nöjd ägare av Haglöfs Genius 23
köpte Genius 23 härom veckan efter att ha gått igenom större delen av det tältutbud som finns för tillfället. Jag var ute efter ett tält som är enkelt att slå upp och fungerar oavsett det är ute i yttersta kustbandet, på högfjället, eller på en parkeringsficka en sen natt.
Vi (två vuxna och en stor hund) var ute och "provtältade" i helgen och första intrycken är att det är ett rejält tält, enkelt att sätta upp och lagom med plats för oss 2(3).
Tältet fungerar under snälla förhållanden bra utan pinnar i marken och utan att spänna fast de kardborrefästen som fixerar bågarna vid yttertältet. Gör man så är tältet uppe på minuten om man är på det humöret. Spänner man sedan fast botten, yttertältskant och stormlinor i marken och fixerar alla bågar vid yttertältet får man ett otroligt stabilt tält som känns rustat för alla förhållanden jag ens skulle drömma om att utsätta mig för.
trevliga egenskaper:
- fungerar utmärkt utan innertält/yttertält
- innertältet sitter med krokar i bågarna = busenkelt att haka bort och putta åt sidan för att laga mat eller vad man nu vill hitta på
tråkiga egenskaper:
- mörka färger = varmt på sommaren
- dörren på ena sidan = man får stå ut med att ligga "ytterst eller innerst"
skall försöka återkomma med en ordentlig recension i augusti efter fjäll-, camping-, och kustanvändning