Köpt sovsäck-hur vet jag tempen?

Hejsan! Har hunnit med att både testa *och* varit ute. Först testet, tog en madrass, det var 5 plus den natten, och det gick hyfsat, inte bekvämt men sov skapligt.

Så på en impuls stack jag iväg med cykeln i torsdags, mitt schema är så fullt senare och vädret ska bli kallare. Det blev jobbigare än väntat då vissa bussar inte accepterade cykel så det blev mer cyklande och vandrande än jag tänkt, men skitsamma, till huvudsaken: Glasskogen verkar kallare än Glava, definitivt mer vinter där än vår, kanske ligger det högre upp? Hade termometer med, på natten var det som minst 2 minus. Det var en jävligt jobbig natt, det gick, men fick inte många timmar. Överkroppen gick hyfsat men fötter och ben blev så kalla så till slut klev jag upp kl 5. Nu sov jag i ett vindskydd, valde bort stugan, det kändes som fusk och luktade apa i den. Men tyvärr blåste det nästan rakt in i vindskyddet, det hjälpte givetvis inte värmekänslan.

Underlaget: köpte det där på teamsportia, 25mm, självuppblåsande. Felet är bara att det inte blåste upp sig, blev knappt 1cm, ett skämt : (

Om ni undrar vad jag tyckte: trots fysiskt eländig upplevelse, japp, me like : ) Fantastisk känsla där ute, helt tyst och öde, skulle verkligen vilja sticka iväg på nåt långt, men om jag får möjlighet får vi se. Helst lite varmare temp än detta...

Saker att fixa till nästa gång: viktminskning, ändå var det här lätt packning. Men hur åstadkommer man det utan att punga ut stora summor för superlätta sovsäckar, tält osv? Har ingenting så jag börjar från scratch. Hur får man upp värmen efter en kall natt? Kläderna är ju iskalla de med.

Underlaget: köpte det där på teamsportia, 25mm, självuppblåsande. Felet är bara att det inte blåste upp sig, blev knappt 1cm, ett skämt : (
Självuppblåsande är ett missvisande namn.
Du behöver hjälpa det med att fylla på mer luft. Att bara öppna ventilen brukar inte räcka.
Jag vet att en del hävdar att man inte ska blåsa med munnen och fylla på med luft som är lite fuktig för den kan skapa dålig lukt, i värsta fall mögel, men jag har aldrig haft problem med mina luftmadrasser pga detta. (Therm-A-Rest och ett Pacific Outdoor.)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Luftpumpar finns som korvar, i plast, gummi.
Lägg dig lätt mätt och varm, nykissad.
I sovsäcken har jag lovsäckslakan i tunnt siden, på mig ett torrt underställ, rena yllestrumpor och nattbalklavan, är det riktigt svalt ute, fingervantar. Dunjackan uppknäppt nära för att förstärka sovsäcken, ryggsäcken, tömd för att kunna förstärka fotdelen av sovsäcken.
Rimligare pris på lättare friluftsgrejor, reatunnor, begagnademarknaden, loppisar etc. Redan egen import inom EU brukar betyda ca 40% billigare om du är kritisk och bestämd.
Morgonvärmen får man upp med gymnastik och varm frukost.
go tur

Okej, då har jag inte fattat det med blåsningen : ) Dumt.

Dunjackor är inte helt billiga... för övrigt vägrar jag av principskäl att köpa något med dun i. Men sticker jag till senvår/sommar på någon längre tur vill jag ändå ha en lättare sovsäck, om inget annat för att ta mindre plats, den här är jäkligt bulkig nerpackad.

Hur får man upp värmen på kläderna då? Ja förutom att lägga dem lite lätt bredvid brasan, det gjorde jag med de svettiga plaggen (nackdelen med det är att allt sen luktade sur veds-rök ; ). På morgonen fick jag aldrig igång brasan på allvar, så gav upp eftersom jag ändå skulle knalla iväg.

Det är bara bra att du inte vet "tempen" på säcken. Då får du utforska det själv. Många fokuserar för mycket på tempgränsen.
Det är så många faktorer som påverkar värmen. Samma säck kan vara perfekt vid -5 å sedan kall vid noll en annan dag. Liggunderlag, tält, kläder, trötthet, antal personer i tältet, vindskydd, blåst, mössa etc spelar också in.

Självklart. Jag "dansade" mig varm innan jag kröp ner, hade bra underställ, och mössa. Men jag var ensam, det blåste rakt in, och underlaget var ett fiasko. Men bättre förhållanden så skulle sovsäcken funka bättre. Jag måste ändå säga jag är positivt överraskad av den, det blev inte så lyckad natt men om inget annat, att ha en iskall vind rakt in gör ju inte saken bra. Så om jag ger mig ute senare i vår och det kanske är 5 plus på nätterna ska det vara mindre problem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips