Någon som har info om snöläget i fjällen

Snöläget i Kebnekaisefjällen

Jag kan bara bekräfta alla de ovanstående inläggen. Jag var på en veckotur mellan den 19/6 till den 22/6 i Kebnekaisefjällen och stötte som väntat på stora mängder snö över 1200-meters nivån. På hög höj och nattetid bar snön mycket bra och fötterna trivdes. Längre ned blev det till att pulsa i allt från knä- till lårdjup snö. Jag och brorsan besteg Tolpagourni och innan dess passerade vi Tarfala via passet från Tjeurolakto. Brorsan sammanfattade snöläget på ett bra sätt då han sa "jag känner mig som Tintin i Tibet" :) Vi såg dock ingen Jeti ;)

/God tur

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
givetvis den 16/6-22/6

Tryckdelsnisse har varit framme!
Det skall givetvis vara den 16/6 till den 22/6.

Fortfarande mycket snö...

Ganska mycket snö. Var på väg till Nallo via Sielmmanvagge för ett par dagar sedan men vände strax innan högsta punkten - går att gå men det är snö hela vägen och på sina håll sjunker man lite ner. Hade kännts skönare med skidor... Är fortfarnade väldigt varmt här uppe men i går kom det lite regn på sina håll och det var inte alls lika torrt att komma tillbaka till Abisko som det var på väg upp. Tydligen rätt mycket snö i Tjäktapasset men har inte varit där själv.

Gailavagge mellan Staddajokk-rikning Peskijaure var närmast vintrig,men våt snö,Kuravagge mycket snö.Sårjås likaså.
Istäckta sjöar på allt över 800m.
Varit jättevarmt i luften men isande kallt i vattnet.

Tjäktjapasset

Passerade Tjäktjapasset norrifrån i tisdags (3/7 -07) och det var snö hela vägen från, och en bit innan, Tjäktjastugan till passet. På vissa ställen var det lite besvärligt att passera smältvattenbäckar som gjorde att snön inte bar riktigt. Direkt efter passet minskade dock snömängden betydligt.
[Ändrat av jonne_ 2007-07-08 kl 20:05]

mårma

låter som att mårmapasset inte är så kul, är väl en hel del snö kvar där också antar jag, någon som vet?

Inga problem!

avslutad210712; sa:
Tänkte åka upp till fjällen till helgen men jag nås av en hel del rapporter om att det är massor av snö kvar nästan överallt förutom kanske i de lägre dalarna.

Är därför intresserad av att få lite rapporter av någon som varit uppe senaste veckan. Spelar ingen roll om det är Abisko, Kebnekaise, Ritsem, Kvikkjokk eller Arjeplogsfjällen för jag kan gå vart som helst (fördelen av att bo "nära") bara jag slipper plumsa omkring i en massa blötsnö.
Kom just hem från en vandringstur på Kungsleden mellan Kvikkjokk och Ammarnäs. Det fanns en och annan snöfläck att passera, men de var relativt små och inga större problem att gå runt om de inte längre skulle hålla att gå på.
God tur!
Bulingen

Jäklar va upplyftande det här känns!

Mitt tåg till abisko gå 0844, vi tänkte göra en rätt ordentlig tur utanför leder och möta få människor..
Men det här verkar ju inet så peppande, blir att höra med turiststationen ordentligt..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips