Någon som vet vad det är för sovsäck jag fyndat på loppis

Det står "Point five, fjällräven" på den. Den väger ca 1600g. Den har en dunfylld kanal som man knäpper fast över dragkedjan med tre knappar. Jag bifogar tre bilder på den. Jag undrar om ni vet något om den ? komfort-temp ? modell ? årgång ? mm.
Tacksam för hjälp.

Bilagor

• DSC_0030.jpg
    DSC_0030.jpg
    59.5 KB · Visningar: 2,045
  • DSC_0028.jpg
    DSC_0028.jpg
    55.2 KB · Visningar: 1,555
  • DSC_0029.jpg
    DSC_0029.jpg
    66.7 KB · Visningar: 1,649
Point five var en Fjällrävenserie på början av 2000 talet. Fick en dunjacka i serien.
1600 g totalt borde vara en -5 graders säck om den inte är extremt stor.
Burne är Fjällrävenkatalogsamaren.

go tur

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tackar för hjälpen, med lite tur så ser Brune det här och bidrar med ännu mer info.

Var broschyrsamlare/katalogsamlare är den rätta benämningen.

Mina bokhyllor blev överfulla av nya böcker, så jag slängde för några år sedan så gott som alla broschyr & kataloger från Fjällräven, Nordiska Fjäder (Caravan sovsäckar), Klättermusen, Hilleberg, Polar, Tierra, Skandinavisk högfjällsutstyr (norsk), Svima, diverse kajaktillverkare och kanske några till som jag inte kommer ihåg just nu.

Likaledes åkte 1 hyllmeter av Utemagasinet, någon hyllmeter fototidningar + Fart & Fläkt (någon som minns?) + Skid & Fjällmagazinet (någon som minns?) + Åka skidor + MTB-tidskrifter, Surfsport säkert några fler tidskrifter till pappersåtervinningen.

Edit;
En rätt stor hög med Friskispressen, möjligen hette tidningen ”Friskisfolket” i början åkte också med till pappersåtervinningen när jag var i städtagen
Per

Tjocklek = temp

Angående temperatur så är det ju i princip (så länge den passar och sluter tätt) bara beroende av tjockleken. Alltså en 15 cm tjock sovsäck är lika varm som en annan 15 cm tjock sovsäck oberoende av fabrikat. Jämför (tjocklek) med andra du har hemma och kolla t.ex. Western Mountaineering som anger tjocklek (och så klart temp) för alla sina modeller.

Ja men bara om loftet är fluffigt , om loftet från en 30cm tjock(stöddig komforttemp...) sjunkit till 15cm så är inte isoleringen lika bra som en 15 säck som har fluffigheten kvar.

Densiteten i material har ökat i materialet liksom dess värmeledning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips