Någon som provpaddlat nya Point65 XP18?

Men här är i alla fall en av de med bäst knäutrymme som jag provat ;-)

Bra roder (underliggande i det här fallet), mycket enkel justering av pedaler och en sits som passade min rumpa.
 

Bilagor

  • P7030066.jpg
    P7030066.jpg
    21.6 KB · Visningar: 1,638
För att återkomma lite till Point65 och roder, tredjepartsleverantören då det gäller rodersystem pedaler, skeddor etc verkar vara CypeGear, http://cypegear.com. Tyvärr har de bara en sorts pedaler att välja på, så vill man ha nåt annat får man nog göra lite egna anpassningar.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
För att återkomma lite till Point65 och roder, tredjepartsleverantören då det gäller rodersystem pedaler, skeddor etc verkar vara CypeGear, http://cypegear.com. Tyvärr har de bara en sorts pedaler att välja på, så vill man ha nåt annat får man nog göra lite egna anpassningar.

Går ju relativt lätt att montera Lettmanns pedalställ, har själv gjort det på Trappers nya Royal ;)

/Janne
 
Går ju relativt lätt att montera Lettmanns pedalställ, har själv gjort det på Trappers nya Royal ;)

/Janne

Jo det är ju inte så svårt att göra diverse modifieringar, det är väl mest det att många liksom tvekar att börja limma skruva och skära i en nyköpt kanot som man dessutom kanske hoppas kunna sälja sen med gott andrahandsvärde.

Vissa modifieringar går ju göra utan ingrepp dock, om man kan fästa sina favorit-pedaler/säten etc på originalfästena. För min Epic 18x funderar jag på att göra en "sätesadapter" så jag kan montera in Nelo-säten. Originalsätet i Epicen är för mig ögonblicklig träsmak, har inte vart med om liknande. Det blir antingen att byta säte eller sätta i nån bra vaddering.
 
Killarna på kajakcenter som körde en Speedliner i dalsland kanotmaraton löste det genom att montera in ett säte från motionskajaken Lettmann Streamliner (lite hantverk behövdes för att få den på plats). Sidvidskänsligheten i Speedlinern har jag också reagerat på, men jag tycker det överlag är en riktigt fin kajak, ingen kajak är ju bäst på allt. Fören på XP18 ser för övrigt ganska hög ut den också så kanske har den liknande problem.

VKV-kanoterna har jag personligen varit lite tveksam till, men jag har bara paddlad VKV 101 så egentligen borde jag hålla käft :). Formspråket tilltalar mig inte riktigt och jag får känslan av att skrovdesignerna är lite ålderdomliga, dvs inte så mycket datorstödd design för att få fram optimala kompromisser. Jag tycker till exempel inte det är så kul att paddla en rank kajak som är långsammare än en annan som är mer stabil. Jag imponeras dock av integriteten hos personerna bakom företaget och kvaliteten på båtarna verkar tveklöst vara mycket hög. Lite häftigt att de vågar sälja superbilliga Seabird Designs-kajaker parallellt med sina egna, visar att man tror på sina egna produkter och att kvalitet kan sälja...

VKV 101 är en helt annan kajak än Seagull, går inte att jämföra. En 101:a är för liten för de flesta över 180cm och har ganska dålig volym. Sittbrunnen är för att vara motionsstuk ganska kort.

Seagull har mycket volym, paddlare under 180cm brukar tycka att det är lite badkar över dom. En havskajak med cockpiten lånad frän racing sidan, samt med bra mothåll för fötterna.
 
VKV-kanoterna har jag personligen varit lite tveksam till, men jag har bara paddlad VKV 101 så egentligen borde jag hålla käft :). Formspråket tilltalar mig inte riktigt och jag får känslan av att skrovdesignerna är lite ålderdomliga, dvs inte så mycket datorstödd design för att få fram optimala kompromisser. Jag tycker till exempel inte det är så kul att paddla en rank kajak som är långsammare än en annan som är mer stabil. Jag imponeras dock av integriteten hos personerna bakom företaget och kvaliteten på båtarna verkar tveklöst vara mycket hög. Lite häftigt att de vågar sälja superbilliga Seabird Designs-kajaker parallellt med sina egna, visar att man tror på sina egna produkter och att kvalitet kan sälja...

Om man tittar på VKV Anita och Lisa så är de moderna varianter av Sven Thorells "Åland" från 1916. Här kan man kalla linjen för skandinavisk skärgårdskanot. Vänder du på en Offshore eller Elite så skiljer bottenformen inte så mycket från ursprunget heller.

Vänd så på en havskajak av den engelska modellen så får du ofta se en annan form. Lägg en sådan botten bredvid en skärgårdskanot och jämför.

Commandern jag paddlar nu skulle kunna sägas vara ytterligare en utveckling av den skandinaviska skärgårdskanotsformen. Inga konstiga knyckar utan rena linjer som inte bromsar. Styra får man göra med rodret - som i Commandern funderar bra. Det är monterat nära aktern så inte vattnet bromsar i onödan när huvudet går ner i fart.
 

Bilagor

  • Roder.jpg
    Roder.jpg
    26.2 KB · Visningar: 1,519
Ta ut kajaken på något lopp med en normal motionär vid paddeln så får vi se om den är snabb eller inte. Ofta tål inte "snabba nyheter" att jämföras, utan man måste ha någon köpt elitkanotist för att det skall se lika bra ut som det lät ;)
 
Att surfskidor inte har styrpinne sägs vara att styrpinne inte är så bra i grov sjö. Jag tror iofs att det har mer med tradition än prestanda att göra. Jag tror inte det spelar så stor roll om man har styrpinne eller pedaler, det viktiga är att det finns en fotbräda över hela kajakens bredd och att man kan ha fötterna nära mitten. Pedaler på sidan blir mindre bra, kraften hamnar ute på sidan av skrovet och knäna kan hamna lite snett (jag som har dåliga knän får ont i knäna då).
Du får testa en surfski så förstår du varför de ser ut som de gör. En förklaring från min sida och sedan får du avgöra ifall det är rimligt.

1. Surfskis har ett stort underliggande roder som möjliggör surf med vågor snett bakifrån.
2. Surfskis är konstruerade för snabba vågor och kan komma upp i farter över 20 km/h
3. Fart och stor hävarm ger stort moment som fortplantar sig upp i styrsystemet. Tänk dig trycket i styrpinnen!! Att trycka med fötterna är det enda rätta.
4. En surfski behöver större roderutslag än en racer. Styrpinnen hänger inte med här.
5. Styrpinnen tar större plats än pedalställ och sittgropen skall vara så liten som möjligt i en surfski. Du vill inte ha extra mycket vatten i brunnen och vatten stänker in nästan hela tiden.

Varför har inte racers pedalställ? De har vanligtvis inte behov av lika yviga roderutslag. Fråntrampet blir också lite bättre med fotens framdel.
 
VKV 101 är en helt annan kajak än Seagull, går inte att jämföra. En 101:a är för liten för de flesta över 180cm och har ganska dålig volym. Sittbrunnen är för att vara motionsstuk ganska kort.

Seagull har mycket volym, paddlare under 180cm brukar tycka att det är lite badkar över dom. En havskajak med cockpiten lånad frän racing sidan, samt med bra mothåll för fötterna.

Tanken var väl inte att jämföra dem, jag mer bara tycker mig se överlag hos modellerna att när skroven designats är det kanske inte den senaste datormodellerna som använts för att optimera så bra som möjligt efter givna designparametrar. Det finns många exempel på äldre skrov som är både rankare och långsammare än mer moderna. Sen kan man ju förstås ändå gilla karaktären på ett äldre skrov, hur det beter sig när man kantar det osv, men är man ute efter en snabb havskajak då är det typ två saker man tittar på gällande skrovform 1) vad är den minsta stabilitet jag behöver för min förmåga och användningsområde? och 2) vilket skrov med den stabiliten är snabbast? Och då blir det i regel nånting långt, rundbottnat swede-format och roderstyrt. Snabba skrov har funnits ett tag, men då har de varit omänskligt ranka, det som jag tycker mig se vara rätt nytt är väldigt snabba skrov som tillhandahåller god stabilitet.

XP18 är ju just ett exempel på detta - skrovet är både stabilare och snabbare än den äldre XP. Nu verkar inte XP18 vara rundbottnad och inte så mycket swede-formad så jag misstänker att det finns snabbare båtar med motsvarande stabilitet out there. Det ska bli intressant att få lite hard facts på det så småningom...
 
Epic som tillverkar surfski, havskajaker och racer har valt styrpinne på racern men pedaler på de övriga. Fast pedalerna på havskajaken är av samma modell som på surfskin och inte de veka sidomonterade plastbitar man ofta ser i havskajaker.
 
Tanken var väl inte att jämföra dem, jag mer bara tycker mig se överlag hos modellerna att när skroven designats är det kanske inte den senaste datormodellerna som använts för att optimera så bra som möjligt efter givna designparametrar.

Ett problem med de flesta datordesignprogram är att de bygger på de "gamla" Kaperformlerna. De fungerar tydligen bra för mer traditionella skrov men fungerar inte så bra när måtten blir 5,5 x 0,55m. Då krävs det komplettering av empirisk erfarenhet som det bara är ett par stycken i Sverige som har.
 
Du får testa en surfski så förstår du varför de ser ut som de gör. En förklaring från min sida och sedan får du avgöra ifall det är rimligt.

1. Surfskis har ett stort underliggande roder som möjliggör surf med vågor snett bakifrån.
2. Surfskis är konstruerade för snabba vågor och kan komma upp i farter över 20 km/h
3. Fart och stor hävarm ger stort moment som fortplantar sig upp i styrsystemet. Tänk dig trycket i styrpinnen!! Att trycka med fötterna är det enda rätta.
4. En surfski behöver större roderutslag än en racer. Styrpinnen hänger inte med här.
5. Styrpinnen tar större plats än pedalställ och sittgropen skall vara så liten som möjligt i en surfski. Du vill inte ha extra mycket vatten i brunnen och vatten stänker in nästan hela tiden.

Varför har inte racers pedalställ? De har vanligtvis inte behov av lika yviga roderutslag. Fråntrampet blir också lite bättre med fotens framdel.

Det låter väldigt rimligt... om jag vågar ska jag testa en surfski nån gång i stora vågor. Jag kör inomskärs så länge och arbetar uppåt. Krabb sjö med vågor från flera håll samtidigt är än så länge tillräckligt spännande för mig... hehe. I Epic 18x som har bräda och pedaler kör jag ändå med fotens framdel, pedalerna styr jag med tårna. Men som du säger skulle det nog inte funka på en surf-ski. Känns som styrpinne skulle vara lite mer smooth hursomhelst 18x, om jag känner mig händig nån gång kanske jag byter ut pedalerna. Om kajaken är bred går det att göra ganska rejäla roderutslag även med styrpinne, men ICF-kajakerna är så grymt smala framme vid styrpinnen att det inte finns så mycket utrymme att vrida pinnen mycket, man kan inte flytta foten tillräckligt långt åt sidan helt enkelt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips