Nallo2 eller Marmot Thor 2p?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Guest

Gäst
Playground

krutnisse; sa:
Men har du inte titta på Kaitum, ett supertält enl mig. där 2 personer FÅR plats.

Ska kolla in det. Playground har storrea från och med.. igår och där ingår Kaitum i rean, ska snabbt kolla upp det :]
Vet du om tältet är lätt (ej tungt) och enkelt att sätta upp?

MatildaRuneskjold; sa:
Vilken anses ni vara bäst till svenska naturen under vår- höst- och sommarperiod?

Alla gånger Hillebergs Muddus!
Om du inte tänkt använda det på vintern ovanför trädgränsen så är det ett givet val enligt mig.

Fördelarna har jag räknat upp säkert 20 gånger nu i andra trådar men kan inte sluta förespråka detta underbara tält framföralt för att omdu ska njuta av naturen så bör du vara så mycket ute i den som bara möjligt! Därför är vanliga tält inge vidare i vackert väder när de är "overkill" men bra i otäckt väder när det handlar om antingen liv och lem eller bara bekvämlighet (beroende på vilken nivå man lägger sig på). Men njutningen att ligga och titta på solnedgången medans man somnar väl medveten om att det kan få bli bli både regn och lite blåst utan att man behöver bry sig är underbar!

Om du tycker det är aldeles för tungt eller bara måste ha bågtält (vilket du faktiskt inte behöver under barmarksperioden, inte av någon anledning som som relaterar sig till elementen iaf) så tycker jag du ska satsa på ett nallo2gt och en pressening/tarp att kompletera med de 98% av nätterna du inte behöver slita på tältet.

Re: Playground

MatildaRuneskjold; sa:
krutnisse; sa:
Men har du inte titta på Kaitum, ett supertält enl mig. där 2 personer FÅR plats.

Ska kolla in det. Playground har storrea från och med.. igår och där ingår Kaitum i rean, ska snabbt kolla upp det :]
Vet du om tältet är lätt (ej tungt) och enkelt att sätta upp?

Playgrounds rea frestade för mycket. Hade tänkt komplettera med ett lättare tunneltält nästa vår ... men det blev ett Kaitum till 30 % rea redan igår. Dvs jag har inte hunnit testa det i skarpt läge än. däremot har jag nog ganska god erfarenhet av tält och tältning ... med ett ansenligt antal tältnätter per år. Idag har jag satt upp och tagit ner tältet några gågner för att kolla hur det fungerar och hur enkelt det är. Blev positivt överraskad. Vikten är 2,5 netto och 2,7 brutto ..dvs med allt med. Packvolymen är helt ok ... t.ex. märkbart mindre än mitt Staika. Ser fram emot att få prova det i fält snart.
[Ändrat av tiddelipom 2006-08-26 kl 22:47]

Jag köpte precis ett Kaitum tält efter rekommendationer från folk här på utsidan. Tycker det är otroligt bra än så länge. Blev helt chockad när jag slog upp det första gången, trodde aldrig att det skulle vara så stort :). Och dubbla absider är underbart. Dessutom är det stort nog att få plats med saker även inne i tältet. Dessutom ska ventilationen vara bättre än på Nallo. Och det tåler verkligen regn! Jag och min flickvän var tidigare i somras vid Mt Blanc där vi lånade min brors Northface Tadpole 23 vilket inte fungerade så bra när det regnade kraftigt. Mitt kaitum tält (som också är ett 2 mans tält) känns MYCKET större och tålde allt regn som östes över det på den senaste resan. Köpte mitt från getout.se och då fick man ett footprint på köpte. Rekommenderas!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips