Någon som provpaddlat nya Point65 XP18?

Har blivit av med ett underliggande roder en gång, det var nära stenig strand och vid några svall "backade" jag av rodret mot en sten på lagom djup... Det var klantigt; att överhuvudtaget befinna sig där, då. Men i övrigt kan jag väl säga att det var lätt gjort och en fena hade inte räddat rodret. Tror att många släproder hade kunnat klara detta - även om det var en smäll från fel håll även för ett släproder.
Kajaken klarade dock detta utan vidare, det var bara roderaxeln som gick.
 
Är det någon som har provat XP18? Jag har bara kikat lite på den på land i Point-butiken.

Den är nästan helt platt i botten från för till akter. Kanske inte den form som anses vara snabb, men det kanske går det med.
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Bilagor

  • X bryter paddel.jpg
    X bryter paddel.jpg
    73.3 KB · Visningar: 1,658
En kajakdesigners bekännelse del 2

Som skapare av XP18 har jag naturligtvis provpaddlat den. Ta vad jag har att säga med en nypa salt, om ni vill, men jag skall försöka vara helt ärlig.

När jag designade kajaken hade jag stabilitet som en viktig parameter samtidigt som jag ville att den skulle vara lättsvängd genom kantsättning. Den är mycket kul och lättsvängd att paddla utan roder. Dessutom ville jag ha tight paddelisättning. Stabil och smal ledde till att kajaken har ganska platt botten. Teoretiskt är runddbottnade kajaker snabbare, men i stökigt vatten är stabiliteten en viktig faktor. Se hur Nordic Kayaks Fusion, som är designad för att vara en snabb surfski, ser ut i genomskärning. Den är ganska lik XP18.

Kajaken är först och främst en havskajak med mycket goda packegenskaper. (just nu paddlas en XP18 från Köpenhamn till Stockholm med 85 kg extra last.)

Är XP18 snabb?
Jag läste en test om Reval Commander S-type, som anses snabb, där före detta Olympiern Jonas Fager snittade 9,9 km/h. Jonas har avsevärt mycket mer power i sin paddling än jag men första gången jag testade en färdig XP18 var Stockholms kanotmaraton. Då snittade jag 9.6 km/h helt otränad utan roder inklusive en massa strul i starten.

Hur klara den vågor och vind?
För att svara på någons tidigare inlägg så är ingen kajak fallgirig i fart, om den inte är fullständigt felkonstuerad. Att ha lite extra volym i fören minskar lovgirigheten, vilket gör den mer balanserad.
XP18s för tar vågorna mycket bra och man går tort genom de flesta vågor. På Stockholms kanotmaraton gick jag rakt igenom en våg 3 meter bakom en skärgårdsbåt. Sittbrunnskapellet var då för tillfället inte på plats. Utan överdriftt fick jag mindre än en deciliter vatten i sittbrunnen.
Den tar surf mycket bra. Jag har haft ett par sköna 30-40 meters surfar.
Paul Rosenquist paddlade XP18 ett par mil i öppet vatten där det blåste 13 m/s. Han påstod sig ha nästan lika kul som i sin surfski.

Övrigt kan jag bara säga att är tacksam för alla synpunkter, och jag håller med i många kommentarer.
 
Tack för ditt svar Magnus. Gällande fartjämförelsen med Reval Commander kan jag komplettera lite. Jag har själv en Commander och har kört den på havsrundbana några gånger. Farten brukar ligga kring 10 km/h i snitt över 25 km. Upp till 10.5 km/h går den ganska lätt, men sedan ökar motståndet ordentligt. Vet inte varför Jonas fick så låg snittfart, han är som du säger flera snäpp vassare än oss vanliga motionärer.

Är XP18 i produktion eller är det bara prototypkajaker Pampas centrat har?
 
Som skapare av XP18 har jag naturligtvis provpaddlat den. Ta vad jag har att säga med en nypa salt,
Jag läste en test om Reval Commander S-type, som anses snabb, där före detta Olympiern Jonas Fager snittade 9,9 km/h. Jonas har avsevärt mycket mer power i sin paddling än jag men första gången jag testade en färdig XP18 var Stockholms kanotmaraton. Då snittade jag 9.6 km/h .

Ta även mitt svar med en nypa salt;)
Tycker man kan paddla mkt långa sträckor med Commandern med ett snitt på ca 9.5km/tim (typ Orust runt) som oxå gjorts å då med 30kg packning!!!
Vet även att en Commander på DKM+ i år fick tiden 5:23 alltså ett snitt på över 10.0km/h på 55km med lyft å allt ;)

/Janne
 
Är XP18 snabb?
Jag läste en test om Reval Commander S-type, som anses snabb, där före detta Olympiern Jonas Fager snittade 9,9 km/h. Jonas har avsevärt mycket mer power i sin paddling än jag men första gången jag testade en färdig XP18 var Stockholms kanotmaraton. Då snittade jag 9.6 km/h helt otränad utan roder inklusive en massa strul i starten.
Övrigt kan jag bara säga att är tacksam för alla synpunkter, och jag håller med i många kommentarer.

Tiden 1:35:21 på SKM:s 15 km ger 9,44 km/h. Enligt vanligtvis välunderrättade människor i Brunnsviken träningspaddlar MdB där så helt otränad är han nog inte...

Jonas snitt på 9,9 i Commandern är inte tävlingstempo utan inkluderar diverse stopp för vätska, justeringar, njuta av naturen osv. Detsamma gäller mitt snitt på 9,3 km/h som står i samma artikel. Med vingpadddel och mer vana vid Commandern ligger jag nu på 9,9 km/h i tävlingstempo på milen. Och jag träningspadddlar inte i klubb utan plaskar runt på egen hand även om jag är medlem i klubb.
 
Rolf Högnert som paddlade en Commander type-S i DKM+ i år hade ett snitt på 10,7km/h till Gustavsfors en sträcka på exakt 35km! Då Rolf valde ha sällskap med sin kompis så gick det lite långsammare i motvinden till Bengtsfors! Snittet på 55km blev 10,2km/h ;)

/Janne
 
Oavsett vilken kanot man sitter i så tror jag att upp till 6 km/h hänger de flesta med en kort stund, över 7 km/h börjar det bli jobbigt/svårt för de otränade och över 8 km/h är både träning och kanotval viktigt. Säger man annat så är det risk att många blir besvikna när de provar...
 
En hobbykajakdesigners frågor..

Hej Magnus!

Det är kul med lite nytänkande bland kajakbyggarna och Reval som har nämnts innan tycker jag har lyckats mycket bra med sin Extreme/Commanderserie. Aningens tunga och dyra kanske men annars en schyst kombination av form & funktion.

Tyvärr är jag inte riktigt lika säker på Point65 XP18. Men eftersom jag är rätt nyfiken på hur du tänkte när du ritade den skulle jag verkligen uppskatta om du ville kommentera lite frågor, när du ändå är på tråden liksom..

Är XP18 avsedd som skädda eller roderkajak? Det är väldigt svårt att få till en bra kombination och vad jag känner till så finns det inga riktigt bra exempel. Om du ska ha en bra funktion på rodret så krävs det att fören biter ordentligt, så rodret har något att jobba med (annars kasar bara kajaken i sidled..) - men en greppande för är inte så kul på en skäddakajak..

Varför en platt botten på en kajak som är 54 bred? Stabilitetsskäl..? På plattvatten är 54 cm nog att betrakta rätt stabilt för de flesta kajaker. I vågor däremot så rör ju sig en rundbottnad kajak betydligt mer förutsägbart än en plattbottnad. Med mindre våt yta.

Det stora förskeppet? Visserligen så blir kajaken inte så lovgirig och dyker inte lika mycket i sjö som du säger, men går stampigare, och vindmotståndet..? Eftersom för och akterskepp har så stor skillnad i höjd misstänker jag att den blir svårjobbat i hårt väder. Särskilt när du ska lova upp mot vinden (och du har mer vind än sjö..), vilket kan vara knepigt i de flesta kajaker.

Sen lite annat löst gnäll.. Säkerhetslinor försänkta i däcket gör inte så stor nytta va..? Eller hur greppar man dom när det är kallt och man har handskar på händerna. Två färger är snyggt men ett elände när man ska reparera. Vikten - 25 kg utan luckor och roder på en kajak som ska vara snabb.

På det hela taget lite för mycket form och för lite funktion alltså..

Som sagt, inte helt positiv kanske men det vore jättekul om du hade lust att svara. Och för att förekomma alla, nej jag har inte provpaddlat den och det är fullt möjligt att jag egentligen inte har en aning om vad jag säger..

/ Ulf
 
En lite generell fråga; varför uppger man överhuvudtaget vikten utan luckor och roder på vissa kajaker?

Om rodret och dess tillbehör är tillval kan jag förstå, men jag har ju aldrig sett nån paddla utan luckor. Betyder förresten utan luckor också utan sargar?
 
Hej Magnus!

Det är kul med lite nytänkande bland kajakbyggarna och Reval som har nämnts innan tycker jag har lyckats mycket bra med sin Extreme/Commanderserie. Aningens tunga och dyra kanske men annars en schyst kombination av form & funktion.

/ Ulf

Min Commander väger exakt 23,15kg med roder,luckor,inbyggd kompass fotpump,tycker det är rätt ok faktiskt ;)

/Janne
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips