Någon som har en bra cykel till salu?

Ska cykla L.A - N.Y, och behöver en bra cykel.
Någon som kan tipsa om en bra hoj, eller kanske har en där hemma till salu?

/ David
 
Cykel i USA

Ska cykla L.A - N.Y, och behöver en bra cykel.
Någon som kan tipsa om en bra hoj, eller kanske har en där hemma till salu?

Ett annat alternativ är att du kollar med cykelforum i USA och frågar om någon vill köpa en cykel i New York. Sedan kan du flyga till USA, köpa en cykel i California, och sedan sälja den i New York, eller komma hem med den om du vill.

Det finns gott om cyklar som du kan köpa i USA.
 
Håller fullständigt med Daniel. Dollarkursen är oförskämt låg just nu, så det är bättre att köpa cykeln på andra sidan Atlanten. Jag köpte till exempel en Trek 7.3 fx (Mycket bra) i San Diego för 599 dollar, i runda svängar 4000 SEK.
Den stora fördelen är ändå att du slipper alla svordomarna och alla extra kostnader det blir med att baxa över cykeln på flyget. I normala fall är man diskvalificerad från publika transporter till och från flygplatserna om man har sällskap av en kartong modell stor och då återstår bara en dyr taxi.
Gör lite förarbete hemma och kolla in diverse cykelaffärer i Los Angeles på webben så behöver du inte förlora någon tid på plats i L.A. Du kan till och med köpa cykeln på nätet om du är säker på vilken modell och storlek du ska ha. Jag ser bara fördelar med att gå till väga på det här sättet.

Kör hårt!
/Anders Forselius
 
Visst

Visst låter det smart att köpa cykel på plats.
Men att leta upp och köpa en cykel där känns ändå väldigt osäkert. Vill nog känna att jagg trampat in hojen innan jag åker över.
Hur är det med flyget? enligt företaget jag köpte biljetten av, så är det inget tillägg om den håller sig inom en viss storlek och vikt i sin låda? Hur fungerar det vid mellanlandingar? Måste man söka upp bagaget, eller lastas det över automatiskt?
sedan undrar jag, hur har ni gjort med cykelväskorna? Har ni lagt dem i störra väska, eller hur har ni löst det?
Ursäkta att jag är frågvis, men ni verkar bra på det här, och jag är ganska osäker.
 
Den normala tillåtna bagagevikten för Atlantflygningar brukar vara 2 X 23 kg. En cykel nedmonterad i en kartong brukar vara farligt nära 23 kg. Sedan har man alltså bara en väska kvar att stoppa ner cykelväskor, pakethållare, tält, kläder och all annan utrustning. Även om du utnyttjar handbagaget till max så är det svårt att få med allt inom denna tillåtna volym.
Ett alternativ är om du har kontakter inom en transportfirma typ DHL som sponsrar dig med frakten. Allra smidigast är ändå om du kan testa en cykel du vill ha på hemmaplan och beställer en likadan i USA. Priset är som sagt ofta betydligt billigare och du slipper alla kringkostnader och medföljande problem under resan över till USA. Du får dessutom två stora väskor istället för en till att packa all din personliga utrustning.

/A
 
Inga problem med vikten..

.. så länge du inte tar med dig klätterutrustning eller andra tunga leksaker. Ett välpackat handbagage, t.ex. i en av cykelväskorna, och med kameran över axeln glider du lätt under maxgränsen. Men det är förstås individuellt. Min fru och jag hade 45 kilo incheckat bagage till cyklingen i Centralasien i somras.

Den övriga utrustningen kan man packa i en billig sportbag som lämnas vid ankomst, eller en lätt men tålig bag som man inte blir irriterad över att ha med sig hela vägen.

Incheckat bagage transporteras till slutdestination men det kan hända att cykeln inte dyker upp på bagagebandet. Kolla med flygplatspersonalen.

Kartong till cykeln fixar man lämpligen från sin lokala cykelhandlare och sedan packar man så kompakt som möjligt. Senast rullade vi dock bara in cyklarna till incheckningen (pedaler avtagna och styret i linje med ramen) och det var inga problem.

Edit: Dessutom är det åter förhållandevis billigt att handla i USA så om du skulle vara i riskzonen för att betala för övervikt så är det bättre att köpa nytt på andra sidan Atlanten.
 
Senast ändrad:
Japp

Tack för bra svar!
Jag tror att jag klarar mig under vikterna, faktiskt. 23kg känns väldigt mycket, och dessutom kan man fylla handbagaget med väldigt mycket. 3 månaders packning för jobb i utlandet i somras gick på 17kg, så det ska nog gå!:)

Om jag nu bestämmer mig för att handla cykel i USA, har ni då några tips på bra hemsidor/shoppar att få tag i det jag vill ha?
 
m

Förresten!
Vad gäller med försäkringar i USA? Åker man in akut för något, så lär det ju kosta skjortan...Hur gjorde ni?
 
Försäkringen är inget att oroa sig över. Cykelresan bör ta någonstans mellan 60 - 70 dagar och med din hemförsäkring har du ju de 45 första dagarna inkluderade. Du behöver alltså komplettera med 15 - 30 dagar. Hör efter med en resebyrå eller kolla runt på nätet så hittar du en. Men glöm INTE att ta den, då kan det som sagt kosta skjortan. Jag fick tillbringa en natt på sjukhus i San Diego efter att ha blivit påkörd. Besöket landade på ungefär 18 000 dollar för försäkringsbolaget. Även om det var snygga sjuksyrror på avdelningen så vet jag inte om jag anser att det hade varit värt att betala de pengarna ur egen ficka.

Vad gäller vikten på cykelbagaget får du tänka på att även kartongen väger ett par kilo. Med all övrig utrustning tillhörande cykeln brukar man därför komma farligt nära viktgränsen innan det är färdigt. Man vill ju stoppa ner allt möjligt i kartongen. Stoppar du bara ner cykeln i kartongen så är det som sagt inga problem med vikten.

/A
 
När jag och min tjej flög till Italien i somras tillverkade vi egna "cykelväskor". Vi köpte vanlig presenning som vi "sydde" ihop till två stora kuvert med silvertejp på både in och utsidan. Sen monterade vi av pedalerna och styret samt sänkte sadeln. Vi checkade in cyklarna som "sport equipment" och betalade 300kr extra/ resa och cykel (max vikten för cyklar var 25kg).

Fodralen hade vi med oss hela resan och använde som underlägg till tältet och om behovet hade uppkommit kunde vi haft det till extra regnskydd på cyklarna.
 

Bilagor

  • fodral.jpg
    fodral.jpg
    39.4 KB · Visningar: 319
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
E.S.S Är det någon som har en bra cykel att sälja Långcykling 5
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
chicole Någon som har 10-12 månader över och vill cykla till Indien?? Långcykling 8
pixelpim Någon som har cyklat i Katalonien? Långcykling 4
.:matilda Venedig - Gibraltar, någon som har lust att hänga på? Långcykling 7
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
ehn Någon som har cyklat Kilsbergsrundan? Långcykling 5
ehn Någon som har erfarenhet av Specialized? Långcykling 3
dirty harry Har någon köpt och installerat skivbromsar? Långcykling 2
stroeller Mälaren runt vid "nyår", någon som vill göra sällskap? Långcykling 4
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
SeekOut Någon som cyklat i Mongoliet? Långcykling 6
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
Carrooll Cykla Gbg - Barcelona. Någon som vill hänga med? Långcykling 9
AnnMikaela Någon som vil långcykla i sommar? Långcykling 4
luktafotogen Någon mer som medvetet undviker cykelleder? Långcykling 12
noboundaries Cykla ned och sedan bestiga Kilimanjaro, är någon på? Långcykling 42
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
MagArne Någon med erfarenhet av Nishiki 501 Långcykling 6
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
Raskolnikov Cykla runt Island - högtflygande planer som kräver granskning från någon med insikt Långcykling 11
BananaBoss En triplet, någon? Långcykling 5
focus någon som cyklat söder ut från narvik Långcykling 7
avsl0912 Någon som kan hjälpa mig med vägval över alperna Långcykling 8
avsl0912 Någon som är villig att offra en dag för att rädda liv Långcykling 2
abielk Silvervägen någon? Långcykling 0
bananmannen Beijing -> London, någon? Långcykling 1
Swedontour Någon som vill hänga på? Långcykling 5
Malin Rendahl Någon intresserad av att cykla gnm Central amerika?? Långcykling 3
Håkan K Hjulbygge, någon? Långcykling 5
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
Cippan Crescent Oden någon? Långcykling 0
hedencrona skandinavien runt, någon? Långcykling 12
Shockstone Känner ni till någon amerikanskt diskussionsforum ? Långcykling 2
thureb Wolf Tooth nån som har använt i touringpackning? Långcykling 5
thureb Mälartåg har plats för cyklar. Långcykling 3
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
musse592 Galnaste äventyret du har i tanken. Långcykling 11
rimn Vem har cyklat i Japan? Långcykling 11
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
Emil_S Ar det ngn som har cyklat Villazon-Uyuni? Långcykling 2
Matilda3 Hitta en bra cykel som inte kostar allt jag äger och har Långcykling 15
voullerim Har du cyklat transamerica? Långcykling 7
PK Neelix Varför har herr och damcyklar olika ramgeometri? Långcykling 21
Jenny24 Har ni sett denna gratis distansmätare? Långcykling 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.