Nammásj norrifrån?

Funderar på att ta mig till Sarek och Skierfe. Men ser att det inte är så långt till Nammásj. Går det att ta sig dit från norr eller nordost?

På flygbilder ser det ut att vara en blandning av snår och myrar. Samt att det är svårt att uppskatta hur brant det är. På kartor ser det ut som motsvarande upp till Skierfe men det är ju på kartor som sagt. Det verkar dessutom vara några jåkkar att passera.

Vet att det verkar gå båt från Aktse till strax söder om Nammásj men vill nog undvika den.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Bild på Nammásj, sett från södra sidan av Rapadalen.
1731850432179.png
 
Det skall tydligen (inte utan besvär) gå att ta sig ner i Rapadalen från sänkan väster om Skierfe. Det är rejält brant och många höjd meter i sly och stenskrävel. Jag har bara studerat slänten uppifrån och aldrig känt någon lust att ta den vägen oavsett upp eller ner😉
Jag har mött andra vandrare som gått den vägen upp och deras omdöme var att det var det mest fysiskt ansträngande de gjort hittills i sitt liv och ”aldrig mer”.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det skall tydligen (inte utan besvär) gå att ta sig ner i Rapadalen från sänkan väster om Skierfe. Det är rejält brant och många höjd meter i sly och stenskrävel. Jag har bara studerat slänten uppifrån och aldrig känt någon lust att ta den vägen oavsett upp eller ner😉
Jag har mött andra vandrare som gått den vägen upp och deras omdöme var att det var det mest fysiskt ansträngande de gjort hittills i sitt liv och ”aldrig mer”.
”Höga vägen” kan man titta närmare på.
 
Finns ju lutningskart. Denna vägen skulle fungera lutningsmässigt i alla fall.
Visa bilaga 45586
Jo det är den vägen jag syftade på ovan från dalen väster om Skierfe och ner för branten till Rapadalen. Ingen lättpromenerad terräng😉

De jag pratat med har gjort turen medsols, dvs båt in till båtlänningen vid Namnatj tidigt på morgonen för att sedan ta sig vidare mot Nammatj, Skierfe och möjligen Aktse. Det ger ett oberoende av båttur på kvällen och den kan bli sen innan återkomst till Aktse om man tänker göra allt på samma dag.
 
Senast ändrad:
Ja precis, min tanke var att gå västerut från Skierfe och sen vika ner mot Nammásj. Men det kanske är lite väl mycket jobb ändå.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.