättre utför då den inte har dubbelspann. Men å andra sidan gör avsaknaden av dubbelspann att vallan slits mycket fortare på Ingstad. Om man har stabila väder och snöförhållanden brukar det räcka att valla Rago varannan dag eller ännu glesare. Ingstad däremot behöver vallas varje morgon och ibland även mitt på dagen.
Tack för svar.
Nu gillar jag vallningsfria (waxless) och i synnerhet på vårvintern då snöförhållandet varierar hela tiden. Går jag på långtur med packning (pulka) är fästet viktigast och möjlighet att svänga kontrollerat i nedförsbackarna. Lite sämre glid är ok tycker jag.

Det är inga som helst problem att svänga (telemark) på ett par Ingstad, men det är breda skidor som inte är så roliga att gå på platten med när det är hårt eller isigt underlag. Är svänga viktigast är också Falketind 62 ett alternativ, som svänger mycket bättre än Ingstad utan att vara mycket långsammare på platten.
Annars Gamme eller Sverdrup?
(Finns visst andra producenter också av turskidor har jag hört ;) )
Tack för svar
Jag vill ha vallningsfria vilket jag borde varit tydlig med. Jag har dessutom ett par justa telis om det är topptur jag vill göra.
Kompisen kör med Ingstad och har betydligt lättare nerför både på is och lös snö. Mina Amundsen är snabbare nerför men det är inget jag önskar ;-)

Aktuellt

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Jag använder framförallt två olika typer av Åsnes-skidor: Amundsen Fram och Ingstad. För båda har jag korthudsfästen och mönster under (sk vallningsfria). Mina Ingstad använder jag när det är lösare snö, mer åkning i skog och på myrar, och då jag räknar med att jag inte behöver ta mig fram så snabbt. Mina Amundsen Fram använder jag på kalfjällsturer då distansen är viktigare och där jag räknar med hårdare före.
Jag har förstått det som att Nansen är mjukare än Nansen och att man då får sämre glid, men att Nansen kanske är roligare för svängar utför.
Du skriver " Nansen är mjukare än Nansen" ??

Lite utanför ursprungsfrågan.

Jag har mkt bra erfarenheter av Fischers motsvarande crownbelagsskidor med stålkanter. Klassikern Europa 99 och favoriten den lite bredare och mer lättsvängda E 109. De har sedan några år bytt modeller.

Skall jag göra stugturer i Dalarna - Jämtland väljer jag E99 eller de också utgångna E89 som funkar bättre i längdspår.

I Norge eller Lappland blir det favoritskidorna E109 där crownbelagen vid vissa snöförhållanden kompletteras med BD Kicker skins alltså korta hudar i steget.

Fischers crownbelag fick bra vitsord i norska tester för 20-30 år sedan. Går nog att hitta jämförande tester av de skidor som finns på marknaden idag.

Numera har även Madshus liknande skidor.

Var skall du åka? Skall du dra pulka? Din vikt inklusive ryggsäck är också en faktor. Över 2 meter på såna här skidor är inte så svängvänligt för mig med 175 cm kroppslängd och vikt ca 82 kg.

Den här Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? | Utsidans forum https://share.google/bAJbZFhayOlJMXxgI kanske är relevant för dig.

Thure

Senast ändrad:
Lite utanför ursprungsfrågan.

Jag har mkt bra erfarenheter av Fischers motsvarande crownbelagsskidor med stålkanter. Klassikern Europa 99 och favoriten den lite bredare och mer lättsvängda E 109. De har sedan några år bytt modeller.

Skall jag göra stugturer i Dalarna - Jämtland väljer jag E99 eller de också utgångna E89 som funkar bättre i längdspår.

I Norge eller Lappland blir det favoritskidorna E109 där crownbelagen vid vissa snöförhållanden kompletteras med BD Kicker skins alltså korta hudar i steget.

Fischers crownbelag fick bra vitsord i norska tester för 20-30 år sedan. Går nog att hitta jämförande tester av de skidor som finns på marknaden idag.

Numera har även Madshus liknande skidor.

Var skall du åka? Skall du dra pulka? Din vikt inklusive ryggsäck är också en faktor. Över 2 meter på såna här skidor är inte så svängvänligt för mig med 175 cm kroppslängd och vikt ca 82 kg.

Den här Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? | Utsidans forum https://share.google/bAJbZFhayOlJMXxgI kanske är relevant för dig.

Thure
Klassikern E99 har jag kört många år med men till slut var det dags för ett par nya och det blev Amundsen tilsammans med nya BC bindningar. Kanske var det onödigt men det blev så. Saknar de justa 80taks färgen och stället för gasköket :-D

Jag väger runt 95 och drar som oftast pulka på lite längre turer. Turerna får gärna innehålla lite höjd med backar och det är där jag saknar svängmöjlighet med E99 och Amundsen. Ska kolla in forumet du länkar till

Bilagor

• 20210408_123135.jpg
    20210408_123135.jpg
    736.8 KB · Visningar: 0

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips