Någon som provpaddlat nya Point65 XP18?

Min Commander väger exakt 23,15kg med roder,luckor,inbyggd kompass fotpump,tycker det är rätt ok faktiskt ;)

/Janne

Med den utrustningen så är det betydligt bättre än jag trodde - men för att komma upp till rätt ok skulle jag nog helst vilja komma ner till närmare 20 kg nånting va.. ;)

Fast jag har ju å a s inte vägt min egen senaste..

/ Ulf
 
Håller med om att man känner skillnad på 23,5 och 20 när kajaken ska upp på ett högt biltak!
Men å andra sidan är det ju inte fel att väga för att få en rätt uppfattning.
Hade en gång en XP som var mer än 3 kg tyngre än specifikationen.

En låg bil är förresten nästan lika bra som en lätt kajak! :)
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Välunderättad?

Tiden 1:35:21 på SKM:s 15 km ger 9,44 km/h. Enligt vanligtvis välunderrättade människor i Brunnsviken träningspaddlar MdB där så helt otränad är han nog inte...

Här var det en som kollar upp mina förehavanden! Men dina vanligtvis välunderättade källor är nog lite förlegade. Jo jag har varit med några gånger på BKKs motionsträning på onsdagar fram till SM i surfski 31 august 2008. Ett SM som jag kom sist i och Jonas Fager vann. I år har jag nog paddlat ca 10 gånger, ty jag har varit så upptagen med att ta fram nya modeller åt Point. Inför SKM i år hade jag paddlat en gång månaden innan. Dessutom var jag lite krasslig. Jag paddlade mest för att njuta av en första tur i en kajak som kom till Sverige dagen innan.

Att jämföra olika kajaker med olika paddlare är omöjligt, men på grund av att Revalen är 20 cm längre så borde den ha en topphastighet som är 0.2 knop snabbare. Erik undrade om XP18 var snabb, mitt svar var att den är mycket stabil och har en snabbhet i parritet med Reval Commander Type-S.
 
Att jämföra olika kajaker med olika paddlare är omöjligt, men på grund av att Revalen är 20 cm längre så borde den ha en topphastighet som är 0.2 knop snabbare. Erik undrade om XP18 var snabb, mitt svar var att den är mycket stabil och har en snabbhet i parritet med Reval Commander Type-S.

Det är ju faktiskt rätt svårt att jämföra "kanoternas hastighet" , t o m när man själv sitter i dem och gör jämförelsen. Antar att du fått tid att paddla XP18 mycket efter SKM. Hur mycket har du paddlat Commandern?
 
Senast ändrad:
Några svar

Hej Magnus!

Det är kul med lite nytänkande bland kajakbyggarna och Reval som har nämnts innan tycker jag har lyckats mycket bra med sin Extreme/Commanderserie. Aningens tunga och dyra kanske men annars en schyst kombination av form & funktion.

SVAR: Är en frontlucka på en diameter 20 cm och ingen fika lucka att beteckna som en schyst funktion?

Tyvärr är jag inte riktigt lika säker på Point65 XP18. Men eftersom jag är rätt nyfiken på hur du tänkte när du ritade den skulle jag verkligen uppskatta om du ville kommentera lite frågor, när du ändå är på tråden liksom..

Är XP18 avsedd som skädda eller roderkajak? Det är väldigt svårt att få till en bra kombination och vad jag känner till så finns det inga riktigt bra exempel. Om du ska ha en bra funktion på rodret så krävs det att fören biter ordentligt, så rodret har något att jobba med (annars kasar bara kajaken i sidled..) - men en greppande för är inte så kul på en skäddakajak..

SVAR: Nu känner du till en bra kombination. :) Vid kantsättning lyfts för och akter upp på XP18 och svänger "på en femöring" utan roder. Surfskis är ju kända att ha extremt bra styrrespons men ta bort rodret på och försök hålla kurs... Så gott som omöjligt.

Varför en platt botten på en kajak som är 54 bred? Stabilitetsskäl..? På plattvatten är 54 cm nog att betrakta rätt stabilt för de flesta kajaker. I vågor däremot så rör ju sig en rundbottnad kajak betydligt mer förutsägbart än en plattbottnad. Med mindre våt yta.

SVAR: Har redan förklarat i tidigare inlägg

Det stora förskeppet? Visserligen så blir kajaken inte så lovgirig och dyker inte lika mycket i sjö som du säger, men går stampigare, och vindmotståndet..? Eftersom för och akterskepp har så stor skillnad i höjd misstänker jag att den blir svårjobbat i hårt väder. Särskilt när du ska lova upp mot vinden (och du har mer vind än sjö..), vilket kan vara knepigt i de flesta kajaker.

Svar: Likt en surfski så har XP18 hög för och lågt akterdäck. Dessa kajaker är anpassadse för grov sjö och starka vindar. Förskeppet på XP18 är av wavepiersing design, förskeppet går genom små vågor och stampar inte, vilet ger en snabbare fart mot vågorna. I större vågor så tar den stora volymen hand om fören och lyfter den ut vattnet. Det är en väl avvägt balans.
Om man paddlar utan roder så är det bara att fälla in skeddan lite så lovar den snällt upp.

Sen lite annat löst gnäll.. Säkerhetslinor försänkta i däcket gör inte så stor nytta va..? Eller hur greppar man dom när det är kallt och man har handskar på händerna. Två färger är snyggt men ett elände när man ska reparera. Vikten - 25 kg utan luckor och roder på en kajak som ska vara snabb.

SVAR: Spåret som säkethetslinorna är försänkta i är så stora att du kan ha dubbla lovikavantar och ändå få grepp.
Visst är det snyggt med två färger på en kajak. Nästan alla kajaker har två färger. En skrovfärg och en däcksfärg. Vi har valt att dela upp färgerna lite annorlunda. Om du har problem med att hålla i ordning på två färger när du skall laga din kajak kanske du bör lämna den till någon som kan, det lär inte vara svårt att hitta. Dock är alla färgade kajaker (enfärgade som tvåfärgade) svårare att laga då färgen bleks och det lagade stället inte är det. Visst kan man ha en helvit kajak, men det är lite tråkigt. Dessutom blir man ganska osynlig för övrig båttrafik när det går gäss på sjön


På det hela taget lite för mycket form och för lite funktion alltså..

SVAR: Mycket form,ja. Men bakom varje form finns en funktion.

Som sagt, inte helt positiv kanske men det vore jättekul om du hade lust att svara. Och för att förekomma alla, nej jag har inte provpaddlat den och det är fullt möjligt att jag egentligen inte har en aning om vad jag säger..

Svar: För mig är det tydligt att du inte har testat den. Provdaddla kommentera gärna sedan.

/ Ulf

Svaret är inskivet i quoten.
 
Paddling?

Det är ju faktiskt rätt svårt att jämföra "kanoternas hastighet" , t o m när man själv sitter i dem och gör jämförelsen. Antar att du fått tid att paddla XP18 mycket efter SKM. Hur mycket har du paddlat Commandern?

Har tyvärr bara hunnit att paddla ett par gånger sedan SKM. Jag håller på med en drömkajak som inte vill bli färdig någon gång.
Jag har inte haft tillfälle att testa en Commander. Jag har inte sneglat på denna kajak då jag tog fram XP18. Jag utgick från min surfskibakgrund. Det är ni som har jämfört XP18 med Commandern. Är det någon ägare av denna kajak som vill ut och paddla så kanske jag kan dyka upp med en XP18.
 
Teori

Trodde vi var överens om att Commander type-S var snabbare mkt pgr av längre vattenlinje,5kg lättare å en rundare skrovform ;)

/Janne

Jag sade i teorin, de fem kilo extra är för att ge lite handikap. ;)

Om XP18 hade kostat 35 000 i stället för 23 000 kr hade den kunnat byggas i mer exotiska material som hade sänkt vikten avsevärt
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips