Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010?

Någon som har tips på turer med fina utsikter och fin natur i Svensk-Norska fjällen

Tidsperiod: slutet av juli månad.

Plats gärna en bra bit söder om kebnekaise.

Någon som har tips på turer med fina utsikter och fin natur i Svensk-Norska fjällen

Tidsperiod: slutet av juli månad.

Plats gärna en bra bit söder om kebnekaise.

Frågan är lite knapphändigt ställd. Tidsåtgång? Svårighetsgrad? Tält? Stuga? etc etc...

Ett standardtips om du inte vill åka för långt är väl Jotunheimen, lättvandrat, möjligheter till bekvämt boende och otroligt vackra vyer... både lätta och lite svårare toppar att bestiga.

Och så standardturen(?) : Start Gjendesheim-( Båt till Memurubu) Gjendebu - Leirvassbu- Spiterstulen - Glitterheim - Memurubu - Gjendesheim (via Besseggen).

Tar en vecka och är en trevlig tur... finns några toppar att ta... Galdöpiggen, Glittertind och den lite enklare Kyrkja.... och en massa andra toppar såklart...

//Thomas

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Frågan är lite knapphändigt ställd. Tidsåtgång? Svårighetsgrad? Tält? Stuga? etc etc...

Ett standardtips om du inte vill åka för långt är väl Jotunheimen, lättvandrat, möjligheter till bekvämt boende och otroligt vackra vyer... både lätta och lite svårare toppar att bestiga.

Och så standardturen(?) : Start Gjendesheim-( Båt till Memurubu) Gjendebu - Leirvassbu- Spiterstulen - Glitterheim - Memurubu - Gjendesheim (via Besseggen).

Tar en vecka och är en trevlig tur... finns några toppar att ta... Galdöpiggen, Glittertind och den lite enklare Kyrkja.... och en massa andra toppar såklart...

//Thomas

Tack för tipsen, ska genast kolla upp det.
svar på dina frågor.

Tidsåtgång max 7 dagar
Svårighetsgrad: ska gå utan klätterutrustning.
Tält: ja
Stuga: ja

Alltid skönt att kunna slappna av i en stuga.

Tack för tipsen, ska genast kolla upp det.
svar på dina frågor.

Tidsåtgång max 7 dagar
Svårighetsgrad: ska gå utan klätterutrustning.
Tält: ja
Stuga: ja

Alltid skönt att kunna slappna av i en stuga.

Då är mitt förslag toppen för dig. Gjorde den turen solo förra året, fast jag skippade Gjendebu och gick lite längre från Memurubu... toppade Kyrkja som är en fin topp alldeles intill Leirvassbu. Hoppade över Memurubu på hemvägen och gick mot Besseggen direkt istället...

Jag kombinerade tält med någon stugnatt.

//Thomas

Då är mitt förslag toppen för dig. Gjorde den turen solo förra året, fast jag skippade Gjendebu och gick lite längre från Memurubu... toppade Kyrkja som är en fin topp alldeles intill Leirvassbu. Hoppade över Memurubu på hemvägen och gick mot Besseggen direkt istället...

Jag kombinerade tält med någon stugnatt.

//Thomas
Vilken period var ni där?
Hur är det med mygg och knott i juli månad?
Finns det gott om vattenkällor längs lederna?

//Jimmy

Hej.
Har varit där i olika omgångar, allt ifrån slutet på juni till mitten av september och aldrig haft problem med myggen. Vatten finns det gott om..

Go tur//Jocke

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips