Någon som gått nya Lapplandsleden?

Hej!
Någon som gått den nya leden mellan Hemavan & Borgafjäll och vill rekommendera den? blev klar förra året tror jag, är 19 mil lång.
Mvh Helen
 
Hej, ser att du ännu inte fått någon respons. Det framgår inte om du är fjällvan och redan har sett de vanligaste Lapplandsfjällen, eller om du söker dig hit för första gången. Jag har gått merparten av sträckan innan leden kom till och kan ge några allmänna synpunkter.

Leden går rätt långa sträckor i björkskogen och på tre avsnitt även på bilväg. Vandringen i björkskogen kan kanske upplevas som ensartad och även jobbig under myggsäsong, alltså fram till mitten/slutet av augusti. Fyra trivsamma stugor står till förfogande längs leden, i övrigt är det tält som gäller. Proviantering kan ske i Klimpfjäll, där man även kan ladda mobilen. Hit eller härifrån kan man också åka buss om man vill korta ner sträckan.

Leden är inte mitt förstahandsval i Lappland, men om har man gått de andra alternativen, så tror jag det kan bli en trivsam tur. Jag tror inte man behöver trängas med andra. Om du har mer detaljerade frågor så återkom gärna!

Hälsn Pelle
 
Hej Helen!
Jag gick lapplandsleden 10-19 aug 2021, norrut. Det var få övriga vandrare, mötte ca 10 st totalt. Upplevde att det var lätt att hitta tältplatser och tillräckligt med ställen att fylla på med vatten, (bar en flaska med 7 dl.) Vyerna norr om Klimpfjäll, (Durrentskalet) och norr om Gränssjö(Skalvattnet) tyckte jag särskilt mycket om. Delar av Jofjället går du genom tät vegetation och myrmark, myrarna var ganska torra när jag vandrade.

Hälsningar Petra
 
Hej

Jag tänker gå Lapplandsleden nästa år. Jag är nybörjare på att fjällvandra så i år blir det mindre sträckor så jag hinner bli lite mera van med att vandra. Jag kommer att vandra själv. Jag kommer att åka buss upp till Hemavan och vandra söderut.
Det var bra information så man vet lite vad som väntar en näst år.
MVH Mikael
 
Hej Helen!
Jag gick lapplandsleden 10-19 aug 2021, norrut. Det var få övriga vandrare, mötte ca 10 st totalt. Upplevde att det var lätt att hitta tältplatser och tillräckligt med ställen att fylla på med vatten, (bar en flaska med 7 dl.) Vyerna norr om Klimpfjäll, (Durrentskalet) och norr om Gränssjö(Skalvattnet) tyckte jag särskilt mycket om. Delar av Jofjället går du genom tät vegetation och myrmark, myrarna var ganska torra när jag vandrade.

Hälsningar Petra
Tack Petra! Jag planerar gå 8 nätter/9 dagar, alltså gneta på lite men njuta, tips om särskilt fina tältplatser? Mvh Helen
 
Hmm, särskilt fina.. Det beror på vad du tycker är särskilt fint. Jag tänker också att det kan bero på väder vad som känns som en fin tältplats med det sagt så kan jag nämna två platser, kanske någon av dem blir en bra upplevelse för dig:)

Nedan använder jag Googles koordinatsystem WGS84

Den första jag tänker på ligger mellan Borgafjäll och Klimpfjäll på 840 m höjd. Platsen ligger ca 6 km efter Slipstikstugan(om du går norrut), koordinater(65.0232233,14.7360446) Den är fin på det sätt att vyn är vacker med sjöarna nere vid Klimpfjäll och de ståtliga Marsfjällen i bakgrunden. Det finns dock inte vatten vid den platsen, närmaste vatten är ytterligare 1 km (bäck).

Andra platsen ligger mellan Åtnikstugan och Vardofjäll i fjällbjörkskogen på 600 m höjd. Ca 5 km efter Åtnikstugan(om du fortsatt går norrut), vid bäck. Koordinater (65.3077076,14.7079462). Den är fin på det sätt att det växer kantareller här o där mellan björkarna, så skattjakt med guldigt fynd möjliggörs.
 
Just väst om bron över bäcken 600m norr om Slipsikstugan finns det en fin tältplats, med enda nackdelen att det är lite väl nära leden (om det blir mycket folk nu när leden är invigd).
 
Tänkte gå hela Lappland skeden i sommar, förutom Åtnikstugan till Gränssjö. Gick där i somras. Tänkte gena rakt norrut från Åtnikstugan istället, så upptäcker man lite nytt med, och slipper mesta vägsträckan. Till andra kan jag dock säga att sträckan Vardofjäll till Gränssjö är både fin och lättvandrad. Tog lunchpaus vid en bäck halvvägs upp från Vardofjäll där bäcken fick ett lite djupare men nästan stilla område. Perfekt för bad!
 
Just väst om bron över bäcken 600m norr om Slipsikstugan finns det en fin tältplats, med enda nackdelen att det är lite väl nära leden (om det blir mycket folk nu när leden är invigd).
Jag är den här nya människan som kommer vara där pga. av att den blev mer officiell. Planerar att gå den sista veckan i aug- första veckan i sept. planerar att göra det på 12 dagar. BTW jag är sjukt otränad och nybörjare på vandring så detta kanske är en over reach. Ni som vet bättre, verkar det rimligt på denna 19 mil sträcka eller måste jag ansöka om mer semester? En annan fråga som jag har: visst borde myggen som Swift Per Kjellin
pratar om döda i slutet av augusti?
 
Jag är den här nya människan som kommer vara där pga. av att den blev mer officiell. Planerar att gå den sista veckan i aug- första veckan i sept. planerar att göra det på 12 dagar. BTW jag är sjukt otränad och nybörjare på vandring så detta kanske är en over reach. Ni som vet bättre, verkar det rimligt på denna 19 mil sträcka eller måste jag ansöka om mer semester? En annan fråga som jag har: visst borde myggen som Swift Per Kjellin
pratar om döda i slutet av augusti?
Ingenting är omöjligt, och du kan mycket väl vara en person som gillar utmaningar. Sjukt otränad kan ju betyda lite vad som helst, men jag skulle föreslå att du försöker gå en sväng med minst tre övernattningar där du snittar 15-20 km per dag för att se hur du trivs med det. Jag känner människor som inte skulle klara det, men det finns flera exempel på de som går direkt på långturer. Skavsår och grejer kan ju ställa till det, det är lättare att veta hur man duckar för sånt om man varit ute några gånger.
Det är säkert mindre mygg i september än slutet på juni, men ta höjd för att det kan finnas en besvärande mängd, åtminstone fläckvis, med heltäckande klädsel och mygghuva.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
These Boots... Katterjåkk - Alesjaure i år. Någon som gått? Fjällvandring 25
markusbacka Någon som gått abisko-nikkaluokta nyligen? Fjällvandring 5
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Humran Någon som gått sträckan Helags-Vålåstugorna? Fjällvandring 7
Jörgen Fjaderlatt.se Någon som gått Vaisaluokta - Sälka? Fjällvandring 1
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
Cuba Cola Någon som använder UL säckar som packpåse? Fjällvandring 5
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
JTTTOTW Någon i Kvickjokk som säljer Myggmedel? Fjällvandring 2
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Lasse Åbom Någon på LMV behagar skämta? Fjällvandring 13
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
pandaexplorer Vandringtips för någon med höjdskräck (Geiranger, Romsdal, SunnmorsAlpane) Fjällvandring 0
matjord Någon att vandra med Fjällvandring 4
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
afonga Tips på fjordvandring i Norge, någon? Fjällvandring 3
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
Morgan Någon som känner igen sig? Fjällvandring 4
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
TruckerLeffe någon som vill vandra med mig v30? Fjällvandring 1
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
Chilkoot Någon här som vandrat mellan Ritsem och Katterjåkk? Fjällvandring 15
majkiiz Kebnekaise, någon? Fjällvandring 0
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
ellie82 Någon som vandrat i Jotunheimen slutet av juni? Fjällvandring 5
Tant gron Känner någon till True North tält? Fjällvandring 3
CFGustavsson Kungsleden i Augusti, någon? Fjällvandring 9
Taliaferro Någon som vandrat på Senja eller i Lyngsalpene? Fjällvandring 13
CafT Glada amatörer vill ut, hjälp någon? Fjällvandring 9
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
mcar Någon som vill vandra i Kirunafjällen Fjällvandring 2
Gustav Cronhamn Någon som varit på Rysy i Polen? Fjällvandring 2
chnaon Storulvån-Helags mm Någon mer nu i veckan som kommer? Fjällvandring 2
Nån Någon som vandrat Basstavagge i år? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.