Någon med erfarenhet av vandring i SydKorea

Min dotter pluggar i Korea o har planer på att stanna året ut. Det gör så klart mig sugen på att hälsa på - och - passa på att kolla in naturen. Hittade på nätet: "Hiking Korea" - där kostade det MYCKET per natt. Någon som vet något om hiking i Korea?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Googla på Seorakstan NP. Jag tror det är den mest kända NP. Jag var där November 2013 och planen var att korsa parken med tält på 3 dagar. Men parken var avstängt på grund av brandrisk och jag fick hålla mig till de dagsturer rund huvudingången. Bra markerade leder och många trappsteg men rätt tråkig inanför huvudingången. Jag bodde vid den enda turistanläggning inne vid huvudingången, typ vandrarhemstandart. Jag hörde att anlägningen stängdes ner under 2014 och man får sova utanför parkens ingång där det finns hotel. Jag imponerades av ledernas markeringar med nogran information om svårighetsgrad osv. Dock infan sig aldrig någon vildmarkskänsla fast det kan finnas björnar där, iaf har de björnen som symbol. Det är nog mer ansträngande än vad det ser ut i början. Kan tänka mig att längre in finns inte så mycke folk.
Lycka till med vandringen! Mvh Veni

Jag tillbringade en tid i staden Okpo på ön Geoje, sydöstra kusten av
S Korea. Där vandrade koreanerna mycket, men det var dagsturer mesta dels på helgen. Ett annat populärt fenomen var att åka på bussresor till områden med vandriing och sedan göra dagsturer där. Det fanns några butiker med friluftsgrejor i staden, men de innehöll väldigt lite med campingsaker. Skulle gissa att man oftast, som Korean iallafall, sover på hotell/vandrarhem och gör kortare turer. Men jag var bara i Okpo, så det kan mycket väl fungera annorlunda i områden med större sammanhängande naturområden..

Min känsla är att Koreanerna är gillar att vara i naturen. Så försök göra som de så slipper du nog undan hysteriska priser. Jag vill minnas att de ofta vandrade med en förening. Din dotter kan kanske fråga någon Korean om tips på vad som fungerar där hon är.

Lycka till

Jag har vandrat några gånger med en vandringsklubb på helger i Korea. Inga övenattningsturer, utan det var alltid buss fram och tillbaka över dagen. Det vanliga var att vi släpptes av nedanför ett berg, gick upp till toppen (ofta ganska snabbt och brant) och ner en bit på andra sidan. Långlunch intogs då, alla hade med sig kök och råvaror, några kvinnor brukade leta fram växter som de använde i maten. Jag bjöds att smaka alla möjliga goda saker, från nudelsoppor till wokade köttbitar och olika frästa grönsaker. Så småningom ner på andra sidan berget till den väntande bussen och ett par timmars färd tillbaka till Seoul.

Landet är bergigt, vacker men tättbefolkat, det finns inte många områden utan byar och hus. Bergen är vackra, speciellt på hösten.

Spännande! Tack för tipset! Jag ska kolla av. Har hittat att det finns organiserade campingområden o om jag förstod det rätt fick man sova där en eller två nätter eller liknande. Kan tro att detskulle finnas tält o koreaner precis överallt bakom varje buske, om det var allemansrätt som i Sverige. Ska se om jag hittar tillbaka till den sajten. Och länka här.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips