Nallo/ Nallo GT

Hej!
Jag har lite funderingar angående vilket nallo som är lämpligast. Jag har både tittat på Nallo 3 och dess GT version,men vet inte vilket av dessa som blir bäst. Om man är 3 stycken i tältet kan man då ha packningen utan GT absid och hur går det med matlagning? Om det ska användas vintertid är det bäst att ha GT absid om man är 2 personer? Kan man vara 3 stycken vintertid med GT absid? Jag har använt sök funkion men det kommer upp för mycket för mig att läsa igenom.

// Mattias

Hej!
Jag har lite funderingar angående vilket nallo som är lämpligast. Jag har både tittat på Nallo 3 och dess GT version,men vet inte vilket av dessa som blir bäst. Om man är 3 stycken i tältet kan man då ha packningen utan GT absid och hur går det med matlagning? Om det ska användas vintertid är det bäst att ha GT absid om man är 2 personer? Kan man vara 3 stycken vintertid med GT absid? Jag har använt sök funkion men det kommer upp för mycket för mig att läsa igenom.

// Mattias

Som jag förstår det vill du kunna vara 3 personer på vintertur. Då är det GT som gäller imho

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Som jag förstår det vill du kunna vara 3 personer på vintertur. Då är det GT som gäller imho

Eller kanske ett Nallo 4? Bredden ger en gigantisk absid, plus mer innerutrymmen med alla vinterprylar. Och om man är 2 pers på sommaren så kan man måla upp linjer på golvet och spela volleyboll :)

Jag håller med Alven!

När det gäller Nallo är viktskillnaden egentligen så liten mellan ett Nallo 3 och ett Nallo 3 GT att jag inte hade tvekat att ta den rymligaste varianten, eller t.om, som jag gjorde, ett Nallo 4 GT, som inte heller är speciellt tungt! Ett annat argument för det är att Nallo sluttar ganska kraftigt nedåt i bakändan, att tänka på framför allt om man planerar vinterturer med ett par andra personer. Det är bekvämt att ligga tre vuxna i ett Nallo 4 GT på vintern, man kan gräva en rymlig grop i ingången och det blir mycket enkelt och behagligt att sitta och laga mat i absiden. Det är säkert möjligt att ligga tre i ett 3 GT också, men det blir nog bra mycket trängre.

För några veckor sedan var jag på vintertur med en kille som insisterade på att vi skulle ta hans 3-mans tält (en av de prisvänligare Helsportvarianterna) med GT-liknande absid, som han inte hade fått prova ut ordentligt. Vi var bara två, men efter att ha bökat runt en del, fått kramp i baksidan av låret, och vält ut ett par kaffekoppar, ångrade jag ändå att jag inte hade insisterat mer på att ta med det stora Nallo't, som dessutom hade varit några hekto lättare!

Det enda problemet med ett större Nallo - förutom för de extremt viktkänsliga - som jag ser det, är att det några gånger kan bli lite svårare att hitta en perfekt plats att slå upp det (men det har inte hänt mig ännu!).

Stefan

Tycker att Nallo 3GT ger bra plats till 2 pers.
Själv skulle jag aldrig köpa utan förlängd absid.

/Ulf

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips