Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis

. Ska försöka väga den med någon annan våg också
Jag testar ibland min digitala köksvåg hemma med vad som står på kassakvittot när jag köpt mat som potatis, bananer, äpplen, apelsiner och tomater. Matbutikernas vågar ska vara noggranna (krönta).

Någon gång för rätt många år sedan hade jag med mig något till mataffären och vägde det på självskannigsfruktvågen

Jag testar ibland min digitala köksvåg hemma med vad som står på kassakvittot när jag köpt mat som potatis, bananer, äpplen, apelsiner och tomater. Matbutikernas vågar ska vara noggranna (krönta).

Någon gång för rätt många år sedan hade jag med mig något till mataffären och vägde det på självskannigsfruktvågen
Smart, ska testa kalibrera vågen med en liter vatten 👍😉

Nu har jag kollat lite längre när i bokhyllan - kom över en Haglöfs katalog från 2000.
Nya loggan, men ända tror jag vi är ganska nära...
Där finns en sovsäck som passar även bättre än Grand.

Ultradown #40
Facksydd avancerad expeditionssovsäck, fylld med ca 1300g gåsdun 95/5 (Fillpower 800). Blixtlås med dubbla termoklaffar. Termokrage för att undvika kallras.
Formsydd termohuva med elastisk justering. Ytterväv i lätt och duntät Gore Dryloft, som är helt vindtät, har hög vattenavstötande förmåga och hög ånggenomsläpplighet. Pertex innerväv. Halvlånga blixtlås för att minimera risken för värmeläckage.
Mått: 220 x 85 cm
Ligglängd: Ca. 190 cm
Vikt: Ca 2000g
Färg: Mörkblå
Temperaturgräns/Komforttemperatur: -40°C/-30°C (Kannske inte längre aktuell efter 20 år ;))

Rek pris t.o.m 31/7-00: 4695 SEK

Så troligen är sovsäcken från tiden 1999/2000, efter tryck av 1999 katalogen (om den inte bara saknas p.g.a årstiden) men innan logga-byten för 2000 katalogen.

Jag testade precis vågen genom att väga 2l vatten, den visar rätt. Men märkte samtidigt att jag hade med packpåse i vikten sist. Så jag vägde om den, och den väger 1960g. Så nu verkar ju allt stämma med Ultradown #40. Har du möjlighet att fota broschyren och posta bilderna ? Och verkligen tack för all hjälp👍

Jag testade precis vågen genom att väga 2l vatten, den visar rätt. Men märkte samtidigt att jag hade med packpåse i vikten sist. Så jag vägde om den, och den väger 1960g. Så nu verkar ju allt stämma med Ultradown #40.
Även med 2150g skulle jag inte vara tveksamt. Vikten stämmer ju aldrig precis, jag har läst för några år sen att +/- 10% är helt normalt.
Har du möjlighet att fota broschyren och posta bilderna ? Och verkligen tack för all hjälp👍
Självklart. :)
Jag har scannat de tre sidor som visar mest information om dunsovsäckor i katalogen.
Haglofs_2000_1.jpg Haglofs_2000_2.jpg Haglofs_2000_3.jpg

Henning

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips