Någon som hunnit använda Haglöfs Genius?

Är någon som har hunnit ge sig ut med Haglöfs nya Genuistält och som har några erfarenheter att dela med sig av? Tidigare inlägg om tält har bara innehållit teoretiska diskussioner.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Genius i fjällen

Köpte precis ett Genius23, första intrycket mycket gott. Genomtänkt och otroligt enkelt att sätta upp. Ska ut om en vecka så jag återkommer om några veckor med mer från riktig användning.

Tveksam!

Jag har inte sjalv provat Genius, men Haglofs egen instruktion ar ju nastan skrattretande: "Lagg ut det losa golvet pa marken....". Forsok med det nar det blaser 14 m/s!

också tveksam

Jag är också mycket tveksam till denna konstruktion, särskilt för vinterbruk.

mvh Mats

Med tanke på att det är lika dyrt som motsvarande Hilleberg och Helsport så är det tveksamt om jag väljer Haglöfs.

nöjd ägare av Haglöfs Genius 23

köpte Genius 23 härom veckan efter att ha gått igenom större delen av det tältutbud som finns för tillfället. Jag var ute efter ett tält som är enkelt att slå upp och fungerar oavsett det är ute i yttersta kustbandet, på högfjället, eller på en parkeringsficka en sen natt.

Vi (två vuxna och en stor hund) var ute och "provtältade" i helgen och första intrycken är att det är ett rejält tält, enkelt att sätta upp och lagom med plats för oss 2(3).

Tältet fungerar under snälla förhållanden bra utan pinnar i marken och utan att spänna fast de kardborrefästen som fixerar bågarna vid yttertältet. Gör man så är tältet uppe på minuten om man är på det humöret. Spänner man sedan fast botten, yttertältskant och stormlinor i marken och fixerar alla bågar vid yttertältet får man ett otroligt stabilt tält som känns rustat för alla förhållanden jag ens skulle drömma om att utsätta mig för.

trevliga egenskaper:
- fungerar utmärkt utan innertält/yttertält
- innertältet sitter med krokar i bågarna = busenkelt att haka bort och putta åt sidan för att laga mat eller vad man nu vill hitta på

tråkiga egenskaper:
- mörka färger = varmt på sommaren
- dörren på ena sidan = man får stå ut med att ligga "ytterst eller innerst"

skall försöka återkomma med en ordentlig recension i augusti efter fjäll-, camping-, och kustanvändning

Funkar fint

Jag har haft nöjet att testa både 12 och 23 tältet.
Testen har skett i såväl tropisk miljö och i svensk skärgård.
I Tropikerna bör inte regnskyddet användas då det blir otroligt varmt.
I svensk skärgård så är det ett ypperligt tält som inte är krångligt att sätta upp även om det blåser 15 m/s. Ett tips är att häkta fast ena bågparet i ena sidan och sedan spänna upp golvet, då får du enkelt upp bågar och golv i en rörelse.
Detta har även testats i fullständigt mörker och det är inte sprciellt svårt att hålla reda på färgmarkeringarna. Dock så underlättas det hela av en pannlampa.
Angående vind tester så har min sambo blåst iväg och tummlat runt i sitt tält i vindar som uppgick till 30 m/s och tältet höll fint, trots att hon hade "glömt att fästa det i marken.
Summan av det hela: Jag är mycket nöjd med mitt Genius 23 tält och kan rekomendera det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips