Tipsa mig om fjäll!

Hej på er!

Jag och min pojkvän har i år bestämt oss för att testa på fjällvandring tillsammans. Vi är ute efter en vacker, prestigelös fyradagarstur (give or take) med övernattning i fjällstugor och matlagning på gasolkök. Ingen av oss har vandringsvana, även om jag varit uppe på Kebnekaise under gymnasietiden.

Efter att ha klickat runt i fjorton dagar har vi fortfarande inte kommit på vilket ställe som lämpar sig bäst för oss, och tvärt om. Vi bor i Umeå och har tänkt ta oss dit och hem med tåg eller buss. Det verkar finnas gott om folk med stor vandringserfarenhet här, så jag lägger ut en liten undran här och hör om någon vill tipsa. Vi har funderat på en hel massa olika ställen, men det är svårt att avgöra vilket ställe som egentligen passar oss bäst.

Vi har tänkt på Abisko, men att bo på den stora dyra fjällstationen kändes både dyrt och inte så.. fjälligt? Kvikkjokk, men vad jag förstått är det rätt mycket skog och lite fjäll där och dessutom ska visst fjällstationen vara rätt nergången. Jämtlandsfjällen vore säkert superbra om det inte vore för min enorma björnrädsla. Jag kan inte vandra vettskrämd i fyra dagar. Vindelfjällen verkar enormt lättillgängliga men kändes spontant lite tråkigt, men jag kan säkert ha helt fel. I det området verkar ju stugtillgången dessutom vara riktigt bra.

Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar? Berätta gärna för mig om jag har fått fel uppfattning om något eller tipsa om det finns något ställe jag helt missat.

Vänligen

Ida
 
Vindelfjällen är fina. Smidigt att bussen direkt från Umeå och hoppa av där Kungsleden börjar i Hemavan. Att ta sig upp på och beskåda utsikten från Norra Sytertoppen är allt annat än tråkigt :)
 
Håller med om Hemavan eftersom ni bor i Umeå.
Låna Claes Grundstens bok Kungsleden 3 på biblioteket och läs in er på området kring Hemavan. Där finns det mycket fint att se.
 
Bor ni i Umeå är Vindelfjällen lätt tillgängliga. För alla andra är de oftast inte det. Många har hört talas om Jämtlandstriangeln och Kungsleden mellan Abisko och Kebnekaise. Få känner till Tärnasjön eller Ammarfjället. Transporterna är inte självklara. Det är inte bara att sätta sig på nattåget och kliva av i Abisko. Därtill har Vindelfjällen naturvärden som knappt står Sarek eller Padjelanta slätt. Under den tid jag bodde i Umeå vistades jag mycket i just Vindelfjällen. Nu huserar jag i Stockholm och inser att jag inte tidigare förstod vad lyckligt lottad jag var över att ha ett av Europas mäktigaste naturområde endast 4 restimmar bort.

Jag tycker definitivt att ni ska ge Vindelfjällen en chans. Börja med att vandra Kungsleden från Ammarnäs till Hemavan. Ni startar i en unik kulturbygd och vandrar vid foten av det mäktiga Ammarfjället. Därefter kommer ni in mot Tärnasjön, som vilar med sin blåa vattenspegel nedan Norra Storfjällets resliga fjällsidor. STF:s stuga Syterstugan har föreningens naturskönaste läge. Vila upp er där och fortsätt sedan genom det trånga Syterskalet med sina branta väggar. Avsluta i Hemavan, vilket är en tråkig genomfartsby med snöfria skidpister som i landskapet gapar tomma likt kalhyggen. Men innan ni stiger på bussen mot Umeå, blicka åt nordväst och låt er tjusas av Artfjällets blå fjällborg i fjärran. Med ett tält är hela den världen er. Något att drömma om det kommande vinterhalvåret.
 
Kära tipsare!

Stora stora tack till er snälla tipsare! Det får helt enkelt bli Vindelfjällen för oss. Bok är lånad och sträckan googlad. Verkar jättefint! Kanske blir man för lätt hemmablind. Min pappa är från Björkvattsdalen och kanske är det därför det på förhand kändes så vardagsmatigt. Trots att jag ju egentligen aldrig har upplevt sommarfjällen i trakterna. Nej, era tips var ovärderliga! Varför krångla? Detta ser vi framemot!

Varma tack!
 
Kul att ni valde Vindelfjällen! De är en av mina favoriter. Har gått sträckan Ammarnäs-Hemavan två gånger och varit till Viterskalstugan från Hemavan många gånger. I fjol kom jag dessutom upp på Norra Sytertoppen tillsammans med min son. Njut av bastun vid Aigert i fall ni inte tar båten över Tjulträsk. Lycka till!
 
Stora stora tack till er snälla tipsare! Det får helt enkelt bli Vindelfjällen för oss. Bok är lånad och sträckan googlad. Verkar jättefint! Kanske blir man för lätt hemmablind. Min pappa är från Björkvattsdalen och kanske är det därför det på förhand kändes så vardagsmatigt. Trots att jag ju egentligen aldrig har upplevt sommarfjällen i trakterna. Nej, era tips var ovärderliga! Varför krångla? Detta ser vi framemot!

Varma tack!
Bra val ! Den del av Kungsleden som går mellan Ammarnäs - Hemavan är mycket fin och variationsrik. Enligt mig perfekt sträcka för förstagångsvandrare, men även för erfarna fjällrävar!
Håller med om att bastun i Aigert är fantastiskt fin. Kanske den allra finaste i hela svenska fjällkjedjan! En tur till N.Sytertoppen rekommenderas, fantastisk utsikt därifrån! Passagen över Tärnasjön som går över inte mindre än 7(sju) broar, är en upplevelse bara det.
Det finns massor av annat att upptäcka/uppleva i Vindelfjällen än att vandra Kungsleden. Bland annat de alpina områdena kring glaciärerna, som tex. Måskoinåiveglaciären, är fantastiskt vackert. m.m.

God tur!
Lars Östlin
 
Ännu en liten undran.

Vad roligt att ni backar vårat fjällval! Jag har ytterligare en liten undran till er som varit i området. Är det nödvändigt att räkna med 6 dagar för att ta sig mellan Ammarnäs och Hemavan? Vi hade kanske egentligen tänkt oss en något kortare tur (4-5 dagar) då det trots allt är första gången. Finns det något sätt att komprimera turen något? Går det att på ett naturligt sätt hoppa över någon av stugorna? Utan att stryka med på kuppen. Eller är det ett bättre alternativ att utgå från Hemavan och strunta i A till B-upplägget?

Åter tacksam för svar!

Ida
 
Med lite krut i benen så kan man korta ner turen, läs t.ex. den här artikeln: http://www.utsidan.se/cldoc/men-lilla-vannen-man-far-inte_16500.htm

Alternativt så kan man gå en runda från Hemavan. T.ex. Gå till Viterkskalsstugan dag 1, Syterstugan dag 2, N. Sytertoppen som dagstur från Syterstugan dag 3, sen vandra samma väg tillbaka med eller utan stopp på Viterskalet.
Man kan även vandra mellan Syterstugan och Viterskalsstugan via N.Sytertoppen, men det är allt lite tungt att bära med sig all packning dit upp.
 
Tack! Bra länk!

Skulle det vara möjligt nån tro att på första sträckan skippa Aigertstugan och knata den där ovanvägen direkt till Servestugan? Vi kommer med bussen till Ammarnäs 11.45 och sätter väl av direkt. Eller är detta kanske en dum idé? Och hur vedertagen kan denna led vara?
 
I fjol när jag gick med min man och 16-årig son gjorde vi så här. Startade från Ammarnäs på eftermiddagen, ca kl 15, mot Aigert. Skönt med bastu och badsjö efter en dag i bil och vandring. Sen nästa dag till Seve. Från Serve gick vi sen ganska raskt till Tärnasjö, matpaus på ca halva sträckan, det är en lättsam och fin sträcka. Vid Tärnasjö tog vi bara en godispaus och sen gick vi vidare till Syter. Man kan ju ta båten på Tärnasjö om man vill. Det skulle jag ev gör ifall jag skulle gå sträckan på nytt. I fall att det går att bli avsläppt vid första bron (av de sju) förstås. För broarna vill man inte missa.
Från Syter är det sen en fin och lätt vandring till Viterskalet. Där sov vi för att sen ta oss ner på förmiddagen nästa dag till Hemavan. Det gick alltså på fem dagar, resedagarna medräknade.
Återkom gärna om ni har fler frågor.
 
Tack! Bra länk!

Skulle det vara möjligt nån tro att på första sträckan skippa Aigertstugan och knata den där ovanvägen direkt till Servestugan? Vi kommer med bussen till Ammarnäs 11.45 och sätter väl av direkt. Eller är detta kanske en dum idé? Och hur vedertagen kan denna led vara?

Som går att se i länken ovan behöver man absolut inte stanna i Aigert. Jag kom så sent till Ammarnäs och blåsten gjorde att jag stannade vid renvaktarstugan. Jag tältade ju. Men det är absolut inga problem att hinna till Serve ens via Aigert om ni kommer så tidig. Håller med alla om att ni gör ett bra val av led. Lite avundjuk att ni har det kvar att upptäcka. Det är en helt fantastisk vandringsmiljö.


Den övre vägen via Stor-Tjulträsket nämns som en snabbare väg i boken Vandringsturer på Kungsleden Kvikkjokk-Hemavan av Annika Bergman. Då tar man båt. Man missar dock utsikten över dalgångarna i början.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
susannec Tipsa mig om korta turer nära Beitostolen. Fjällvandring 2
krisbarbers Tipsa mig om tur kring Sarek =).... Fjällvandring 4
Micke6105 Tipsa mig om friluftsbyxor, tack! Fjällvandring 4
joa_bj Packa lätt. Tipsa en nybörjare. Fjällvandring 72
ljunkan Tipsa om Alptoppar Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Jeremiah Johnson Sånt här gör mig skogstokig Fjällvandring 21
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
simpe Nya kängor som tar mig från skogen via lågfjället och till högfjällen och topparna Fjällvandring 2
naturälskaren Vandra i Norge - råd? Befinner mig i Flåm Fjällvandring 1
Filip G Jag vill lära mig mer, men hur? Fjällvandring 15
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
John_T Ge mig förslag på vandring i Härjedalen Fjällvandring 8
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Faxeandersen Vandra med mig?! Fjällvandring 8
majjen Ska jag ta med mig fiskeprylar till fjälls? Fjällvandring 15
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
TruckerLeffe någon som vill vandra med mig v30? Fjällvandring 1
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
vandringsfia Hjälp mig packa, åker imorgon!! Fjällvandring 9
flygare69 Hur tar jag mig till Anjans fjällstation?? Fjällvandring 7
tassemark Hjälp mig att bestämma höjden på Midtji Skårki Fjällvandring 14
iwalkalonelyroad Tännäs, ge mig en rutt! :) Fjällvandring 0
en kollega ge mig din bästa 5dagars tur Fjällvandring 9
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
såg söker en fjällvännina som vill vandra med mig Fjällvandring 0
Ge mig förslag på tältlampor.. Fjällvandring 12
ulrikagunnarsson Hjälp mig vada! Fjällvandring 28
eric Hur tar jag mig till/från Sulitjelma? Fjällvandring 5
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
elinalicia En kortis i norska fjäll? Fjällvandring 2
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
arvidl Tips på barnvänligt fjäll i Västerbotten Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
Fjällvinden Berg eller fjäll ??? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...