Nallo2 eller Marmot Thor 2p?

Frågan är om du vill ha ett "bombsäkert expeditionstält" eller ett lättviktigt fjälltält.

Jag skulle välja Nallo:

- Du ska bära det (?), och Nallo väger nästan hälften så mycket som Thor. Alternativt kan du köpa ett Nallo 4 för samma vikt.
- Det regnar i Sverige, och Nallo har ihopkopplat inner- och yttertält
- I dåligt väder är 2 bågar som snabbt trycks i från en sida betydligt färre än 6 i ett krok-kanal-öljettsystem.
- Nallo har betydligt större absid än Thor som sägs ha "exceptional vestibule space".
- För vissa är grönt är snyggare än orange. :)

Eftersom Marmot vägrar berätta sina innermått är det svårt att jämföra utrymmet. Nallo är ingen höjdare för folk över 190 cm på grund av dålig fothöjd.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Marmoth Thor är inte ett bra tält i mina ögon, för krångligt att sätta upp, ytterduken går ej ner till marken, det är tungt, jag har haft ett Thor för 3 pers men gjorde mig av med det rätt så snabbt, det hänge med på bara 3-4 turer.
Nallo är lätt men jag upplever att det är lite sladdrigt och prasslar i vind.
MVH /Jesper

Nordesjö; sa:
- I dåligt väder är 2 bågar som snabbt trycks i från en sida betydligt färre än 6 i ett krok-kanal-öljettsystem.
Helt utan jämförelse med något Marmottält, så kan min sambo och jag skryta med att ha satt upp ett Nallo2 på 1:19 minuter, från påsen till färdigt tält säkrat i alla stormlinor. Tror det blir svårslaget med ett 6-bågstält...

Vill man ha ännu mer absidplats (vilket vi t ex ville) så köper man ett Nallo2 GT.

Strykarräven; sa:
Nordesjö; sa:
Helt utan jämförelse med något Marmottält, så kan min sambo och jag skryta med att ha satt upp ett Nallo2 på 1:19 minuter, från påsen till färdigt tält säkrat i alla stormlinor. Tror det blir svårslaget med ett 6-bågstält...

Vill man ha ännu mer absidplats (vilket vi t ex ville) så köper man ett Nallo2 GT.

Inser att de 3 minuter jag skryter med (på min hemsida) att det tog att sätta upp ett Tarptent Cloudburst är lite ynkligt. Måste börja träna.

Är det 1:19/60 minut eller 1:19/100 min :)

Jörgen

Strykarräven; sa:

Precisly - man kan till och med få ett Nallo 4 GT för lägre vikt än Marmots bombskydd.

Men sen får vi inte glömma att det finns alternativ (på tunneltält) från till exempel Vaude, Fjällräven, Bergans och andra.

NUI; sa:
Inser att de 3 minuter jag skryter med (på min hemsida) att det tog att sätta upp ett Tarptent Cloudburst är lite ynkligt. Måste börja träna.

Jörgen
Såklart räknat i hederliga sekunder, 1:19/60.

Men kom ihåg att du är ensam när du sätter upp ditt tarptent, förutom att två personer jobbar dubbelt så fort som en så får man en del synergieffekter (typ sträckning av tältet etc). Och, detta var naturligtvis i finväder. I full storm tar man det nog försiktigare och det tar längre tid.

Strykarräven; sa:
NUI; sa:

Jörgen
Såklart räknat i hederliga sekunder, 1:19/60.

Men kom ihåg att du är ensam när du sätter upp ditt tarptent, förutom att två personer jobbar dubbelt så fort som en så får man en del synergieffekter (typ sträckning av tältet etc). Och, detta var naturligtvis i finväder. I full storm tar man det nog försiktigare och det tar längre tid.

Du är alldeles för blygsam...
Jag tror jag tar tillbaka min utmaning. Eftersom det var 19/60 vågar jag inte ens ta upp det hela med frugan...

Jörgen

Men Cloudburst har väl inte bågkanaler som är slutna i ena änden?
Det gör ju stor skillnad om man slipper joxa fram och tillbaka mellan tältets långsidor, så du behöver inte vara ledsen, Jörgen.

Nordesjö; sa:
Men Cloudburst har väl inte bågkanaler som är slutna i ena änden?
Det gör ju stor skillnad om man slipper joxa fram och tillbaka mellan tältets långsidor, så du behöver inte vara ledsen, Jörgen.

Du är snäll du. Trodde det var jag som höll på att bli gammal. Skall nog prata med frugan...

Nej, Cloudburst har öppna kanaler och bågspetsarna placeras i ett band med en öljett

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips